پاسخ روابط عمومی وزارت نفت به گزارش روزنامه وطن امروز

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش روزنامه وطن امروز، با عنوان «اصلاح گاف‌های گروهبان‌ها» پاسخ داد؛ نظر به این که روزنامه وطن امروز بر خلاف قانون مطبوعات از انتشار کامل جوابیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت امنتاع ورزیده است، متن کامل آن در این جا منتشر می‌شود.

به گزارش شانا، روزنامه وطن امروز در گزارش روز شنبه 30 تیر خود مدعی شده است که سفر اخیر دکتر ولایتی، مشاور محترم امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، به عنوان فرستاده ویژه دولت به روسیه، موجب ترمیم روابط دو کشور شده است. نویسنده گزارش وطن امروز به زعم خود و در یک تحلیل معیوب و فاقد حداقل مبانی استدلالی مدعی است دولت یازدهم پس از موافقت برجام در دی ماه سال 1394 از روسیه و چین رویگردان بوده و مشخصا موضع‌گیری‌های مهندس زنگنه، وزیر نفت در خصوص طرح موضوع امکان صادرات گاز ایران به اروپا، باعث ایجاد فاصله بین تهران و مسکو بوده است. با توجه به طرح این مدعا ذکر چند نکته جهت تنویر افکار عمومی و مخاطبان این روزنامه ضروری است:

1- بزرگترین خطای راهبردی منتقدان دولت و از جمله روزنامه وطن امروز به ویژه در سال‌های اخیر این است که نظام و دولت را دو نهاد جدا از هم فرض کرده و متاسفانه گاه از تریبون‌های خود رابطه دولت و نظام را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که گویی دولت در نقش اپوزیسیون نظام و بر خلاف منافع آن عملکرده است. این عده گویی فراموش می‌کنند که دولت به عنوان مجری سیاست‌های نظام هیچ فاصله‌ای با ارکان آن نداشته و اساسا انتخاب دکتر ولایتی و دکتر خرازی به عنوان فرستادگان ویژه رئیس جمهوری به روسیه و اروپا در همین راستا بوده است.

2- برخلاف مدعای نویسنده گزارش وطن امروز، روابط تجاری ایران با روسیه و چین پس از برجام نه تنها تضعیف نشده بلکه بهبود یافته به گونه‌ای که تراز تجاری با این کشورها افزایش و البته نسبت آن منطقی‌تر و به نفع ایران شده است. ضمن اینکه باید یادآور شد چین و روسیه به عنوان دو عضو موثر در تمامی مذاکرات 1+5 حضور داشته توافق نهایی برجام با اجماع حاصل شده و بدیهی است در این زمینه منافع طرفین در شرایط برد – برد به تایید همه اعضا مذاکره کننده رسیده است. پس از برجام نیز در حوزه صنعت نفت به همان میزان که کشورهای اروپایی امکان توسعه همکاری داشتند شرکت‌های روسی و چینی نیز موقعیت داشتند و علاوه بر افزایش مراودات در زمینه تجارت نفت و محصولات پتروشیمی در زمینه سرمایه‌گذاری نیز توافقاتی حاصل شده که از آن جمله می‌توان به مشارکت 30 درصدی چینی‌ها در قرارداد فاز 11 پارس جنوبی و قرارداد شرکت زاروبژنفت روسیه برای توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب اشاره کرد.

3- نویسنده گزارش وطن امروز مدعی است اظهارات مدیران صنعت نفت و مهندس زنگنه در مورد امکان صادرات گاز ایران به اروپا در جریان مناقشه گازی مسکو با اوکراین و اروپا نسنجیده بوده و اساسا وزیر نفت به عنوان مجری سیاست‌های نظام و دولت و در حوزه نفت و انرژی نمی‌بایستی در این زمینه اظهار نظر می‌کرده است. جهت اطلاع خوانندگان گزارش وطن امروز باید گفت سیاست اصولی صادرات گاز و در نظر گرفتن سهم 10 درصدی جمهوری اسلامی ایران از تجارت جهانی آن در افق چشم انداز 1404 از دهه‌های قبل مطرح بوده و موضوع صادرات گاز به اروپا نیز در همین راستا چه از طریق خط لوله و چه از طریق تاسیسات ال ان جی همواره جزو چشم اندازهای کشور بوده است.

در دولت یازدهم و در برنامه مهندس زنگنه برای تصدی وزارت نفت نیز اولویت طرح‌های صادرات گاز ابتدا کشورهای همسایه و منطقه و سپس سایر بازارهای گاز است که در همین راستا ضمن ادامه صادرات گاز به ترکیه و ارمنستان، طرح صادرات گاز به عراق عملیاتی شده و سایر قراردادها از جمله با پاکستان و عمان پیگیری شده و با رفع موانع و به نتیجه رسیدن مذاکرات این دو کشور نیز از جمله مقاصد گاز صادراتی ایران خواهند بود. اروپایی‌ها نیز از دست کم دو دهه پیش به صورت جدی خواهان واردات گاز از ایران هستند و حتی مطالعات ساخت خط لوله از چند مسیر از جمله ترکیه انجام شده که تاکنون با توجه به ملاحظات سیاسی – اقتصادی به نتیجه نهایی نرسیده است، بنابراین ذکر این که منافع جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان حضور در بازار گاز اروپا و حتی حضور در بازارهای دور دستی مانند کره جنوبی و ژاپن از طریق صادرات گاز طبیعی مایع شده (LNG) است، فی نفسه و در هیچ دوره‌ای سخنی برخلاف منافع کشور نبوده و اتفاقا باید مترصد بود تا در فرصت مناسب این طرح‌ها با جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی روزی به ثمر بنشیند.

4-  در زمینه تجارت گاز مبنای جمهوری اسلامی ایران ضمن صیانت از منافع آنی و آتی کشور در این خصوص، همگرایی میان کشورهای موثر در این زمینه به منظور بهره‌مندی حداکثری از منافع بوده است و هم از این رو با پیشنهاد ایران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در سال 1385 تشکیل شده است تا با نزدیک کردن و همگرایی بیشتر نظرها و توسعه مراودات در زمینه سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، اطلاع از آمارها و برنامه‌های کلان، منافع اعضای این سازمان در بلندمدت تامین شود.

5- شایسته بود نویسنده گزارش وطن امروز قبل از طرح این ادعا که دولت متمایل به غرب بوده و بعد از برجام روابط اقتصادی را به نفع کشورهای غربی ساماندهی کرده است، آمارهای مربوط به تراز تجاری هر یک از کشورها را استخراج و مطالعه می‌کرد تا بر نادرستی مدعای خویش اشراف حاصل می‌کرد. مزید اطلاع خوانندگان روزنامه وطن امروز، تراز تجاری ایران و سایر کشورها متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی و بازارهای طرفین پس از برجام از رشد برخوردار بوده و بدیهی است با توجه به تحریم‌ها و توقف بسیاری از مراودات، با حذف موانع، همکاری ایران با این بلوک از کشورها از توسعه بیشتری برخوردار بوده است اما این موضوع به معنای ترجیح هیچ کشوری به منافع ملی نیست. 

6- هرچند این نوشتار جای اندرزهای اخلاقی نیست، اما دردناک و تاسف برانگیز است که یک روزنامه که خود را متصف به دایره اصول‌گرایی و ارزش‌های انقلابی می‌داند چگونه بی‌پروا از دایره ادب خارج شده و بر اساس اخبار رسانه‌های استکباری بر چهره دولتمردان جمهوری اسلامی ناخن می‌کشد. به راستی این چه دیدگاهی است که بیش از دو سال و نیم مذاکرات فشرده برجام که در بالاترین سطوح نظام راهبری شده و در مجلس شورای اسلامی به تایید رسیده است را به «جیک جیک» تعبیر کرده و حاضر است برای حصول به مقصود خود دست به هر چیزی و کاری بزند. بهتر است این عده فراموش نکنند که ملت شریف ایران سال‌هاست به این روش و منش «نه» بزرگ و قاطع گفته‌اند.

کد خبر 283845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =