مشکلات صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بعد از برجام برطرف شد

سخنگوی دولت با انتقاد از افرادی که برجام را برای کشور بی‌ثمر می‌دانند، گفت: آیا برخی این توافقنامه را دستاورد نمی‌دانند؟ آیا همه قطعنامه‌های پیشین برای ما بلااثر نشد؟ ما توانستیم پس از برجام هر مقدار که بخواهیم نفت و محصولات پتروشیمی بفروشیم و مشکل بیمه و کشتیرانی نیز برطرف شد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت، امروز (سه‌شنبه، 25 اردیبهشت‌ماه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مسائل هسته‌ای و  برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: هم اکنون به هیچ وجه زمان آن نیست که ما ذهن مسئولان دیپلماسی کشور را که درگیر مباحث جهانی است و وزیر امورخارجه در کشورهای دیگر برای دفاع از حقوق ملی در تلاش است به برخی پرسش‌های حاشیه‌ای معطوف کنیم.

وی افزود: آیا برجام از اساس فارغ از این‌که تصمیم درست یا نادرستی بوده، مجاری حقوقی و قانونی را طی کرده است یا خیر؟ همه می‌دانید که برجام در مجلس شورای اسلامی همه مراحل را طی کرد تا اجرایی شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: آیا تصمیمی که گرفته شد، درست بود یا خیر؟ اگر به سال 92 برگردیم خواهیم دید شرایط آن زمان چگونه بود؟ آمریکا همه اتهام‌های واهی رژیم صهیونیستی علیه ایران را تایید می‌کرد و بر این اساس پرونده ما به شورای حکام رفت، این پرونده پس از تایید به شورای امنیت ارجاع شد و شورای امنیت هم چند قطعنامه علیه ما صادر کرد، حتی کشورها و دوستان ما هیچکدام از قطعنامه‌ها را وتو نکردند و در فصل هفتم قرار گرفتیم و تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تحریم شورای امنیت شد که برای همه کشورها لازم‌الاتباع بود و ملت در یک محاصره اقتصادی قرار گرفت.

نوبخت با انتقاد از افرادی که برجام را برای کشور بی‌ثمر می‌دانند، گفت: چه انتظاری دارید از دولتی که با اعتماد مردم سرکار آمد. آیا همان تحریم را تایید کند و بماند یا برای رفع اتهام‌ها اقدام کند. اگر سکوت می‌کردیم غفلت بزرگ جهانی بود. خداوند ما را نمی‎بخشید اگر نسبت به چنین ظلمی هیچ اقدامی نمی‌کردیم، باید حقانیت کشور را ثابت و اتهام‌های وارده را رد می‌کردیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت وارد عمل شد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاییدیه گرفت مبنی بر این‌که فعالیت هسته‌ای ایران نظامی نیست، آیا این یک دستاورد هست یا خیر و آیا بر اساس این رفع اتهام از شورای امنیت قطعنامه نگرفتیم که همه قطعنامه‌های پیشین بلااثر و بی‌نتیجه شود؟ ما توانستیم هر مقدار که بخواهیم نفت و مواد پتروشیمی بفروشیم و مشکل بیمه و کشتیرانی نیز برطرف شد.

وی گفت: هرچند نظام بانکی ما در زمینه سرمایه‌گذاری با بانک‌های خارجی دچار مشکل است و آمریکا همواره مانع تراشی کرد تا این مهم به خوبی انجام نشود، اما تحریم‌ها را شکستیم و ایران از محاصره شورای امنیت خارج شد.

نوبخت افزود: شاید درست نباشد در شرایط کنونی بیان کنیم که در شرایط تحریم، ملت  و دولت چه هزینه‌هایی را پرداخت کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز مردم جهان می‌دانند حرف آمریکا درست نیست، زیرا اگر درست بود کشورهای دیگر نیز با او همراهی می‌کردند و از طرفی ما برای بازگشت به گذشته مشکلی نداریم و اگر خواستیم از برجام خارج شویم حتما خارج خواهیم شد و غنی‌سازی زیر چهار درصد را به 20 درصد و هر عددی که بخواهیم دور از چشم همه انجام می‌دهیم و بدون شک آنها ضرر خواهند کرد، اگر دل عده‌ای برای تحریم‌ها نیز تنگ شده، مشکلی نیست، اما بدانند تا جایی که بتوانیم در شرایط تحریم هم نمی‌گذاریم زورگویی‌های دولت آمریکا به نتیجه برسد.

وی عنوان کرد: برجام یک قرارداد برد-برد بود و در عمل توانستیم نیکنامی ایران را در جهان ثابت کنیم. بارها مقام معظم رهبری از مردان دیپلماسی به نیکی یاد کردند، بنابراین چیزی را از دست نداده‌ایم. بدون شک تاریخ دکتر روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که به مردم در این مقطع انجام داده، تکریم خواهد کرد.

نوبخت تاکید کرد: واقعیت این است که مشکلات زیاد است و باید تلاش کنیم برای هر نوع شرایطی آماده شویم، اما فرصت نداریم از یک سو با دشمنان خارجی دست و پنجه نرم کنیم و از سوی دیگر نگاه‌مان به دوستان داخل باشد که از پشت خنجر نزنند.

کد خبر 282879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =