نفت‌مان را می فروختیم حتی اگر 8 کشور را مستثنی نمی‌کردند

رئیس جمهوری با اشاره به این‌که آمریکا 8 کشور را برای خرید نفت ایران استثنا کرده است، گفت: حتی اگر این 8 کشور را استثنا نمی‌کردند باز هم ما نفت‌مان را می‌فروختیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی امروز (دوشنبه، 14 آبان‌ماه) در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: این‌که امروز آمریکا ناچار می‌شود هشت کشور را به زبان خودش در خرید نفت ایران استثنا کند، در حالی که پیش از آن به صراحت گفته بود فروش و صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانم، این پیروزی ما و عقب‌نشینی آمریکا نیست؟ این‌که آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند ما نمی‌گذاریم اقتصاد ایران، فعال باشد و رشد کند، اما افزایش صادرات ما در هفت ماه گذشته نسبت به هفت ماه پارسال، به معنای موفقیت ایران نیست؟ این‌که جمهوری اسلامی ایران، امروز می‌تواند نفت خودش را بفروشد و خواهد فروخت، موفقیت نیست؟

رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که حتی اگر این هشت کشور را استثنا نمی‌کردند باز هم ما نفت‌مان را می‌فروختیم، گفت: این را به همه رهبران کشورهایی که در سازمان ملل متحد و حاشیه اجلاس با من ملاقات داشتند گفتم که ما این‌بار با افتخار تحریم را می‌شکنیم، چون ظالمانه است و برخلاف قانون، معاهدات و قطعنامه سازمان ملل است. پس ما افتخار می‌کنیم این تحریم ظالمانه را بشکنیم و همه باید این کار را بکنند.

وی با اشاره به این‌که در دولت یازدهم رشد اقتصادی 2 رقمی داشتیم، ادامه داد: در سال 95 رشد اقتصادی کشور ما به تقریب در دنیا اول بود؛ چگونه توانستیم حرکت دهیم، ممکن است یکی بگوید به دلیل فروش نفت و برجام بوده است، فروش نفت و برجام را چه کسی درست کرد. چه کسی چاه‌های بسته نفت را باز کرد و چه کسی توانست دوباره مشتری بیاورد.

روحانی افزود: وقتی می‌گوییم فروش نفت برخی فکر می‌کنند شیر را باز می‌کنیم فروخته می‌شود. این‌که چطور این نفت تولید می‌شود، به بندر می‌رسد، مشتری پیدا می‌شود، به کشتی زده می‌شود، پول فروش آن چگونه وصول می‌شود، هزار فراز و نشیب دارد.

رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که باز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اظهار کرد: البته می‌دانم شرایط امروز ما، شرایط آسانی نیست. یک ابرقدرتی مثل آمریکا و مزدورانی مثل صهیونیست‌ها و برخی از رژیم‌های منطقه علیه ما در کنار آمریکا قرار گرفته‌اند، اما ما ملت بزرگی هستیم، اراده قوی داریم و می‌توانیم عبور کنیم.

وی با اشاره به این‌که ما از لحاظ سیاسی، حقوقی در سازمان‌های بین‌المللی موفق شدیم، گفت: امروز دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع ما حرف می‌زنند؛ امروز خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند در برابر فروش نفت ایران در بازار شکست خوردند؛ دیدند نمی‌توانند جایگزین کنند. بر فرض هم اگر اعلام شکست نکرده و کشورها را معاف نمی‌کردند، ما آنقدر توان داریم که نفت‌‌مان را در هر شرایطی بفروشیم و می فروختیم.

روحانی با تاکید بر این‌که نباید با نفت کشور را اداره کنیم، گفت: نفت سرمایه بین‌نسلی ماست. باید برای جای دیگری مصرف شود. ما باید سرمایه را جذب کنیم و محیط کسب‌وکار را آماده کنیم. مناطق آزاد ما امروز و در شرایط تحریم، مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و باید به میدان بیایند و سرمایه‌ها را جذب کنند. مشوق‌ها را باید زیاد کنیم.

کد خبر 285498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =