اوپک باید دخالت قدرت‌های سیاسی در تضعیف اعضا را محکوم کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: جای تاسف دارد که آمریکا و برخی کشورها با استفاده از ابزار نفت علیه بنیانگذاران اوپک دسیسه کنند؛ وقوع این اتفاق تضعیف اوپک را به دنبال دارد

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، فریدون حسنوند درباره نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین گفت: این نشست یکی از مهم‌ترین نشست‌هایی بوده که در دهه‌های گذشته، اوپک به خود دیده است، زیرا دونالد ترامپ پس از خروج از برجام نامه‌ای محرمانه به برخی اعضای اوپک از جمله عربستان نوشته و به دنبال آن بوده تا بخشی از فشار اجتماعی و اقتصادی را که امروز روی دوش مردم آمریکا قرار دارد با افزایش سقف تولید نفت ازسوی اعضای اوپک کاهش دهد.

وی افزود: بی‌سابقه است که کشوری مانند آمریکا، اعضای اوپک را تحت فشار قرار دهد و از ابزار سیاسی برای تضعیف دیگر اعضا استفاده کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران تاکنون پایبندی خود را به مصوبه‌های اوپک نشان داده و همه تصمیم‌ها را رعایت کرده و به توافق‌ها تا پایان سال 2018 پایبند است.

حسنوند با اشاره به این‌که هیچ نشانه‌ای از کمبود نفت در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: در پیش‌بینی تغییرات ازسوی برخی سازمان‌های مرتبط با حوزه انرژی هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش ذخایر انرژی وجود ندارد و این نیاز کاملا کاذب و صوری است که آمریکا برای تحت تاثیر قرار دادن برخی کشورهای عضو اوپک و کاهش فشار اقتصادی خود دنبال می‌کند و در تلاش است اوپک را از مسیر قانونی خود منحرف کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که ما مخالف هرگونه تصمیم‌ سیاسی در مصوبه‌های اوپک به‌ویژه نشست عادی 174 اوپک هستیم، عنوان کرد: اوپک باید حمایت خود را از اعضا و در همه مراحل اعلام کند و در عمل پایبندی خود را به مصوبه‌ها نشان دهد.

وی گفت: جای تاسف دارد که آمریکا و برخی کشورها با استفاده از ابزار نفت علیه بنیانگذاران اوپک دسیسه کنند. وقوع این اتفاق تضعیف اوپک را به دنبال دارد و سبب سست شدن تصمیم‌های آن در آینده خواهد شد و به نوعی طراحی برای فروپاشی اوپک است که ازسوی آمریکا در حال اجرایی شدن است. 

حسنوند با بیان این‌که کمیسیون انرژی مجلس در کنار دولت و وزارت نفت در نشست آینده اوپک با یک هیئت بلندپایه حضور خواهد داشت، افزود: رئیس کمیته نفت و کمیته حقوقی کمیسیون انرژی یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در کنار وزیر نفت در نشست آینده اوپک حضور می‌یابند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: آمریکا به دنبال این است که عربستان و برخی کشورها را وادار کند بیش از سقف اوپک تولید کنند که این اقدام در واقع خروج از اوپک و تصمیم‌های این سازمان است و ایران در برابر این رفتار می‌ایستد.

وی با بیان این‌که کشورهای دیگر به شدت مخالف رفتار برخی اعضا هستند، افزود: اوپک باید استقلال خود را حفظ و در بیانیه و تصمیم‌های خود دخالت قدرت‌های سیاسی در تضعیف اعضا را محکوم کند و موضع‌گیری شفافی در این باره داشته باشد تا بتوان با اهدافی که اوپک بر اساس آن بنیان گذاشته شده فعالیت این سازمان را ادامه داد.

حسنوند با تاکید بر این‌که اعضای اوپک باید پایبندی خود را به سقف تعیین شده نشان دهند، تصریح کرد: اوپک در دهه‌های گذشته فراز و نشیب زیادی را طی کرده و تصمیم‌های آن باید تامین‌کننده منافع اعضا باشد.

کد خبر 283264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =