راه‎اندازی سامانه تصفیه پساب صنعتی به روش الکتروانعقادی در چاه اکتشافی مینو

رئیس اداره بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل مدیریت اکتشاف از راه‌اندازی سامانه تصفیه پساب صنعتی به روش الکترو انعقادی در چاه اکتشافی مینو خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حمید طاوسی گفت: امروزه پساب‎های صنعتی در زمره مهم‌ترین پساب‎های آلاینده محیط زیست و منبع آلودگی هستند. تخلیه این پساب‎ها در محیط زیست، افزون بر تخریب، آلودگی منابع آب‎های زیرزمینی و سطحی و آلودگی خاک و گیاهان، هزینه‎های سنگینی را به کشور تحمیل می‎کند.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند گل حفاری افزود: آلودگی‎های ناشی از حفاری چاه‎های نفتی و پسماندهای گل حفاری مقادیر زیادی از ترکیبات شیمیایی را از طریق کنده‌ها و گل حفاری وارد محیط زیست می‎کند که این موضوع می‎تواند آثار جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. از طرفی به علت کمبود آب در ایران به‎ویژه در مناطق جنوبی و نفت‎خیز و نیاز مبرم عملیات حفاری به آب به‌منظور تامین گل حفاری، مدیریت پسماند گل حفاری ضروری است.

طاوسی از همکاری مشترک با یک شرکت فعال داخلی در حوزه مدیریت و تاسیسات صنعت آب، پساب، فاضلاب صنعتی، نفتی و پالایشگاهی و یک شرکت معتبر خارجی که دارای سابقه طولانی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه انواع پساب‎های صنعتی، پالایشگاهی و نفتی است، خبر داد.

به گفته وی، واحد HSE مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با پشتیبانی و مشارکت جوینت داخلی و خارجی خود، پس از بررسی‌ها و مطالعات میدانی و آزمایشگاهی از گودال‌های پساب حفاری، سیستمی بر اساس روش الکتروانعقادی در قالب کانتینر 40 فوتی طراحی کرد تا با قرارگیری آن در کنار دکل‎های حفاری و حوضچه‎های گل حفاری، تصفیه پساب‌های حفاری را به‎خوبی انجام دهد.

طاوسی توضیح داد: با به‎کارگیری سامانه تصفیه گل حفاری، مواد آلاینده شیمیایی، آلی، معدنی، روغنی و فلزات سنگین به‌طور  خیره‌کننده‌ای حذف می‎شود و پساب تصفیه شده بر اساس استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست ایران آماده بازگشت و تخلیه در آب‎های سطحی یا استفاده دوباره است.

به گفته وی، سیستم تصفیه پساب صنعتی در چاه اکتشافی مینو، با توجه به مشخصات پساب ورودی، قابلیت تصفیه از 100 تا 240 متر مکعب در روز پساب را دارد.

طاوسی در مورد مزایای سیستم تصفیه پساب گل حفاری در چاه اکتشافی مینو در مقایسه با سامانه‌های مشابه گفت: این سیستم به صورت پکیج و با حمل‌ونقل آسان به محل تصفیه منتقل و نصب می‌شود و نیاز به فونداسیون بتنی پیچیده‎ای ندارد.

وی نبود نیاز به حضور دائمی اپراتوار در زمان راه‎اندازی و بهره‎برداری از سامانه تصفیه پساب را از دیگر مزایا برشمرد و گفت: سیستم در یک شیفت کاری 6 ساعته حداکثر به یک اپراتور برای خاموش و روشن کردن سیستم و کنترل کیفیت نیاز دارد.

طاوسی ادامه داد: با استفاده از روش الکتروانعقادی به‎کار رفته در سامانه تصفیه گل حفاری چاه مینو، لجن تولیدی نسبت به دیگر روش‎های متداول و به ویژه روش‎های بیولوژیک، کاهش قابل توجهی پیدا می‎کند، همچنین  لجن تولید شده در این روش آماده دفع و دپو است.

وی کاهش خیره‌کننده مصرف مواد شیمیایی و در بسیاری از پروژه‎ها حذف آن در این سیستم تصفیه را از دیگر مزایا اعلام کرد و ادامه داد: با این اقدام، پساب تصفیه شده خروجی از آثار منفی باقیمانده مواد منعقدکننده شیمیایی مانند پلیمر و PAC عاری می‎شود.

به گفته طاوسی، ساماندهی گودال گل (Mud Pit) که هزینه‎های بسیاری را به پروژه‎های حفاری تحمیل می‎کند و همچنین مدیریت گودال‎ها پس از اتمام عملیات حفاری می‎تواند از جمله مزیت‌های این سیستم تصفیه گل حفاری باشد.

کد خبر 284046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =