مشعل‌ها در شرق کارون خاموش می‎شوند

2 قرارداد بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل استان خوزستان، بین شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون (هر یک به‎طور مجزا) امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این 2 قرارداد امروز (سه‎شنبه، 13 شهریور ماه) با حضور رئیس جمهوری، وزیر نفت، سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و جمعی از مدیران ارشد این وزارتخانه، بین بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و همچنین بین عالیپور و عبدالمجید محمدی، مدیرعامل پتروشیمی مارون امضا شد.

بر اساس این گزارش، این قراردادها موسوم به قراردادهای بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب مشتمل بر ۳۲ طرح است که در مجموع با اعتبار 1.2 میلیارد دلار با هدف جلوگیری از سوزاندن روزانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز (معادل 760 میلیون فوت مکعب) در منطقه شرق رودخانه کارون امضا و مقرر شده است ظرف 2 سال‎ونیم‎ آینده به اجرا درآید.

با اجرای این ۳۲ طرح‎، روزانه ۵۱۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی در حال احداث بیدبلند۲ و روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی مارون اضافه خواهد شد. با جمع‎آوری این گازها، تولید مایعات گازی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب هم حدود ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام خواهد شد. به این ترتیب سالانه در مجموع ۱.۶ میلیون تن اتان و ترکیبات گازی سنگین‎تر از آن و ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی به خوراک واحدهای پتروشیمی افزوده می‎شود که گامی بلند در مسیر رفع مشکل کمبود خوراک بخش بزرگی از واحدهای پتروشیمی کشور به شمار می‎رود. ارزش این میزان خوراک برای شرکت ملی نفت ایران سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیون دلار است و ارزش تولید محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک اضافی این طرح‎ها نیز سالانه حدود ۲۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‎شود. این طرح‎ها همچنین سبب می‌شود روزانه حدود ۱۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، جمع‎آوری گازهای مشعل افزون بر بهبود محیط زیست مناطق عملیاتی نفت و گاز و ترسیم میزان تعهد صنعت نفت به حرکت در مسیر توسعه پایدار و اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، از موضوعات مورد تاکید رئیس‎جمهوری است که این مهم با دستور، نظارت و پیگیری مستمر وزیر نفت همواره در دستور کار قرار داشته و در همین مسیر، شرکت ملی نفت ایران با شرکت‎های پتروشیمی داخلی متقاضی خوراک به توافق جامعی دست یافته است؛ اجرای این توافق، از یک سو به تسریع طرح‎های جمع‎آوری گازهای مشعل و از سوی دیگر به تامین بهتر خوراک پتروشیمی‎ها منتهی می‎شود.

دکتر حسن روحانی صبح امروز به منظور افتتاح سه طرح پتروشیمی وارد عسلویه شد؛ این طرح‎ها شامل فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، متانول مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند بودند که با حضور رئیس جمهوری و مدیران ارشد وزارت نفت به بهره‎برداری رسیدند. 

کد خبر 284455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =