افزایش قیمت نفت به رشد اقتصادی و تقاضای جهانی آسیب می‌رساند

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد: محدود شدن ظرفیت مازاد عرضه نفت جهان در پی افزایش تولید نفت عربستان و دیگر تولیدکنندگان سبب نگرانی بلندمدت مصرف‌کنندگان درباره آسیب‌های اقتصادی حاصل از قیمت‌های بالای نفت و تاثیر منفی بر تقاضای جهانی نفت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه (21 تیرماه) اعلام کرد: به دلیل وقفه‌های طولانی مدت عرضه که سبب افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام و تهدید برای روند رشد تقاضای نفت شده است، ظرفیت مازاد عرضه نفت خام جهان می تواند محدود شود.

انتظارها درباره کاهش عرضه نفت خام ایران در پی تحریم‌های جدید آمریکا در کنار افت تولید ونزوئلا و وقفه‌های تولید در لیبی، کانادا و پروژه‌های برداشت نفت در دریای شمال، سبب رسیدن قیمت‌ نفت خام به بالاترین سطح از سال 2014 در هفته‌های اخیر شده است.

اوپک و دیگر تولیدکنندگان عمده نفت خام جهان از جمله روسیه به همراه عربستان در پی توافق اخیر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاستن از میزان پایبندی به توافق جهانی کاهش عرضه و رساندن آن به رقم 100 درصد، عرضه نفت خام خود را افزایش داده‌اند و این در حالی است که ترامپ در ماه‌های اخیر به‌طور پیاپی در پیام‌های توئیتری خود اوپک را به بالابردن قیمت نفت متهم کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی خود اعلام کرد: هم‌اکنون تولید نفت ازسوی تولیدکنندگان بزرگ افزایش یافته است و احتمال می‌رود رکورد تازه‌ای ثبت شود.

این نهاد جهانی رصدکننده تحولات حوزه انرژی در عین حال عنوان کرد که اختلال در عرضه نفت در برخی مناطق جهان، فشارها بر عرضه جهانی نفت خام را دوچندان کرده است، در حالی که شاهد محدود شدن احتمالی ظرفیت مازاد عرضه نفت دنیا هستیم.

براساس این گزارش، ظرفیت مازاد عرضه نفت خام به توانایی تولیدکنندگان به افزایش عرضه نفت خام در یک بازه زمانی کوتاه اطلاق می‌شود که بخش عمده آن نیز در خاورمیانه وجود دارد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته و به رقم روزانه 31 میلیون و 870 هزار بشکه رسیده است.

ظرفیت مازاد تولید در خاورمیانه در ماه ژوئیه روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه بوده است که این رقم 2 درصد تولید نفت خام جهان را شامل می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در پی آن افزایش تولید نفت عربستان می‌تواند ظرفیت مازاد تولید نفت خام بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان را به‌طور غیرمنتظره‌ای به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

براساس تازه ترین گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت خام کشورهای غیرعضو اوپک شامل افزایش تولید شیل اویل به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد، اما این شرایط برای از بین بردن نگرانی‌ها کافی نیست.

این نهاد اعلام کرد: این آُسیب‌پذیری کنونی قیمت‌های جهانی نفت خام را افزایش داده است و به نظر می‌رسد این روند تداوم داشته باشد و نشانه‌ای از افزایش بیشتر تولید نفت خام در مناطق دیگر که بتواند سبب کاهش نگرانی‌ها از شرایط محدودیت عرضه شود، وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود درباره رشد تقاضای جهانی نفت خام را روی رقم روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه ثابت نگه داشت، اما هشدار داد که قیمت‌های بالای نفت خام می تواند سبب کاهش مصرف شود.

براساس برآوردهای این نهاد، قیمت‌های بالای نفت خام سبب ادامه نگرانی‌های مصرف کنندگان درباره آسیب‌های اقتصادی  برای طولانی مدت در سراسر دنیا می‌شود و این شرایط بر روند رشد تقاضای جهانی نفت خام تاثیر منفی می‌گذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تحریم‌های جدید واشینگتن علیه تهران می تواند صادرات نفت خام ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

براساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، چین و هند به ترتیب به عنوان دومین و سومین مصرف‌کنندگان نفت خام جهان، برای پیدا کردن جایگزین برای نفت خام ایران با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهند شد.

کد خبر 283650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =