همکاری‌های بین‌المللی از الزام‌های توسعه شرکت‌های داخلی است

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: نوع قراردادها و همکاری‌های بین‌المللی از الزام‌های رشد و توسعه شرکت‌های داخلی هستند.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، امروز (سه‌شنبه، 23 مهرماه) در آیین گشایش رسمی چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو، در نشست تخصصی «بررسی پارادایم‌های جدید در بالادستی صنعت نفت و گاز» با اشاره به این‌که امروز شرکت‎های نفتی ایرانی نقش اثرگذار و مهمی دارند و باید بتوانند جای برخی شرکت‌های بین‌المللی را بگیرند، گفت: اعتقاد داریم صنایع بالادستی نفت ایران ظرفیت عمده‌ای دارند، به گونه‌ای که با توجه به این توانایی‌ها می‌توانیم  تولید خود را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که رسیدن به اهداف توسعه‌ای در بالادستی صنعت نفت و گاز به سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری فناوری نیازمند است، افزود: برای موفقیت در فعالیت‌های بالادستی نفت و گاز باید مجموعه‌ای از کارها را انجام داد. البته در ایران و در بخش مهندسی نفت توانایی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند پروژه‌های زیادی را پیش ببرند و توسعه دهند.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: می‌توانیم به شرکت‌های داخلی اتکا کنیم، شرکت‌های داخلی توسعه میدان‌های پارس جنوبی را در دست گرفتند که موفقیت‌هایی نیز به‌دست آمد.

منوچهری با بیان این‌که قانون و مقررات، نوع قراردادها و همکاری‌های بین‌المللی از الزام‌های رشد و توسعه شرکت‌های داخلی هستند، عنوان کرد: هرچند الگوی سنتی توسعه صنعت بالادستی نفت و گاز با تحولاتی همراه بوده، اما کارایی چندانی نداشته است.

وی با تاکید بر این‌که حضور شرکت‌های بین‌المللی را در صنعت نفت نباید نادیده گرفت، تصریح کرد: توسعه صنایع بالادستی نفت و گاز به ارتقای فناوری و افزایش اشتغال مولد کمک خواهد کرد.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره و عنوان کرد: شرکت توسعه‌دهنده در این الگوی قراردادی مالک نفت یا تاسیسات نفتی نیست و به عنوان بهره‌بردار تنها 20 سال در میدان نفتی مورد نظر حضور دارد و این فرآیند بی‌شک برای شرکت‌های جوان ما مفید بوده و می‌توانند از تجربه‌های آنها استفاده کنند و به شرکت‌های بزرگ نفتی تبدیل شوند. امیدواریم همکاری‌های خارجی و روابط بانکی گسترده شوند تا بتوانیم از منافع این قراردادها بهره‌مند شویم.

منوچهری با بیان این‌که ما از توسعه میدان‌های نفتی در دریای خزر استقبال می‌کنیم، عنوان کرد: باید بتوانیم در این بخش مشکلات را برطرف کنیم. ما برای حفاری در آب‌های عمیق نیازمند همکاری‌ با شرکت‌های خارجی هستیم، هرچند افق روشنی در توسعه میدان‌های نفتی در خزر پیش رو داریم.

وی ادامه داد: بدون شک شرکت‌های نفتی که با ایران فعالیت‌های خود را ادامه دهند در آینده فرصت‌های بهتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که به‌واسطه تحریم ایران را ترک می‌کنند، زیرا معتقدم این تحریم‌ها همیشه پابرجا نخواهد بود.

کد خبر 285199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =