افزایش تولید نفت و صرفه‎جویی ارزی؛ رهاورد نصب نخستین SRP ساخت داخل

نخستین پمپ میله‎ای مکشی موسوم به SRP در میدان نفتی آبتیمور نصب شد؛ تجهیزی که به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، صرفه‎جویی 600 هزار یورویی و افزایش حداقل 500 بشکه‎ای تولید نفت را در چاه آبتیمور 50 به دنبال دارد.

به گزارش شانا، طی روزهای اخیر، نصب نخستین تلمبه میله‎ای مکشی ساخت داخل موسوم به SRP روی چاه آبتیمور 50 خبرساز شد؛ تجهیزی که به عنوان یکی از 10 قلم کالای اساسی وزارت نفت به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و به همت دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و ساخته شده است و نقطه عطفی برای بومی سازی تجهیزات و کالاهای صنعت نفت در کشور به شمار می‎رود.

این پمپ ساخت داخل، تولید از لایه سروک چاه آبتیمور-50 را از حداقل 500 بشکه در روز افزایش می‎دهد و با  افزایش فشار سرچاهی به 400 پام، نقش بسزایی در افزایش تولید از میدان و کاهش گازسوزی در منطقه ایفا می‎کند.

هم‌اکنون دومین تلمبه از همین نوع پس از پشت سرگذاشتن تست‌های کارگاهی و پیش‌راه‌اندازی، آماده نصب روی چاه 480 بنگستان اهواز است که به محض استقرار دکل تعمیراتی، عملیات نصب و راه‌اندازی آن نیز انجام خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 13 مجموعه تلمبه‌ بعدی این پروژه نیز تا پایان سال 1398 تحویل خواهند شد.

با توجه به تجربه میدانی نصب 38 مجموعه SRP ساخت کشور چین و ملاحظات میدانی و محیط زیستی مربوط به آن، این ملاحظات در فرآیند ساخت این پمپ در داخل مدنظر قرار گرفته و ارتقا داده شده است.

با توجه به دانش به‌دست آمده در زمینه ساخت پمپ‎های SRP  قابلیت عمق نصب بیشتر تا 2500 متر و همچنین افزایش مقدار تولید تا 2 هزار بشکه در نسل بعدی مدنظر قرار دارد.

افزایش توان تولید چاه، امکان نصب در عمق‌های پایین‌تر و دبی بیشتر، طراحی و ساخت سامانه کنترل هوشمند پیشرفته، ارتقای سطح ایمنی تلمبه و ایمن‌سازی هوشمند و خودکار چاه، امکان طراحی و ساخت با هر مشخصات مورد نیاز، ارتقای مشخصات فنی و رفع عیوب و نواقص سیستم‌های موجود، قطع وابستگی به کشورهای خارجی و اتکای کامل به توان داخل کشور، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در سطح استان خوزستان و کل کشور (با توجه به تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز از سازندگان داخلی) از جمله برتری‌ها و نقاط قوت این تجهیز بومی‌سازی شده است.

ابراهیم حاجی دولو، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران در این باره گفت: پروژه پمپ‎های میله ای مکشی (SRP) از جمله کالاهای راهبردی وزارت نفت است که از سوی وزیر نفت بر ساخت و بومی سازی آن تاکید شده و با توجه به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز دراین باره مطالعات پژوهشی فراوانی انجام داده بود و در مناقصه طراحی و ساخت این کالا شرکت کرد و از بین رقبای سازنده داخلی برنده این مناقصه شد.

وی افزود: این نخستین بار است که چنین تکنولوژی‎ای بومی سازی می شود و همکاری بین دانشگاه و صنعت نفت در رسیدن به این خودکفایی مثال زدنی است.

وی با اشاره به اینکه دانش طراحی و ساخت این پمپ ها در انحصار دو شرکت خارجی ودرفورد و شلمبرژه است،تصریح کرد: مرکز تحقیقات پمپ های سرچاهی و درون چاهی دانشگاه شهید چمران اهواز با مطالعات مستمر خود توانست دانش و فناوری این پمپ‎ها را بومی کند و در نهایت نتایج این طراحی و مطالعات از سوی چهار شرکت که بارزترین آن ها شرکت فراز نوین اندیش اروند بود ساخته و اجرایی شد.

حاجی دولو با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه های پژوهش محور دیگری نیز در این دانشگاه دردست اجراست گفت: این دانشگاه در زمینه فناوری های تکمیلی برای جداسازی هرچه با کیفیت تر نفت و گاز، 10 پایان نامه ارشد و 2 پایان نامه دکترا دارد که امیدواریم به زودی این تحقیقات هم به نتیجه برسد.

شرکت معین برای بومی‎سازی پمپ

معاون مدیر امور فنی حفاری و سرپرست طرح پمپ‎های درون‎چاهی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره ساخت داخل پمپ‎های مکشی میله‎ای گفت: برای ساخت و بومی‎سازی این تجهیز، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان شرکت معین انتخاب شد و پس از تشکیل کارگروهی متشکل از پژوهشگران و متخصصان دانشگاه شهید چمران و چندین شرکت داخلی، دانش فنی ساخت پمپ ها تدوین و اجرایی شد.

عبدالمجید حیدری گفت: اردیبهشت امسال این تلمبه بر روی چاه آب تیمور 50 نصب و راه اندازی شد و 72 ساعت زمان تست خود را بدون خطا گذراند.

وی افزود: به زودی دومین پمپ میله‎ای مکشی (SRP) نیز که از سوی همین سازندگان ساخته شده است بر روی چاه 480 بنگستان اهواز نصب و بهره برداری می شود.

حیدری استفاده از پمپ‎های (SRP) را قدیمی ترین روش فرازآوری مصنوعی در دنیا و یکی از مناسب‎ترین گزینه‎ها برای چاه های با ظرفیت تولید پایین و اعماق کم دانست و اظهار کرد: سادگی و عمر کارکرد بالااز مزایای این پمپ است که عمدتا از یک محفظه، یک عدد شیر متحرک (Travelling valve) و یک عدد شیر ثابت (Standing valve) به همراه میله تشکیل شده است.

وی گفت: سادگی و راحتی نصب و خارج سازی، طول عمر بالای پمپ و تجهیزات، بازده انرژی بالا برای اعماق و دبی تولیدی کم، امکان تولید از چاه‎های با دمای بالا، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و هزینه سرمایه‎ای کمتر نسبت به روش‎های دیگر فرازآوری از مهمترین مزایای این نوع پمپ‎هاست. خودکفایی در تولید این کالاصرفه‌جویی ارزی قابل توجهی در پی دارد و امیدواریم با توجه خاص دولت این دستگاه در سال حمایت از کالای ایرانی به تولید انبوه برسد.

وی گفت: پروژه ساخت داخل این پمپ‌ها برای فرازآوری مصنوعی نفت از چاه از سال ۹۳ کلید خورد و نخستین پمپ ساخته شده در اردیبهشت امسال به طور آزمایشی به بهره‌برداری رسید.

 پمپ‌های میله‌ای مکشی (SRP) یکی از اقلام ۱۰ گروه کالای اساسی و راهبردی صنعت نفت است. ١٠ گروه کالای راهبردی وزارت نفت شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون چاهی، پمپ های درون چاهی، انواع مته های حفاری ، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‌ها (لوله های جداری بدون درز از 3.8 تا ١٣ اینچ، لوله های جداری با درز از ٢٠ تا ٣٠ اینچ، لوله های مغزی، لوله های حفاری و لوله های جریانی بدون درز بالای ٦ اینچ)، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین های دوار (توربین، کمپرسور و پمپ ها شامل پمپ های گریز از مرکز)، فولادهای آلیاژی، ابزارهای اندازه گیری حفاری و ساخت پیگ‌های هوشمند است.

بدون تردید اجرای طرح‌هایی همچون 10 قلم کالای راهبردی صنعت نفت علاوه بر این که کشور را به سوی کاهش وابستگی به شرکت های خارجی و کاهش خرید تجهیزات از آنان سوق دهد، می‌تواند در کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای هموطنان و رونق اقتصاد کشور، نقش‌آفرین باشد.


هدیه کرمانی

کد خبر 282903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =