زنگنه: برای جلوگیری از کاهش فروش نفت برنامه داریم

وزیر نفت گفت: برنامه‌هایی برای فروش نفت داریم و تلاش می‌کنیم با توجه به تجربه‌هایی که داریم، مانع کاهش صادرات نفت شویم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، نهم خردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران، درباره فروش نفت در بازارهای جهانی با توجه به تحولات اخیر و خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: اقدام‌هایی برای فروش نفت ایران انجام شده است، اما به دلیل کارشکنی آمریکا آن را اعلام نمی‌کنیم.

وی درباره همکاری با اروپایی‌ها نیز اظهار کرد: توافق با اروپایی‌ها برای ما از نظر فروش نفت، بیمه، کشتیرانی و دریافت پول اهمیت دارد.

وزیر نفت یادآور شد: با وجود این‌که کمتر از یک سوم نفت ایران به اروپا صادر می‌شود، اما کار با اروپا برای ایران دارای اهمیت است.

احتمال جایگزینی شرکت چینی با توتال

وزیر نفت درباره خروج توتال از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با بیان این‌که توتال فرآیند خروج از ایران را اعلام کرده است که 60 روز طول می‌کشد، افزود: 10 روز از زمان توتال برای دریافت مجوز از آمریکا گذشته است که البته احتمال اخذ مجوز زیاد نیست.

وی گفت: اگر توتال در پارس جنوبی نماند، جایگزین آن شرکت چینی است.

فروش نفت به هند و چین ادامه می‌یابد

زنگنه درباره تداوم خرید نفت ایران از سوی چین و هند پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: با هر 2 کشور صحبت شده که تاکنون، علائم مثبتی ارسال شده است.

وی درباره نقل و انتقال پول صادرات نفت گفت: در گذشته، برای دریافت پول فروش نفت به چین سازوکاری داشتیم، اما برای بقیه مانند اروپایی‌ها باید نقل و انتقال از طریق بانک انجام شود که در این زمینه باید به نتیجه برسیم.

وزیر نفت درباره سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به اروپا، برای تداوم همکاری با شریکان تجاری گفت: سفر ظریف مقدمه‌ای برای مذاکرات بود که باید در جزئیات همکاری‌ها نیز به راهکارهای عملیاتی رسید.

وی  افزود: سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا نیز در ادامه سفر آقای ظریف به اروپا برای رسیدن به جزئیات بود.

روز قدس باید علیه اقدامات ظالمانه آمریکا علیه ایران اعتراض کرد

وزیر نفت درباره اهمیت روز قدس امسال نیز گفت: مراسم روز قدس هر سال اهمیت دارد، اما روز قدس امسال، باید روز گردهمایی برای اعتراض به تصمیم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا و تصمیم‌های غیرمعقول آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

کد خبر 283107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =