ایمنی و قابلیت اطمینان مستمر صادرات نفت لاوان افزایش یافت

با اجرای عملیات تعویض رایزرهای 20 اینچ زیر آب گوی شناور صادراتی (SPM) منطقه لاوان، ایمنی و قابلیت اطمینان مستمر صادرات نفت از این منطقه افزایش یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، با تلاش و نظارت کارکنان مدیریت امور تولید شرکت نفت فلات قاره و منطقه لاوان و استفاده حداکثری از توانمندی‌های پیمانکار داخلی، عملیات تعویض رایزرهای 20 اینچ زیر آب گوی شناور صادراتی منطقه لاوان (SPM) پایان یافت.

از آنجا که گوی شناور صادراتی منطقه لاوان تنها پایانه صادرات نفت تولیدی همه میدان‌های منطقه لاوان است، بنابراین اطمینان از کارکرد مستمر و ایمن آن اهمیت قابل توجهی دارد.

به دنبال بازرسی‌های انجام شده از وضعیت رایزرهای زیرآب و سه نشتی به وجود آمده و با توجه به عمر کارکرد بی‌وقفه رایزر‌ها، پروژه تعویض رایزرهای یاد شده از سوی واحد تعمیرات تاسیسات دریایی، انتخاب پیمانکار دارای صلاحیت و راهبری عملیات تعویض، تعمیرات زیرآب، نظارت بر صادرات مواد نفتی، بازرسی فنی و حفاظت فنی منطقه و ستاد تهران با توجه به الزام‎های بارگیری و صادرات نفت از SPM با بالاترین سطح استانداردی (جلوگیری از ریزش حتی یک لیتر نفت در دریا) و بدون وقفه در عملیات صادرات انجام شد.

تعویض این رایزرها از عمق 57 متری سطح آب تا زیر  SPM با شکل‌بندی configuration  Steep S یکی از کم‌سابقه‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌های دریایی است که برای اجرای آن، از پنج فروند شناور با کارایی‌های مختلف و به صورت همزمان استفاده شد.

این عملیات که با مدیریت واحد تعمیرات تاسیسات دریایی انجام شد، شامل تست هوزهای جدید، مونتاژ مجموعه رایزر جدید، تخلیه نفت از هوزهای قدیمی (با تزریق آب از منیفولد کف دریا در عمق 57 متری و دریافت نفت در سطح)، هدایت کنترل شده مخزن شناوری (Buoyancy tank) 20 مترمکعبی به سطح آب از عمق 35 متری، تعمیر و تعویض آندهای روی تانک شناوری و PLEM، نصب مجموعه جدید و انجام تست جامع سامانه است که در مدت زمان 14 روز پس از آخرین بارگیری نفت از گوی شناور صادراتی منطقه لاوان اجرا شد.

کد خبر 284686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =