پنج سال، 15 طرح‌ پتروشیمی

تکه‌های پازل نیمه‌تمام طرح‌های مختلف پتروشیمی که تا هشت سال پیش، دلهره‌های تولید و صادرات را برای‌مان به همراه داشت، حالا به قاب متنوعی از محصولات مختلف تبدیل شده است که هر یک در اقتصادمان حرفی برای گفتن دارد.

شتاب در روند تکمیل طرح‌های مختلف پتروشیمی در دولت یازدهم و دوازدهم ما را با فهرستی بی‌نظیر از اسامی و تولید همراه می‌کند تا در این مسیر، دستیابی به تولید حدود 54 میلیون تن محصولات پتروشیمی را تنها تا پایان سال 96 به همراه داشته باشد و از سویی تنوع محصولات پتروشیمی را هم به 123 نوع افزایش دهد و آمار خوش‌تر آن‌که در پنج سال اخیر 15 طرح در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری برسد که این طرح‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

پتروشیمی ایلام

فاز نخست پتروشیمی ایلام سال 93 در سفر رئیس جمهوری به این استان افتتاح شد. پتروشیمی ایلام با ظرفیت 300 هزار تن گشایش یافت. ارزش سرمایه‌گذاری این طرح 442 میلیون دلار بوده و ارزش محصولات این پتروشیمی بر پایه قیمت روز 388 میلیون دلار است. همچنین ارزش محصولات این پتروشیمی بر پایه قیمت سال 1390 حدود 315 میلیون دلار است.

مجتمع پتروشیمی ایلام، یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی محسوب می‌شود که دارای واحدهای فرایندی اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، گوگردزدایی خوراک و تمامی سرویس‌های جانبی مورد نیاز است. ایجاد اشتغال در استان، استفاده بهینه از محصولات تولیدی پالایشگاه گاز و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمیایی با ارزش افزوده بیشتر از جمله اهداف اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.

پتروشیمی لرستان

پتروشیمی لرستان با ظرفیت سالانه 330 هزار تن اتیلن سبک و سنگین خطی، 14 اردیبهشت‌ماه 95 با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد. این شرکت پتروشیمی در زمینی به مساحت 130 هکتار احداث شده است. خوراک طرح به میزان 324 هزار تن در سال، از محل خط لوله اتیلن غرب تامین می‌شود. این پروژه با سرمایه‌گذاری 399 میلیون دلاری احداث شده و ارزش محصولات آن بر پایه قیمت روز 329 میلیون دلار است.

پتروشیمی اسیدسولفوریک ارومیه

پتروشیمی ارومیه 10 خردادماه 95 از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. توسعه زنجیره 9 واحد پایین دستی نیز در کنار واحد اسید سولفوریک اجرا خواهد شد. واحد اسید سولفوریک پتروشیمی این مجتمع، سالانه 50 هزارتن ظرفیت تولید دارد و سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح 10 میلیون دلار بوده، ضمن این‌که ارزش محصولات این پتروشیمی بر پایه قیمت روز، 4 میلیون دلار است. پتروشیمی ارومیه به دلیل دارا بودن زمین، نیروی انسانی و یوتیلیتی، ظرفیت افزایش تولید را دارد.

پتروشیمی مهاباد

مجتمع پتروشیمی مهاباد 11 خردادماه 95 و با حضور رئیس جمهوری به‌طور رسمی گشایش یافت. این پتروشیمی به منظور توسعه تولید پتروشیمیایی در کشور، ایجاد کار و اشتغال و تولید مولد و همچنین توسعه صادرات پتروشیمیایی، استفاده بهینه از منابع گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده روی سرمایه‌های ملی با مشارکت پتروشیمی ایران و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفت.

این مجتمع پتروشیمی یکی از طرح‌های پتروشیمی دوازده‌گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب محسوب می‌شود که ارزش محصولات آن بر پایه قیمت روز 329 میلیون دلار و سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح 388 میلیون دلار است.

پتروشیمی شهدای مرودشت

پتروشیمی شهدای مرودشت 29 تیرماه 95 و با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید. این طرح که با سرمایه‌گذاری 627 میلیون دلار به اجرا در آمده و به بهره‌برداری رسیده، با دانش فنی شرکت‌های آمونیاک کازاله سوئیس و تویو ژاپن و از سوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده است. مراحل طراحی تفصیلی، مهندسی خرید، اجرا، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی این طرح را متخصصان ایرانی انجام دادند.

طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت، از مهم‌ترین طرح‌های پتروشیمی کشور است که برای 500 نفر به طور مستقیم و 4 تا 5 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی به همراه داشت. ارزش محصولات این طرح بر پایه قیمت روز 264 میلیون دلار است.

واحد SBR/PBR پتروشیمی تخت جمشید

واحد SBR/PBR پتروشیمی تخت جمشید بهمن‌ماه 95 با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد. شرکت پتروشیمی تخت جمشید در سایت 2 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرا دارد که در فاز نخست، 45 هزار تن تولید شامل SBR و PBR را در چرخه تولید دارد. واحد PBR با ظرفیت 35 هزار تن در سال و برای 700 نفر در زمان ساخت و 200 نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زایی کرده است.

تولید این واحد برای تامین مواد اولیه صنایع لاستیک‌سازی استفاده می‌شود و لیسانس واحد PBR از سوی شرکت اسپک بومی‌سازی شده است. مجتمع پتروشیمی تخت‌جمشید TJPC شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتا‌دین رابر SBR به روش پلیمریزاسیون امولسیونی سرد به ظرفیت 30 هزار تن در سال با تکنولوژی GOODYEAR و یک واحد تولید پلی بوتادین رابر PBR به روش پلیمریزاسیون محلولی با کاتالیست زیگلر ناتا به ظرفیت 18 هزار تن در سال با تکنولوژی BF GOODRICH است.

پتروشیمی کارون

  فاز 2 پتروشیمی کارون با راه‌اندازی واحد تولید محصول دی متیل فنیل دی ایزوسیانات (MDI) با ظرفیت سالانه 40 هزار تن 18 بهمن‌ماه 95 با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

این فاز دارای 5 واحد است که هزینه انجام 2 فاز آن 407 میلیون دلار، ارزش محصولات آن بر پایه قیمت روز 116 میلیون دلار و ارزش محصولات در پایه قیمت سال 90 حدود 90 میلیون دلار است.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 284629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =