شمارش معکوس برای افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در بازدید از طرح‎های توسعه‎ای پارس جنوبی اعلام کرد که امسال 3 میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز پارس جنوبی اضافه می‎شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، غلامرضا منوچهری امروز (چهارشنبه، چهارم مهرماه) در جریان این بازدید توضیح داد: در یارد بوشهر، شاهد فعالیت گسترده‎ای هستیم. 10 سکو برای فازهای 22 تا 24 و فازهای 13 و 14 در این یارد در ماه‎های گذشته در حال ساخت و تکمیل بوده است و عملیات بارگیری 2 سکو از فازهای 13 آغاز شده است.

وی با بیان این‎که خود را برای تولید 3 میلیارد فوت مکعب گاز تا اواخر پاییز و حداکثر اواسط زمستان امسال آماده می‎کنیم تا گاز مورد نیاز در زمستان به‌طور کامل تامین باشد، ادامه داد: تا اوایل سال آینده نیز بقیه سکوها به دریا حمل می‌شود و به این ترتیب در مجموع تا سال آینده، 6 فاز کامل پارس جنوبی با ظرفیت 6 میلیارد فوت مکعب به مدار می‎آید.

وی با اشاره به تعدد سکوهای دهگانه و توقف آنها در گذشته در همین یارد، گفت: این موضوع، کار انتقال این سکوها را روی شناورهای حمل مشکل کرده بود، اما همکاران در شرکت صدرا با کمک کارفرما و مهندسان سایت با راهکارهایی خلاقانه توانستند سکوهای 2500 تنی سنگین را روی خشکی جابه‌جا و امکان حمل آن به دریا را فراهم کنند.

منوچهری به موضوع تحریم هم اشاره و عنوان کرد: کالاهایی که از خارج خریداری شده و باید راه‌اندازی می‌شدند ازسوی شرکت‎های خصوصی ایرانی به عنوان پیمانکاران فرعی صدرا در استاندارد بالا راه‎اندازی شده‎اند.

به گفته وی، پیش‎بینی می‎شود این سکوها ظرف 45 روز آینده نصب و راه‌اندازی شوند که استاندارد کمی و کیفی خوبی است.

منوچهری گفت: در یارد بوشهر، هم اکنون 1700 نفر کار می کنند و در اوج فعالیت‎ها 3500 نفر کار می‌کردند. تجهیزات عمده‌ای در این یارد هم در بخش خشکی و هم دریا وجود دارد و همه این تجهیزات به خوبی به کار گرفته شده است.

وی یادآور شد: کار عظیمی به دست متخصصان ایرانی در پارس جنوبی در حال انجام و ظرفیت خوبی برای تامین گاز زمستانی در حال شکل‌گیری است.

کد خبر 284790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =