ایران تنها کشوری است که رشد شدت انرژی دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران تنها کشوری است که رشد شدت انرژی داشته‌ و تولید کربن از تولید ناخالص داخلی بیشتر بوده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری، امروز (سه‌شنبه، 17 مهرماه) در سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: در حالی تولید کربن 450 میلیون تن افزایش یافته است که براساس برنامه پنجم توسعه، شدت انرژی باید 33 درصد بهبود می‌یافت و تا پایان برنامه ششم توسعه شدت انرژی نصف می‌شد.

وی با اشاره به این‌که تولید ناخالص داخلی در این سال‌ها از 102 میلیارد دلار به 258 میلیارد دلار رسیده است، افزود: ما تنها کشوری هستیم که رشد شدت انرژی داشته‌ایم و تولید کربن از تولید ناخالص داخلی کشور بیشتر بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در کنار بی سر و سامانی مصرف بی رویه آب و عواقب آن و بالا بودن مصرف انرژی، چه محیط زیستی برای ما باقی می‌ماند؟ عواقب ادامه این روند، رسیدن به شاخص‌های بالاترین رقم فرسایش خاک در جهان، خشک شدن جنگل‌ها به دلیل کم‌آبی و همچنین آتش‌سوزی در منابع جنگلی و مراتع است.

کلانتری با انتقاد از افرادی که می‌گویند عمل به تعهد کنوانسیون آب و هوایی پاریس جلو توسعه کشور را می‌گیرد، عنوان کرد: بر اساس تعهدی که ایران در کنوانسیون پاریس داده است، باید تولید کربن را تا سال 2030 در صورت تحریم 4 درصد (70 میلیون تن) و در غیر این صورت 12 درصد (230 میلیون تن) کاهش دهد، در حالی که بر مبنای برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز تا سه سال آینده باید 230 میلیون تن تولید کربن را کاهش دهیم.

وی با بیان این‌که سیاست‌های کشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست، گفت: براساس برنامه ششم توسعه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر باید به 5 هزار مگاوات برسد، اما آیا منابع این هدف‌گذاری در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است؟ تا زمانی که سیاست‌ها اصلاح نشود، بخش خصوصی به سمت انرژی‌های نو نمی‌رود و انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا نخواهد کرد.

کد خبر 285064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =