سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری خارجی در صنعت پتروشیمی منطقه قشم

معاون پیشین وزیر نفت از سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی منطقه قشم خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا نوروززاده امروز (دوشنبه، 28 آبان‌ماه) در همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی، صنعت پتروشیمی را طلایه‌دار ایجاد ارزش افزوده در بخش نفت و گاز عنوان و اظهار کرد: با توجه به منابع هیدروکربوری عظیم و موقعیت اقتصادی و منطقه‌ای کشور، دسترسی به آب‌های آزاد، زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل، ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند صفر و کاملا سودده باشد.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این شرکت تجربه‌های ارزشمندی در زمینه مهندسی، تأمین و تدارک کالا و تبیین دانش فنی روز دارد.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: واحدهای پتروشیمی در عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات به سامانه نیما پیشتاز بوده‌اند، به نحوی که بیش از 80 درصد عرضه ارز در سامانه به این واحدها اختصاص داشته است.

نوروززاده تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی برای اجرای بیش از 100 طرح پتروشیمی با قابلیت جذب 100 میلیارد دلار سرمایه را دارد که طیف وسیعی از فرآیند و محصول را در خود دارد.

وی با بیان این‌که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه ایجاد و توسعه مناطق جدید را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان، قشم، چابهار و جاسک با مزایای منحصربه‌فرد دسترسی به آب‌های آزاد، خوراک فراوان، یوتیلیتی‌های لازم، زمین آماده، زیرساخت‌های صادراتی و ترانزیت کالا، معافیت گمرکی برای کالا و تجهیزات و معافیت مالیات بر درآمد و ارزش افزوده از مهم‌ترین این مناطق هستند.

معاون پیشین وزیر نفت با اشاره به این که در منطقه قشم چهار طرح بزرگ پتروشیمی تعریف شده است، اظهار کرد: هم اکنون سرمایه‌گذار خارجی در حال آغاز سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری خود در این منطقه است.

نوروززاده با تأکید بر توانمندی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تدوین و کسب دانش فنی بسیاری از کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت گفت: برای تأمین دانش فنی و ایجاد لیسانس باید از شرکت‌های سازنده داخلی بیشترین استفاده را کرد.

کد خبر 285743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =