برنامه‎های توسعه فناوری وزارت نفت در حوزه ساخت داخل

به‌منظور حمایت از سازندگان داخلی و اطمینان از توسعه فناوری بومی، وزارت نفت سلسله اقدام‌های منسجمی را با محوریت اداره کل نظام تامین و تجاری سازی فناوری اجرا کرده است.

از آنجا که صنعت نفت در سال‌های اخیر به عنوان پیشران اقتصاد ملی، نقش بی‎بدیلی در توسعه علم و فناوری داشته، این اداره کل با پیروی از روش‌های علمی و تکیه بر زیرساخت‎های عظیم کشور، نقاط قوت و ضعف زنجیره ساخت تجهیزات را رصد و تلاش کرده است چالش‎های این مسیر را به حداقل برساند.

در نخستین گام و به منظور حمایت از سازندگان محصولات فناورانه برای تجاری‌سازی محصول، وزیر نفت دستورعمل حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت را پس از ماه‌ها کار کارشناسی و بهره‌گیری از دید‌گاه‌های مشاوران و نخبگان در سال 1393 ابلاغ کرد.

به عنوان خروجی اولیه دستورعمل فوق و اهمیت بومی کردن کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، بلافاصله پیشنهادهایی از متخصصان و صاحب‌نظران به منظور ساخت داخل فناورانه و تجاری‌سازی محصول مطرح شد و هر یک دلایل و شواهدی در رد یا تایید آن پیشنهاد ارائه می‌کردند.

سرانجام پس از بررسی همه جوانب و تجمیع نظر مدیران، مقرر شد 10 گروه خانواده کالایی به منظور ساخت داخل فناورانه انتخاب و طی بخشنامه مقام عالی وزارت نفت به‌طور رسمی ابلاغ شود.

پس از ابلاغ وزیر نفت، اقدام لازم برای تجمیع نیاز از شرکت‎ها و برگزاری مناقصه ساخت با رویکرد کالای فناورانه آغاز و در این میان از روش‎های نو و مقبول نظیر به‌کارگیری سطح آمادگی فناوری (TRL)، سطح بلوغ در فناوری ساخت (MRL) و سطح بلوغ سازمانی CRL به‌منظور شناسایی سازندگان برتر استفاده شد.

با تلاش‎های به عمل آمده تاکنون بیش از 50 قرارداد ساخت فناورانه تجهیزات با رقم تقریبی بیش از 1.5 میلیارد یورو امضا و تحویل تعدادی از تجهیزات به کارفرما انجام شده است.

به عنوان فعالیت دیگر در همین زمینه می‌توان به نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت اشاره کرد که در غیاب شرکت‌های خارجی صادرکننده گواهینامه کیفیت و به‌منظور برطرف کردن مشکل طیف وسیعی از سازندگان داخلی در به دست آوردن این گواهینامه‎ها، نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای کالا و تجهیزات صنعت نفت ایجاد شده است.

از دیگر مجموعه اقدام‌های انجام شده و در دست اقدام با هدف حمایت از سازندگان داخلی کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت می‎توان به عملیاتی‎سازی و توسعه نرم‎افزاری سامانه تامین الکترونیکی کالای وزارت نفت (EP) و نیز تدوین و ارائه فهرست ممنوع الخرید اقلام مشابه دارای تولید داخلی اشاره کرد.

پرویز سنگین

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت

کد خبر 284373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =