۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
  • کد خبر: 283925
بنزین، مصرف، مصالح ملی

با افزایش سفرهای تابستانی و روند افزایشی مصرف بنزین، در روزهای گذشته اخباری غیرواقعی در برخی رسانه‌ها منتشر شد که افزون بر ایجاد نگرانی در اذهان عمومی، هجوم مردم به جایگاه‌ها، ایجاد مشکلات عدیده در زنجیره سوخت‌رسانی و سرانجام مصرف بیش از پیش بنزین را به همراه داشت.

در این میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به ترتیب مسئولیت پالایش نفت و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور را به‌عهده دارند، بارها تلاش کردند با انتشار اطلاعیه‌هایی توجه ویژه خود را نسبت به خدمات‌رسانی مطلوب به هموطنان نشان دهند و نگرانی‌های مردم را  بابت کمبود بنزین برطرف و تاکید کنند عرضه فرآورده‌های نفتی بدون هیچ وقفه و مشکلی در جایگاه‌های سراسر کشور ادامه دارد و دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت یا سهمیه‌بندی بنزین ندارد.

شایعه، معضل امروز نیست و انتشار پیام غیرواقعی در گذشته نیز به صورت غیررسمی و دهان به دهان اتفاق می‌افتاد، اما با گسترش رسانه‌های اجتماعی در عصر ما، این موضوع سرعت و شدت بیشتری یافته و ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است. یکی از دلایل این موضوع تعدد سایت‌ها و کانال‌های خبری غیررسمی و همچنین نبود نظارت لازم بر خروجی این رسانه‌ها و حتی برخی رسانه‌های رسمی کشور بدون توجه به آثار آن بر ذهن مخاطب است.

اگرچه مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها پیگیری مطالبات عمومی مردم و گزارش مشکلات موجود در خدمات‌رسانی است،‌ اما ارائه اطلاعات خام، انتشار اظهارنظرهای افراد بی‌اطلاع، انتشار شایعات تنها بر اساس شنیده‌ها بدون بررسی‌های میدانی، توجه نکردن به همه جوانب یک پدیده و در برخی موارد نبود اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع ازسوی برخی مدیران و دست‌درکاران به مردم و ذینفعان، سبب شده است برخی سایت‌ها، کانال‌ها و حتی خبرگزاری‌های رسمی بدون توجه به مبحث دروازه‌بانی خبر، تنها به افزایش مخاطبان و آمار خبرهای خروجی خود توجه داشته باشند.

کارکنان زحمتکش صنعت نفت در دل گرمای طاقت فرسای هوا در سخت‌ترین شرایط در زنجیره اکتشاف، بهره‌برداری، تولید، پالایش و توزیع فعالیت می‌کنند تا با عرضه میانگین روزانه 90 میلیون لیتر بنزین در کشور، سوخت مورد نیاز مردم به بهترین و مطلوب‌ترین شکل ممکن به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. اما در این میان رسالت اصحاب رسانه و مصالح ملی چیست؟ آیا مصلحت ملی ما به‌ویژه در شرایط کنونی مسئله‌ای غیر از بهینه مصرف کردن و استفاده از ظرفیت ایجاد شده در جهت صادرات سوخت است؟

افزایش سرسام‌آور مصرف بنزین در کشور نه در مقطع پیش رو، بلکه در هیچ زمانی به نفع مصالح ملی و آینده فرزندان ایران زمین نبوده و لازم است اصحاب رسانه افزون بر وظایف اصلی خود در شناسایی، بررسی و گزارش مشکلات موجود، با شناخت دقیق پدیده‌ها و بررسی همه جوانب آن، آینده‌نگری و توجه به هدررفت سرمایه ملی کشور، آگاه‌سازی درباره دلایل و تبعات افزایش قاچاق سوخت، توسعه و به‌روز کردن حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه در کلانشهرها و به کارگیری اهرم‌های قانونی برای ملزم ساختن خودروسازی‌ها به رعایت استانداردهای تولید، زمینه ایجاد فرهنگ مصرف بهینه و حفظ سرمایه‌های ملی کشور را فراهم کنند.

آرزو عطایی

کد خبر 283925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =