هم‌افزایی توان سازندگان تجهیزات صنعت انتقال نفت با تشکیل کنسرسیوم‌ها

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: با تشکیل کنسرسیوم‌ها، شاهد هم‌افزایی توانمندی‌ شرکت‌های داخلی سازنده تجهیزات صنعت انتقال نفت و فرآورده خواهیم بود.

ابوالقاسم زمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا افزود: تشکیل کنسرسیوم‌ها افزون بر هم‌افزایی توان شرکت‌های سازنده داخلی، سبب متعادل شدن هزینه‌ها به‌ویژه در نخستین تولیدات خواهد شد.

وی افزود: نخستین تولیدات جنبه پژوهشی دارد و به دلیل سعی و خطاهای فراوان، هزینه زیادی را به سازندگان تحمیل می‌کند و ممکن است به نتیجه لازم نرسد و بازگشت سرمایه نداشته باشد، بنابراین با تشکیل کنسرسیوم، هزینه بین چند شرکت متعدد توزیع خواهد شد.

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تاکید کرد: شکل و نحوه کنار هم قرار دادن این شرکت‌ها در مدیریت کالا هنوز نهایی نشده است، اما می‌توان برای ساخت یک قطعه برای نخستین بار، حداقل سه شرکت را در قالب یک کنسرسیوم گرد هم آورد و برای آنها امتیازات بیشتری قائل شد.

زمانی هدف از اجرای این قالب برای تولید قطعات مورد نیاز به ویژه تجهیزاتی را که برای بار نخست در کشور داخلی‌سازی می‌شوند، دستیابی قطعی و سریع‌تر به نتیجه از طریق توان‌افزایی فنی، اطمینان از کیفی‌سازی قطعات و نیز افزایش توان فنی شرکت‌های درگیر عنوان کرد.

وی   با اشاره به این که این شرکت‌ها یک لیدر خواهند داشت که طرف قرارداد اصلی است و تضامین مربوطه را ارائه می‌کند،‌ تصریح کرد: در چنین شرایطی سازنده نیز از خرید کالای خود اطمینان لازم را کسب می‌کند و در واقع یک  معامله برد - برد است که نفع دو طرف را در پی دارد.

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تاکید کرد: پیشنهادهای سازندگان در این زمینه طرح و بررسی می‌شود تا ضمن دستیابی به یک راهکار، سازندگان نیز در قبال زحمات خود بی‌بهره نمانند.

توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت انتقال

 زمانی با اشاره به توان فنی و توانمندی بالای شرکت‌های سازنده داخلی تجهیزات صنعت انتقال گفت: ساخت‌های بار اول زمان و چالش‌های فنی زیادی را طی می‌کنند تا به یک محصول نهایی برسند، بنابراین تلاش می‌کنیم از سازندگانی که وارد این فرآیند می‌شوند، حمایت بیشتری کنیم. 

وی افزود: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هم اکنون با بیش از 200 شرکت داخلی در زمینه داخلی‌سازی انواع تجهیزات موردنیاز همکاری دارد که از جمله مهم‌ترین این نیازمندی‌ها مواد شیمیایی شامل روان‌کننده‌ها، ضدخوردگی‌ها، پوشش‌ها، انواع تجهیزات آتش‌نشانی شامل مواد ایمنی و فوم‌های آتش‌نشانی، کپسول‌ها و ... است.

به گزارش شانا، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله و ۱۲ منطقه دارای بیشترین گستردگی خط لوله، تاسیسات و تجهیزات مخابراتی در سطح کشور است و با توجه به حساسیت انتقال پیوسته فرآورده، در مدار بودن و ایمنی تاسیسات اهمیت و حساسیت بسیاری دارد.

 انتقال کلان، پایدار و ایمن فرآورده‌های نفتی در کشور مستلزم عملیاتی شبانه‌روزی است که به منظور دستیابی به اهداف مقرر آن علاوه بر جاده‌های دسترسی به خطوط لوله و بهره‌گیری از آزموده‌ترین نیروهای عملیاتی از تجهیزات اساسی نظیر ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله از قطرهای ۶ تا ۳۶ اینچ، ۱۸۶ ایستگاه مرکز انتقال‌نفت، فشارشکن و تاسیسات، ۳۲۰ ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک میلیون و ۳۵۰ هزار اسب بخار قدرت نصب شده (واحدهای اصلی) در مراکز انتقال نفت و تاسیسات، ۳۳۳ دستگاه پمپ‌های اصلی تقویت فشار، ۱۳۵ دستگاه نیروی محرکه از انواع توربین، ۱۹۸ دستگاه نیروی محرکه از نوع الکتروموتور، ۱۸دستگاه توربو ژنراتور،‌ ۱۱۹دستگاه دیزل ژنراتور‌، ۱۵۳ دستگاه بوستر پمپ، ۹۳دستگاه مخازن تعادلی نفت خام و فرآورده، ۱۷ نیروگاه که به‌وسیله خطوط لوله سوخت‌رسانی می‌شود و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک، سنگین، عمرانی و ساختمانی استفاده می‌شود.

کد خبر 285560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =