توسعه در غرب کارون معطل خارجی‎ها نمی‎ماند

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به تداوم فعالیت‎های توسعه‎ای در میدان‎هایی نظیر آزادگان و یاران گفت: حضور شرکت‎های بین‎المللی به منظور بهره‎‏مندی ایران از سرمایه و فناوری‏‎های خارجی مغتنم است، اما فرآیند توسعه در غرب کارون معطل حضور شرکت‎های خارجی نیست و با جدیت ادامه دارد.

تورج دهقانی در گفت‎وگو با خبرنگار شانا افزود: فعالیت‎های توسعه‎ای در میدان آزادگان جنوبی در جریان است و امیدواریم با ادامه این روند، شاهد افزایش حداقل 70 هزار بشکه‎ای ظرفیت تولید روزانه این میدان تا پایان امسال باشیم.

وی گفت: در عین حال مذاکرات برای اجرای طرح یکپارچه توسعه آزادگان و تعیین تکلیف توسعه میدان‌های آذر و یاران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی ادامه دارد. 

دهقانی با بیان این‎‎که همکاری با شرکت‎های بین‎المللی، نافی حمایت از توانمندی‎های داخلی نیست و اتفاقا در بلندمدت، منجر به توسعه توان داخلی در سایه ایجاد فضای رقابتی خواهد شد، ادامه داد: شرکت‎های خارجی راغب به کاهش همکاری با ایران نیستند، اما به هر حال میزان تاثیرپذیری اقتصاد این کشورها از آمریکا در تصمیم‎گیری‌های‎شان بی‎تاثیر نیست. 

وی به همکاری دانشگاه تهران و شرکای فرانسوی‎اش در طرح توسعه فناورانه میدان آزادگان هم اشاره کرد و افزود: بدیهی است مشورت گرفتن و تصمیم‎گیری بر مبنای تجمیع نظرات و پیشنهادهای مختلف، سازنده‎تر است.

مدیرعامل شرکت متن درباره این همکاری توضیحات بیشتری داد و با یادآوری این‎که هر بحثی درباره مخزن، با درصدی نااطمینانی همراه خواهد بود، گفت: دانشگاه تهران با همکاری Beicip-Franlab و IFP فرانسه، مدل دینامیکی را که برای توسعه آزادگان طراحی کرده‎اند تحویل داده‎اند و ما از ایشان خواسته‎ایم آیتم‎های کاربردی‎تر و عملیاتی‎تری را در این طرح لحاظ کنند تا پژوهش صرف نباشد و بتواند به طور ملموس و کاربردی به فرآیند توسعه میدان کمک کند.

دهقانی با اشاره به این‎که توسعه میدان‎های نفتی غرب کارون اولویت نخست وزارت نفت است، ابراز امیدواری کرد که شرکت متن با هدف‎گذاری‎های مشخص‎تر و اعمال شفافیت بیشتر در روندهای کاری، بتواند با تخصیص بهینه منابع در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده گام بردارد.

کد خبر 283297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =