افزایش عمر خطوط لوله گاز با بهره‌گیری از راهکاری نو در ایران

پروژه پژوهشی «بهبود فناوری تولید آندهای جریان تزریقی به منظور بهبود مقاومت نسبت به خوردگی، سطح خوردگی، خواص مکانیکی، گسیختگی‌های اتصال و چگالی جریان» با هدف افزایش عمر خطوط لوله انتقال گاز اجرا می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز، سعید توکلی درباره اجرای این پروژه توضیح داد: با توجه به کاربرد وسیع سیستم‌های حفاظت کاتدی در خطوط لوله و تجهیزات شرکت ملی گاز، بهینه‌سازی این سیستم با هدف دستیابی به بازدهی بالاتر اهمیت بالایی دارد به همین سبب، برای نخستین بار، تحقیقات جامعی در این زمینه انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که این پروژه می‌تواند سبب افزایش عمر، بالا بردن کیفیت (حفاظت بهتر از تجهیزات و خطوط انتقال) و بی‌نیازی از واردات کالا و خدمات و کاهش هزینه‌ها شود، اظهار کرد: استفاده از روش حفاظت کاتدی از نوع جریان تزریقی با استفاده از آندهای چدن پرسیلیس، یکی از روش‌های پرکاربرد در محافظت از لوله‌های زیرزمینی و تجهیزات در معرض خوردگی است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با اشاره به این‌که دستورعمل‌های بهینه‌سازی شده برای تولید این آندها تدوین و نمونه عملی آن آزمایش شده است، تصریح کرد: بهبود کیفیت و در نتیجه عمر بالاتر آندها و اتصالات آن می‌تواند تاثیر بسزایی در صرفه‌جویی اقتصادی شرکت داشته باشد و زمینه را برای خودکفایی و توسعه‌های بیشتر مهیا کند.

توکلی ادامه داد: این پروژه پس از شناسایی عوامل و شرایط محیطی موثر بر آندهای جریان القایی، بررسی ترکیب آلیاژی و روش ساخت آند چدن پرسیلیس در ایران و طبقه‌بندی انواع خرابی‌های آن، بررسی تاثیر عوامل محیطی بر طول عمر مفید آندها و ... اجرایی می‌شود.

کد خبر 283608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =