۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
  • کد خبر: 284692
سیاست‌های ترامپ عامل اصلی رشد قیمت نفت است

ترامپ اوپک را به دلیل رشد قیمت نفت مقصر می‌داند، اما سیاست‌های خودش سبب افزایش قیمت نفت شده است.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، یک استاد اقتصادی در آمریکا اعلام کرد: سیاست‌های مالیاتی و تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مهم‌ترین عواملی هستند که به جهش قیمت نفت کمک کرده‌اند.

ترامپ هفته گذشته در حساب کاربری توئیتر خود سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به دلیل افزایش قیمت نفت مقصر خواند و از این سازمان خواست جلو رشد قیمت نفت را بگیرد. قیمت نفت واکنشی ناهمگون به سخنان ترامپ داشت و در حالی که شاخص نفت خام برنت با کاهش قیمت رو‌به‌رو شد، شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا روند افزایشی را تجربه کرد.

درست است که اوپک تا حد زیادی عرضه نفت را مهار می‌کند، اما این به آن معنا نیست که این سازمان کنترل کامل بر قیمت نفت نیز دارد. جک راسموس، استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه سنت ماری آمریکا با اشاره به مطلب یاد شده، اعلام کرد سیاست‌های اعمال شده از سوی ترامپ نقشی مهم‌تر در تعیین قیمت نفت و بنزین در آمریکا ایفا می‌کند.

وی گفت: با تخفیف مالیاتی 4 میلیارد دلاری ترامپ برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، اقتصاد آمریکا بیش از حد تحریک شده است.

به گفته این اقتصاددان، افزایش تورم در آمریکا یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نفت است. جدا از آن، جنگ تجاری ترامپ با چین و حتی با متحدان آمریکا در غرب، موجب افزایش قیمت می‌شود، زیرا شرکت‌ها برای کنار آمدن با تعرفه‌های بالاتر، ناچار هستند قیمت‌ها را بالا ببرند.

راسموس همچنین اعلام کرد تحریم‌های آمریکا ضد ایران نیز به بهبود این وضع کمکی نمی‌کنند. این تحریم‌ها که با هدف توقف کامل صادرات نفت ایران وضع شده‌اند، عرضه نفت در جهان را به خطر می‌اندازند. از سوی دیگر، جنگ لفظی ترامپ نیز آتش را تندتر می‌کند.

وی با اشاره به این‌که مقصر اصلی جهش کوتاه‌مدت قیمت نفت، سفته‌بازان هستند، گفت: هنگامی که ترامپ ایران را به‌طور علنی متهم می‌کند، به سفته‌بازان دلیلی برای افزایش قیمت‌ها می‌دهد.

این اقتصاددان آمریکایی گفت: میان سفته‌بازان و سیاست‌های ترامپ، ارتباطی وجود دارد؛ هنگامی که او بیانیه‌ای می‌دهد، بی‌گمان این کار به رشد قیمت نفت کمک می‌کند.

وی با اشاره به سخنان اخیر ترامپ ضد اوپک، اعلام کرد این جنگ لفظی بیشتر برای دستیابی به حمایت رأی‌دهندگان پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر است و چندان توجهی به بهبود وضع بازار نفت ندارد.

راسموس گفت: ترامپ تلاش می‌کند خارجی‌ها را به عنوان مقصر اوضاع اقتصادی در آمریکا معرفی کند.

وی یادآور شد که ترامپ با تحریک احساسات وطن‌پرستانه آمریکایی‌ها توانست در انتخابات آمریکا برنده شود و اکنون نیز به این ادبیات متوسل شده است.

کد خبر 284692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =