وزارت نفت سبب تحول فرهنگی - اجتماعی خوزستان شد

خوزستان، استانی راهبردی است که گستره زیادی از آن سرشار از منابع نفت و گاز است و بدون شک همین مسئله، اهمیت توجه به فعالیت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی در این خطه را دوچندان می‌کند.

به گزارش شانا، بهانه گفت‌وگو با غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، بررسی عملکرد وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی است. آنچه از صحبت‌های استاندار می‌توان برداشت کرد، رضایت از عملکرد وزارت نفت در این زمینه است که از مدرسه‌سازی، آب‌رسانی و گازرسانی تا راه‌سازی و مسائل معیشتی را شامل می‌شود. نکته مهم از سخنان وی این است که وزارت نفت سبب تحول فرهنگی - اجتماعی استان خوزستان شده و اقدام‌های این وزارتخانه در همسویی با مسئولیت اجتماعی، بهبود شرایط را به همراه داشته است.

وقتی از وی درباره رضایتمندی مردم از اقدام‌های نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی می‌پرسم، می‌گوید: پیش از آن هیچ اقدامی انجام نمی‌شد؛ اقدام‌های وزارت نفت در سال‌های اخیر رضایت نسبی ایجاد کرده است.

گفت‌وگو که به پایان می‌رسد، شریعتی از پیشنهادی جدید برای وزارت نفت و مجموعه استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به این‌که وزارت نفت خبر داده در بخش‌های جدیدی از خوزستان نفت برای اکتشاف وجود دارد، به این وزارتخانه پیشنهاد دادم محوریت توسعه استان را عهده‌دار و آمایش سرزمین براساس نفت تعریف شود.

متن کامل گفت‌وگوی نشریه مشعل با استاندار خوزستان در ادامه می‌آید:

به نظر در سال‌های اخیر فصل تازه‌ای از روابط استانداری خوزستان و وزارت نفت تجربه شده که با نتایج مناسبی در توسعه استان همراه بوده است. شما موافق این نظر هستید؟

از ابتدای مسئولیت در استانداری خوزستان، با حوزه وزارت نفت ارتباط خوب و مناسبی داشتم. با شخص وزیر نفت هم همکاری مناسبی وجود دارد و همکاری تنگاتنگی برای حل مسائل نفتی و توسعه پروژه‌های وزارت نفت در خوزستان داشته‌ایم. ایجاد شرایط مناسب و خوب برای فعالیت شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی هم از سوی ما دنبال شده تا اقدام‌ها با همکاری همراه باشد. زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران همچون شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری، مجتمع‌های پتروشیمی‌ها، شرکت‌ گاز و ... هم ارتباط خوبی با ما دارند. به این دلیل که حرکت باید به ست جلو باشد، نه توقف کارها. رفتارها نباید تقابلی باشد، زیرا این رویه توسعه کشور را متوقف می‌کند. دلیل دیگر این بود که ابتدای ورود من به خوزستان، با آتش‌سوزی برج پتروشیمی بوعلی همراه بود که سبب شد وزیر نفت به استان بیاید که در کنار ایشان بودن، این همکاری را سرعت بخشید. ما منافع استان را هم در نظر داریم و این مسئله از اولویت‌های ماست. همیشه هم از نفت تقاضا و مطالبه داشتیم که در توسعه استان، سهم خود را بدهد که در این ایام، وزیر نفت همیشه همکاری داشته و در حد توان خود کمک کرده‌اند.

  یکی از فصل‌های همکاری استانداری خوزستان و وزارت نفت، موضوع مسئولیت اجتماعی است. شما چه تعریفی از این مسئولیت وزارت نفت دارید؟

مردم سرزمین‌هایی که زیر پایشان سرمایه‌های خدادادی همچون نفت و گاز وجود دارد، انتظار دارند سهمی از این نعمت داشته باشند، مشکلات ابتدایی زندگی آنان برطرف شود و از حداقل رفاه بهره‌مند شوند که این انتظار به جایی است و در همه دنیا هم این رویه وجود دارد. شرکت‌های چندملیتی در دیگر کشورها هم وقتی قراردادهای نفتی برای توسعه مخازن، استخراج و .. امضا می‌کنند، از سود خود برای توسعه آن مناطق اقدام‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهند. اگر توسعه انسانی و توسعه آن مناطق رخ ندهد، کار سخت و سنگین می‌شود. من فکر می‌کنم مسئولیت اجتماعی، موضوعی اجتناب‌ناپذیر برای رشد و توسعه متوازن مناطق نفتی است.

 آیا با اجرای وظایف مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، تغییر و تحول خاصی را در دوره خود شاهد هستید؟

مجموعه وزارت نفت در خدمت مجموعه استان است و مسئولیت اجتماعی را در بعد ملی و استانی انجام می‌دهد. البته این همکاری متقابل است و استانداری هم در بخش‌های مختلف، کارهای وزارت نفت را به جریان می‌اندازد و در کنار آنها قرار دارد.

اگر جزئی‌تر بخواهیم به این مسئله بپردازیم، کدام اقدام وزارت نفت را در مسیر مسئولیت اجتماعی قابل توجه می‌دانید و چه تغییراتی را شاهد هستیم؟

از اقدام‌های وزارت نفت می‌توان به بهسازی، آب روستا، فاضلاب شهرها، آموزش و احداث مدارس، آموزشگاه فنی حرفه‌ای و مهارت‌آموزی، مسائل معیشتی و ... اشاره کرد. در حوزه استانی نیز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری، مسئولیت‌هایی را در زمینه مسئولیت اجتماعی پذیرفتند که از آن جمله می‌توان به آب‌رسانی و گازرسانی روستایی، مدرسه‌سازی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. افزون بر آن، در ماهشهر نیز شورای عالی راهبردی تشکیل شده که سالانه بودجه‌ای را برای مسئولیت اجتماعی تخصیص می‌دهد. همچنین در اقدام و تفاهم دیگری در زمینه توسعه 29 مخزن نفتی خوزستان، پیشنهاد شده که 4 درصد از سرمایه‌گذاری در این مخازن، برای مسئولیت اجتماعی هزینه شود.

  اختصاص 4 درصد مصوب شده است؟

پیش از این، سه درصد از فروش نفت به ما اختصاص داشت که یک درصد آن به ما و 2 درصد هم به مناطق محروم کل کشور تخصیص یافت. افزون بر آن و براساس مصوبه جدید، چهار درصد از کل سرمایه‌گذاری در 29 مخزن نیز به ما اختصاص خواهد یافت.

این اقدام در چه مقطع زمانی قرار است انجام شود؟

در مقطع دو تا سه سال و برای حدود پنج استان است. در این راستا پروژه‌ها باید با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان و نیازسنجی این بخش باشد تا توازن منطقه‌ای رعایت شود. بنده نیز در بدو ورود به استانداری خوزستان، به مهندس زنگنه توضیح دادم که مناطق محروم و حاشیه‌نشین اهواز، وضعشان نامناسب است و سختی‌ها و مشکلات زیادی دارند که ایشان با فوریت دستور تخصیص منابعی را دادند. در حوزه آموزش تصمیم گرفتیم تا پایان سال تحصیلی امسال، هیچ مدرسه کانکسی نداشته باشیم. این هدفگذاری در غیزانیه اجرایی شد و در این بخش هیچ مدرسه کانکسی وجود ندارد و 40 کلاس ساخته شده که بخشی از آن از سوی وزارت نفت انجام شده است. مردم این منطقه آب شرب ندارند که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، کمک جدی برای تامین آب آنها انجام داده تا طرح آبرسانی را هرچه سریع‌تر نهایی کنیم. افزون بر آن، شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت اعم از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری و دیگر بخش‌ها مشارکت خوبی دارند و در زمینه آب روستایی، راه، مدرسه‌سازی، آموزشگاه فنی حرفه‌ای، دانشگاه و ... به کمک ما آمدند و مشکلات استان و استانداری را درک کردند.

اقدام‌های وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی چقدر به بهبود شرایط کمک کرده است؟

اقدام‌های وزارت نفت در این حوزه بسیار اثربخش است. خوزستان به علت پراکندگی شهرهای آن، استانی بسیار بزرگ و با استعداد و ظرفیت زیاد است. این استان به دلیل وجود استعداد تولید ثروت بیشترین پراکندگی و بیش از چهار هزار روستا دارد و به دلیل شرایط خلق ثروت در این استان، افراد زیادی در آن سکنی گزیده‌اند. می‌توان گفت وزارت نفت در توسعه و آبادانی استان خوزستان و رفع مشکلات استان نقش مهم و موثری دارد.

شما به اقدام‌های آموزشی از جمله مدرسه‌سازی، دانشگاه و آموزشگاه‌ها اشاره کردید. با اجرای این مسئولیت‌ها، می‌توان گفت که وزارت نفت در تحول اجتماعی- فرهنگی استان موثر بوده است؟

بی‌شک همین‌طور است. هر جا مدرسه، دانشگاه و آموزش وجود دارد، سطح فرهنگی، عمومی و مسائل اجتماعی آن استان بالا می‌رود و روند توسعه آن منطقه سرعت می‌گیرد.

 منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 285027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =