مذاکرات اوپک و هم‌پیمانان برای کاهش تولید احتمالی روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت

برخی منابع از مذاکرات درباره گزینه کاهش تولید روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه‌ای نفت خام ازسوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک خبردادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه منبع مطلع از مذاکرات مقام‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانان برای بررسی پیشنهاد کاهش تولید نفت تا سقف روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه خبر دادند، اگر چه روسیه احتمالا در این کاهش بالای عرضه مشارکت نمی‌کند.

اوپک که نگران افت قیمت‌های نفت خام به دلیل کاهش تقاضا و عرضه بی‌سابقه از سوی عربستان سعودی، روسیه و ایالات متحده است؛ اکنون ماه‌ها پس از آغاز روند افزایش تولید، برای مهار این وضع گفت‌وگو می‌کند.

این تغییر موضع ازسوی اعضای اوپک می‌تواند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، را که روز دوشنبه (21 آبان‌ماه) خواهان کاهش نیافتن عرضه نفت خام اعضای اوپک شده بود، خشمگین کند.

روند کنونی بازارهای جهانی نفت خام همچنین می‌تواند ریسک واگذاری سهم بازار به ایالات متحده را در پی داشته باشد. اگرچه منابع می‌گویند که روسیه احتمالا تمایلی به حمایت از این برنامه ندارد.

کاهش شدید قیمت‌ها بسیاری از فعالان بازار نفت را شگفت‌زده کرده است. قیمت نفت خام برنت از 86 دلار برای هر بشکه در اوایل اکتبر، روز چهارشنبه (23 آبان‌ماه) به 66 دلار برای هر بشکه سقوط کرد. تنها چند هفته پیش، برخی شرکت‌های تجاری از قیمتی حدود 100 دلار برای هر بشکه سخن می‌گفتند.

منابعی که خواستند نام‌شان فاش نشود؛ از مطرح شدن گزینه کاهش یک میلیون و 400 هزار بشکه‌ای، معادل 1.4 درصد از تقاضای جهانی، به عنوان یکی از راهکارهای مورد بحث میان وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه و دیگر کشورها، در نشست روز یکشنبه (20 آبان‌ماه) کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) در ابوظبی، خبر دادند.

یک منبع یادآورد شد: معتقدم که یک میلیون و 400 هزار بشکه معقول‌تر از رقمی بیشتر یا کمتر از این مقدار است.

اوپک و گروهی از کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه، از آغاز سال 2017 میلادی مشغول همکاری برای کاهش عرضه نفت بوده‌اند. البته این تلاش‌ها در ماه ژوئن و در پی افزایش فشارها از سوی ترامپ برای کاهش قیمت‌ها، مقداری کمرنگ شد.

اعضای اوپک در نشست ۱۷۱ خود در دسامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند برای کمک به ثبات بازار و بهبود قیمت نفت روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و در کنار آنها کشورهای غیرعضو به رهبری روسیه متعهد شدند در مجموع روزانه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش تولید دهند.

یکصدوهفتاد‌وپنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، ۱۵ آذرماه) و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هفتم دسامبر (جمعه ۱۶ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.

کد خبر 285657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =