اتحادیه اروپا حامی صنعت نفت و گاز ایران

31 یک ماه پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم‌ یکجانبه آمریکا بار دیگر از امشب یعنی 15مردادماه به‌طور رسمی از سرگرفته می‌شود؛ تحریم‌هایی که واکنش اتحادیه اروپا را به همراه داشت «طرف‌های باقیمانده در برجام تعهد داده‌اند که برای حفظ و نگهداری کانال‌های موثر مالی با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران تلاش کنند.»

صنعت نفت ایران پس از اجرای برجام در دی‌ماه 94 به گواه آمار توانست بهترین عملکرد را از آن خود کند و بنا به گفته محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برجام را زنده نگه دارد.

1- افزایش صادرات نفت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است که با تلاشهای شرکت ملی نفت ایران محقق شده است. با اجرای برجام در دی‌ماه 1394، روند صعودی صادرات نفت آغاز شد و میانگین صادرات نفت خام ایران در سال 95 به 2 میلیون و 90 هزار بشکه و در سال 96 به 2 میلیون و 150 هزار بشکه در روز رسید. صادرات نفت خام ایران در سال 91 به پایین‌ترین سطح یعنی یک میلیون و 130 هزار بشکه در روز رسیده بود. شرکت ملی نفت ایران همچنین فروردین ماه امسال رکورد تازه‌ای از صادرات نفت خام را به میزان 2 میلیون و 617 هزار بشکه در روز ثبت کرد. پیش از این، بیشترین رقم صادرات نفت خام در اکتبر 2016 با رقم 2 میلیون و 442 هزار بشکه ثبت شده بود.

2- بازگشت ایران به قله تصمیم‌گیری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را می‌توان دیگر دستاورد برجام در نفت دانست که در سایه افزایش تولید نفت به دست آمده است. ایران که با تولید 2 میلیون و 820 هزار بشکه نفت در روز در سال 92 به پایین‌ترین جایگاه در اوپک در سه دهه اخیر رسیده بود با اجرای برجام و به مدد دیپلماسی وزارت نفت توانست بار دیگر به جایگاه واقعی خود به عنوان یکی از مؤسسان اوپک برسد. یادمان نرفته است وزیر نفت دولت دهم در کنفرانس دسامبر 2011 (آذرماه 1390) پای نامه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن سقف تولید اعضا برداشته شد و به این ترتیب ایران که به دلیل تحریم‌ها تولیدش افت کرده بود، میدان را به دیگر رقبا از جمله کشورهای عربی واگذار کرد.

3- پس از اجرای برجام، بسیاری از تجهیزات سفارش شده ایران برای توسعه پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به دلیل تحریم مسدود شده بود، آزاد شد. با آزادسازی تجهیزات، روند کار در پارس جنوبی سرعت گرفت و فروردین ماه 1396 با بهره‌برداری از 6 فاز متعارف پارس جنوبی (17 و 18، 19 و 20، 21) تولید گاز از  این میدان به بیش از 550 میلیون مترمکعب رسید. آزادسازی تجهیزات پس از برجام، افزون بر شتاب بخشیدن به اجرای پروژه در پارس جنوبی، سبب تحرک در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز شد. با راه‌اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، افزون بر افزایش تولید بنزین، از خام‌فروشی 360 هزار بشکه میعانات‌گازی نیز جلوگیری شد. ایران در دوران تحریم گذشته مجبور به ذخیره 75 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب شد.

4- شرکت ملی نفتکش، درست در روزهایی که بیش از ٧٠ درصد ظرفیت آن در بازارهای جهانی فعال بود و با شرکت‌های بزرگ نفتی فعالیت می‌کرد، تحریم شد. با اجرای برجام، پوشش بیمه خارجی تانکرهای نفتکش موسوم به Club P&I و مشکلات پرچم کشتی‌ها و کشور محل ثبت آنها حل شد و هزینه بیمه بدنه نفتکش کاهش یافت. اجرای برجام همچنین مشکل IGA را حل کرد. IGA در واقع یک بیمه بالاتر از Club P&I است، یعنی کلوب کلوب‌هاست و اعضای آن 13 شرکت P&I هستند. شرکت ملی نفتکش هم‌اکنون افزون بر عضویت در سازمان‌ها و مراجع مهم بین‌المللی توانسته به بازارهای اروپایی راه یابد و 50 درصد ظرفیت خود را در بازارهای بین‌المللی و اروپایی فعال کند. ظرفیت ناوگان نفتکش ایران هم اکنون کمی کمتر از 14 میلیون تن است.

5- تحریم‌های یکجانبه آمریکا برای تحت فشار دادن ایران برای انجام مذاکره از امشب آغاز می‌شود و نمی‌توان گفت تحریم‌های سختی نخواهند بود. صنعت نفت ایران نیز با این سختی‌ها غریبه نیست. اما به خاطر داشته باشیم فرصت همیشه نیست و باید از فرصت سرمایه‌گذاری به نحو احسن استفاده کرد. اگر الگوی جدید قراردادهای نفتی زودتر نهایی می‌شد، اگر به جای یک قرارداد بین‌المللی چند قرارداد امضا کرده بودیم، اگر تولید نفت‌مان بیشتر از رقم کنونی بود و .... آمریکا به راحتی نمی‌توانست با قلدربازی زیر یک توافق بین‌المللی بزند.

کد خبر 284037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =