ابهام‌ها در اوپک می‌تواند قیمت نفت را به 100 دلار برساند

ابهام درباره توانایی جبران کمبود نفت از سوی کشورهای تولیدکننده نفت که دچار چالش‌های سیاسی هستند، می‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، نوسان‌های شدید قیمت نفت بالای 80 دلار به صورت عادی درآمده و موجب شده است احتمال فراتر رفتن قیمت نفت از 100 دلار پیش از پایان سال جاری میلادی، جدی‌تر شود. به گفته تحلیلگران، یکی از دلایل اصلی این وضع، کمبود شفافیت درباره چگونگی جبران کمبود نفت ایران است.

بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت حاشیه خلیج فارس، از اکنون به بالاترین حد تولید خود نزدیک می‌شوند. هلیما کرافت، از مدیران بانک آر بی سی، گفت: اگر یک اختلال دیگر در یک کشور تولیدکننده نفت رخ دهد یا تنش در خاورمیانه تشدید شود، ما با قیمت نفت 100 دلار رو‌به‌رو خواهیم شد.

مسئولان اوپک اکنون با دو ابهام روبه‌رو هستند؛ نخست این‌که برآوردها درباره میزان اختلال در تولید نفت کشورهایی همچون لیبی، نیجریه، ونزوئلا، عراق و لیبی، بسیار متفاوت است و دوم این که بسیاری از مسئولان درباره توانایی اوپک برای تولید نفت کافی در فرصت کم برای جبران اختلال‌های احتمالی، تردید دارند.

یکی از مسئولان ارشد یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: روی کاغذ، ما ظرفیت را داریم، اما در واقعیت، به تولید رساندن این ظرفیت یا آزمودن ظرفیت کامل بسیار دشوار است.

در صورت توقف کامل صادرات روزانه 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت ایران و در صورت کاهش تولید روزانه 600 هزار بشکه نفت لیبی، اوپک باید تولید روزانه خود را 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز، معادل 10 درصد از تولید کنونی خود، افزایش دهد.

عربستان تحت فشار آمریکا، تولید روزانه نفت خود را در ماه اکتبر امسال 300 هزار بشکه در روز نسبت به ماه اوت افزایش داده و در ماه نوامبر نیز این تولید را کمی افزایش می‌دهد و ادعا کرده که می‌تواند تولید روزانه خود را یک میلیون و 300 هزار بشکه دیگر افزایش دهد.

یکی دیگر از ابهام‌ها این است که اوپک چقدر ظرفیت مازاد تولید در اختیار دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک در ماه اوت امسال، 2 میلیون و 690 هزار بشکه در روز بوده است.

با این همه، برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است این ظرفیت مازاد، یک میلیون بشکه در روز کمتر باشد. برخی مسئولان عربستانی اعلام کرده‌اند که ظرفیت مازاد تولید نفت این کشور، حدود یک میلیون بشکه در روز است که کمتر از ادعاهای رسانه‌ای درباره ظرفیت مازاد تولید روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه است.

مسئولان اوپکی همچنین اعلام کردند کویت و امارات می‌توانند در مجموع تولید روزانه خود را به طور فوری و پایدار، 200 هزار بشکه در روز افزایش دهند که یک سوم ظرفیت مازاد اسمی آنهاست.

برخی مسئولان دیگر اعلام کردند که از سرگیری تولید نفت از میدان‌های نفتی مشترک عربستان و کویت، تنها می‌تواند روزانه 200 هزار بشکه در روز به تولید آنها بیفزاید که پایین‌تر از ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر تولید روزانه 500 هزار بشکه این میدان‌هاست.

محمد الرمحی، وزیر نفت عمان، در نشست ماه سپتامبر کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید نفت در الجزایر، اعلام کرد اوپک و متحدانش نتوانسته‌اند تولید خود را به سطح مورد توافق برسانند.

وی گفت: این به من نشان می‌دهد که ما توانایی تولید بیشتر را نداریم.

کد خبر 285008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =