آنتن پارازیت‎گیر لگاریتیمی بومی‎سازی شد

آنتن پارازیت‎گیر لگاریتیمی به همت متخصصان اداره مخابرات منطقه عملیاتی نار و کنگان شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، جابر چرومی‎زاده، جانشین رئیس منطقه عملیاتی نار و کنگان با اشاره به ایجاد اختلال روی شبکه رادیویی منطقه به وسیله کشتی‎ها و لنج‎های عبوری از خلیج فارس، گفت: به این ترتیب تهیه آنتنی با قابلیت شناسایی محل انتشار نویز در دستور کار مخابرات منطقه عملیاتی نار و کنگان قرار گرفت و پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم این نوع آنتن به دلیل قابلیت‎های نظامی در فهرست تحریم‌ها قرار دارد و حتی در صورت دور زدن تحریم‌ها نیز تامین آن با هزینه چند برابری مقدور خواهد بود.

وی افزود: در این زمینه گروهی از متخصصان مخابرات منطقه عملیاتی نار و کنگان داوطلبانه اقدام به مطالعه، طراحی، شبیه‌سازی و ساخت این آنتن کردند و در سال «حمایت از کالای ایرانی» موفق به بومی‎سازی این تجهیز شدند.

چرومی‎زاده، هزینه ساخت این آنتن را 2 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: نمونه خارجی این آنتن بالغ بر ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

وی با بیان این‎که مدت زمان فاز مطالعاتی تا اجرای ساخت این آنتن 6 ماه به طول انجامید، ادامه داد: این آنتن در کارکردهای صنعتی به عنوان گیرنده و ردیاب سیگنال عمل می‎کند و در کاربردهای نظامی در نقش فرستنده به عنوان ایجادکننده نویز در پهنای باند وسیع کاربرد دارد.

بر اساس این گزارش، این آنتن نمونه داخلی ندارد و به دلیل دستیابی به تکنولوژی طراحی، ساخت و بومی‌سازی آن، متخصصان مخابرات منطقه نار و کنگان قادرند این نوع آنتن‌ها و همچنین آنتن‎های های‌تک و پیچیده را در محدوده‌های فرکانسی دلخواه، طراحی و تولید کنند.

منطقه عملیاتی نار و کنگان یکی از مناطق پنج‌گانه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در حوزه جغرافیایی استان بوشهر قرار دارد و در زمره بزرگ‌ترین میدان‌های گازی خشکی خاورمیانه است.

کد خبر 283026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =