۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
  • کد خبر: 285511
خودداری برنامه پایش از بازتاب پاسخ وزارت نفت

برنامه پایش از بازتاب توضیحات وزارت نفت در پاسخ به اظهارات حسینعلی حاجی‌دلیگانی خودداری کرد.

به گزارش شانا، برنامه پایش شبکه یک سیما، در حالی که در برنامه 2 هفته پیش خود قریب یک ساعت تریبون را در اختیار حاجی‎دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی قرار داد تا وی به طرح اتهامات واهی علیه وزارت نفت بپردازد، اما با وجود این از خواندن پاسخ 2 صفحه‎ای اداره کل روابط عمومی وزارت نفت خودداری و فقط به ذکر این نکته که پاسخی درباره اقدام‌های انجام شده درباره کارت سوخت و پالایشگاه‎سازی دریافت کرده‎اند، بسنده کرد.

مشروح پاسخ وزارت نفت به برنامه پایش به این شرح است:

مجموعه «پایش» در مورخ 29 مهرماه بخشی از برنامه خود را به موضوع کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین اختصاص داد. ضمن تشکر از توجه «پایش« به موضوع مهم و استراتژیک کنترل شدت مصرف سوخت در کشور، ذکر توضیحاتی درباره برخی نکات مطرح شده در این برنامه ضروری به نظر می‌آید.  نخست آن‌که از یک برنامه کارشناسی انتظار نمی‌رود محملی فراهم کند تا مباحث کارشناسی و تخصصی مهم، به عرصه‌ای برای اتهام‌زنی‌های بی‌پایه، دروغ و تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی تبدیل شود که متاسفانه در این برنامه و در فرازهایی از اظهارات جناب آقای حاجی‌دلیگانی، نماینده محترم مجلس شاهد آن بودیم. البته هم‌نوایی و هم‌افزایی برنامه پایش با جناب آقای دلیگانی به ویژه در موضوع حمایت از تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و پیامدهای ناگوار آن در نوع خود جالب و البته دور از انتظار نبود.

آقای حاجی‌دلیگانی، در اظهارات خود با حمایت از تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، وزیر نفت را متهم به جانبداری از واردات بنزین و بی‌توجهی به ساخت پالایشگاه کردند! در مورد ماجرای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها با توجه به آگاهی عمومی از مضرات زیست محیطی، سلامت مردم و همچنین پیامدهای اقتصادی آن، موضوع به قدری روشن است که جای بحث وجود ندارد. در این زمینه آنچه جای تعجب است، حمایت عجیب و البته سیاسی افرادی مانند این نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و برنامه پایش است که چگونه به‌رغم همه شواهد و مستندات و در حالی که با برنامه‌ریزی وزارت نفت در سال‌های اخیر، پالایشگاه‌های کشور در بالاترین سطح و بهترین کیفیت در حال تولید بنزین هستند، همچنان بر طبل تولید بنزین در پتروشیمی‌ها می‌کوبند؟ به‌طور قطع یکی از افتخارات وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، توقف این طرح ضد سلامت ملی و زیست‌محیطی در کشور بود. اما در خصوص نسبت دادن اتهام حمایت از واردات بنزین به وزیر محترم نفت، باید به آقای دلیگانی یادآور شد که واردات بنزین استاندارد با قطع تولید بنزین آلوده پتروشیمی‌ها و با هدف عرضه دائمی بنزین با کیفیت در کلانشهرها در مقطعی ضرورت داشت، اما همزمان با آن و با هدف کاهش و حتی قطع واردات، تجهیز و راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که نزدیک به هشت سال دچار رکود بود، سرعت گرفت و فازهای اول و دوم آن با حمایت و مدیریت جناب آقای زنگنه و دیگر مدیران وزارت نفت و همکاری و تلاش قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار اصلی، در سال گذشته و سال جاری به بهره‌برداری رسید و فاز سوم آن نیز با یاری خداوند در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. با تکمیل این پالایشگاه در عمل نیاز کشور به واردات بنزین به شدت کاهش می‌یابد. افزون بر این، طرح بزرگ مجتمع پالایشگاهی سیراف با هدف استفاده از خوراک میعانات گازی و تولید بنزین استاندارد در کشور با ابتکار وزیر نفت کلید خورده است. طرح‌های توسعه و نوسازی پالایشگاه‌ها برای افزایش و بهبود کیفیت بنزین نیز از دیگر اولویت‌های وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که با قدرت و سرعت در حال اجراست و بسیاری از آنها به بهره‌برداری رسیده است. بنابراین هم‌اکنون نه تنها نیاز کشور به واردات بنزین به شدت کاهش یافته، بلکه بخش اعظم بنزین تولیدی در کشور، بنزین پاک و سالم است.

با این وصف شاید بد نباشد که آقای حاجی‌دلیگانی و ایضاً گردانندگان برنامه پایش توضیح دهند که دولت گذشته که مورد تایید و حمایت‌شان بوده و هست، در این زمینه چه دستاوردی داشته است.

آقای حاجی‎‌دلیگانی در اظهارات خود همچنین به مانند گذشته گریزی به ماجرای شرکت فرانسوی توتال و خروج آن از طرح توسعه فاز 11 میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی زده و در ادعایی عجیب و غریب مدعی شده‌اند که عدم‌النفع خروج توتال از ایران، پنج میلیارد دلار در سال است و بعد هم این عدد را ضرب در 16 سال کرده تا به زعم خود بیشتر آقای زنگنه را تخریب کند. فرض محال که محال نیست. بیایید فرض کنیم ماجرای 16 سال و این عدد زیانبار درست است. جناب آقای حاجی‌دلیگانی پاسخ دهند که در آن هشت سال که همه‌ چیز در اختیار ایشان و دوستان‌شان بود چرا برای فاز 11 کاری نکردند؟!

 این ادعا بیش از هر چیز، ماهیت غیرکارشناسی اظهارات و تسلط نداشتن ایشان بر موضوع را نشان داد.

 و اما درباره کارت سوخت، همان‌طور که جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم به درستی اشاره کردند کارت سوخت هیچ‌گاه جمع‌آوری نشد، بلکه با تک‎نرخی شدن بنزین برای تسهیل سوخت‌گیری توسط مردم الزام استفاده از کارت‌های شخصی برداشته شد، اما سامانه همچنان فعال بود و به کار خود ادامه می‌داد. اکنون نیز این سامانه ارتقا یافته و شرکت ملی پالایش‌و‌پخش آمادگی دارد در صورت نهایی شدن طرح سهمیه‌بندی و ابلاغ آن به وزارت نفت، بار دیگر استفاده از کارت‌های شخصی را به جای کارت جایگاه‌ها، ملاک سوخت‌گیری سهمیه‌ای قرار دهد.

ضمن آن‌که اگر وزارت نفت به کارت سوخت بی‌اعتقاد بود، از زمان تک نرخی شدن بنزین نسبت به صدور کارت سوخت برای خودروهای نو شماره اقدام نمی‌کرد.

کد خبر 285511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =