پالایشگاه گاز ایلام یاری‌دهنده واحدهای صنعتی است

پالایشگاه گاز ایلام نه تنها تولید بخشی از گاز مورد نیاز کشور را بر عهده دارد، بلکه همسو با اجرای مسئولیت‌های اجتماعی، با تکیه بر توان متخصصان خود و بهره‌مندی از کارگاهی مجهز، یاریگر واحدهای صنعتی استان ایلام شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، پالایشگاه گاز ایلام یکی از هفت پالایشگاه گازی کشور است که با هدف تولید پایدار، ایمن، پاک و بهره‌ور نسبت به فرآورش و تولید گاز طبیعی، اتان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد اقدام و محصولات تولیدی خود را به شرکت ملی گاز، شرکت پتروشیمی ایلام، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و صنایع مرتبط با گوگرد و گاز مایع خام عرضه می‌کند.

این پالایشگاه که خوراک خود را از میدان گاز تنگ بیجار دریافت می‌کند، با حفظ تولید پایدار تا پایان شهریورماه امسال، 708 میلیون متر‌مکعب گاز تصفیه شده به شرکت انتقال گاز به‌منظور تزریق در خطوط سراسری انتقال، تحویل داده است. همچنین، بیش از 810 هزار بشکه میعانات گازی نیز در این پالایشگاه در نیمه نخست امسال تولید شده که با توجه به راه‌اندازی نشدن پتروشیمی ایلام، این میعانات گازی به سایر مبادی مصرف ارسال شده است.

گاز متان تولیدی پالایشگاه ایلام، برای مصارف شهری و صنعتی استفاده می‌شود. افزون بر این، گوگرد تولیدی پالایشگاه نیز برای مصارف صنعتی در حوزه اسیدسازی و کودهای شیمیایی در نظر گرفته شده و سه محصول دیگر از جمله میعانات گازی، گاز مایع و اتان برای مصرف خوراک پتروشیمی‌ ایلام استفاده می‌شوند.

در 6 ماه نخست امسال، بیش از 34 هزار تن گوگرد در شرکت پالایش گاز ایلام به صورت پاستیلی و دانه‌بندی تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است، همچنین بیش از 22 هزار تن گاز مایع خام نیز در این پالایشگاه تولید شده که به دلیل استفاده نشدن در پتروشیمی ایلام، به پالایشگاه چهارم مجتمع گازی پارس جنوبی ارسال شده است.

خیز بلند شرکت پالایش گاز ایلام در جهت خودکفایی و اقتصاد مقاومتی

یکی از نقاط قوت پالایشگاه گاز ایلام، دارا بودن تجهیزات مدرن داخلی و استفاده از متخصصان بومی در مجهزترین کارگاه صنعتی استان ایلام است که با تکیه بر این دو، می‌تواند در موارد خاص به شرکت‌های داخل استان همچون پتروشیمی ایلام و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب خدمات لازم را ارائه کند. کارگاه این شرکت، واحد پشتیبان واحدهای تولید در بحث ساخت قطعات است که با توجه به بعد مسافت پالایشگاه از سایر مراکز صنعتی، اهمیت فراوانی دارد.

پیشرو بودن در ساخت قطعات یدکی، ابزارهای مکانیکی و تجهیزات از جمله گام‌های موثر پالایشگاه ایلام به سوی خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی است. بر این اساس، با اجرایی شدن طرح‌های داخلی پالایشگاه گاز ایلام مانند ساخت دستگاه تست لوله، ساخت کلگی روتوفرم مربوط به واحد دانه‌بندی گوگرد، ساخت رینگ‌های سایشی برای پمپ‌های سانتریفیوژ و ساخت دستگاه حک‌زن مکانیکی، این پالایشگاه هیچ نگرانی در تولید و بازسازی قطعات مورد نیاز خود نخواهد داشت.

ساخت دیفیوزر کوره واکنش، سیت‌های غیر متقارن برای شیرهای آتش‌نشانی، ساخت پکیج تصفیه آمین، ساخت کابین مخصوص حمل نفر به‌منظور بازرسی دودکش زباله‌سوزهای گوگرد و دهها مورد دیگر از جمله طرح‌هایی هستند که طراحی، ساخت و راه‌اندازی آنها از سوی متخصصان داخلی پالایشگاه با هدف کمک به چرخه تولید پایدار گاز انجام شده است.

احیای کربن فعال مستعمل و استفاده دوباره در واحدهای شیرین‌سازی

احیای 22 تن کربن فعال مستعمل مرطوب و دپو شده در جایگاه پسماند پالایشگاه گاز ایلام نیز یکی دیگر از طرح‌های مهم این شرکت است. این اقدام در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با استفاده از خدمات یکی از شرکت‌های داخلی انجام شده است.

پس از انجام آزمایش‌های فنی در پژوهشگاه صنعت نفت و تایید انطباق مشخصات مواد احیا شده با استاندارد شرکت ملی گاز، کربن‌ها در داخل یکی از فیلترهای کربنی پالایشگاه گاز ایلام شارژ شدند و در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند. این اقدام که برای نخستین بار در سطح پالایشگاه‌های گاز کشور انجام شده، افزون بر حذف دورریز مواد کربن اکتیو مستعمل و کاهش قابل توجه مشکلات زیست‌محیطی مربوط به آن، سبب صرفه‌جویی اقتصادی، کاهش میزان خرید مواد تازه کربن اکتیو به میزان 60 تا 70 درصد مصرف سالانه و کاهش هزینه‌های خرید آن می‌شود.

کد خبر 285131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =