قراردادهای جمع‎آوری گازهای مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب امضا می‎شود

شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب برای جلوگیری از سوزاندن روزانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز در منطقه شرق رودخانه کارون، ۲ قرارداد در مجموع به ارزش ۱,۲ میلیارد دلار با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج‌ فارس) و پتروشیمی مارون امضا می‎کند.

به گزارش خبرنگار شانا، قراردادهای بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب مشتمل بر 32 طرح، روز سه‎شنبه (13 شهریور ماه) با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس‎جمهوری و بیژن زنگنه، وزیر نفت، امضا می‎شود؛ قراردادهایی که با اجرای آنها در دو سال‎و‎نیم آینده، از سوزاندن روزانه بالغ بر ۷۶۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۲۲ میلیون متر مکعب) گاز در منطقه شرق رودخانه کارون جلوگیری خواهد شد.

محمد مصطفوی، مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران در این زمینه می‎گوید: با اجرای این 32 طرح‎، روزانه ۵۱۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی در حال احداث بیدبلند۲ و روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی مارون اضافه خواهد شد. با جمع‎آوری این گازها، تولید مایعات گازی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب هم حدود ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، به این ترتیب سالانه در مجموع ۱.۶ میلیون تن اتان و ترکیبات گازی سنگین‎تر از آن و ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی به خوراک واحدهای پتروشیمی افزوده می‎شود که گامی بلند در مسیر رفع مشکل کمبود خوراک بخش بزرگی از واحدهای پتروشیمی کشور به شمار می‎رود. ارزش این میزان خوراک برای شرکت ملی نفت ایران سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیون دلار است و ارزش تولید محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک اضافی این طرح‎ها نیز سالانه حدود ۲۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‎شود. این طرح‎ها همچنین سبب خواهد شد روزانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، جمع‎آوری گازهای مشعل افزون بر بهبود محیط زیست مناطق عملیاتی نفت و گاز و ترسیم میزان تعهد صنعت نفت به حرکت در مسیر توسعه پایدار و اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، از موضوعات مورد تاکید رئیس‎جمهوری است که این مهم با دستور، نظارت و پیگیری مستمر وزیر نفت همواره در دستور کار قرار داشته و در همین مسیر، شرکت ملی نفت ایران با شرکت‎های پتروشیمی داخلی متقاضی خوراک به توافق جامعی دست یافته است؛ اجرای این توافق، از یک سو به تسریع طرح‎های جمع‎آوری گازهای مشعل و از سوی دیگر به تامین بهتر خوراک پتروشیمی‎ها منتهی می‎شود.    

کد خبر 284435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =