زمینه‌سازی برای تجهیز منابع مالی در صنعت پتروشیمی ضروری است

وزیر نفت گفت: زمینه‌سازی برای تجهیز مالی به‌منظور توسعه پتروشیمی‌ها مهم‌ترین وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه بعدازظهر امروز (چهارشنبه، 30 آبان‌ماه) در جمع برخی مدیران ارشد پتروشیمی و مدیرعامل جدید این شرکت اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی اگرچه نقش قانونی رگولاتوری در پتروشیمی‌های خصوصی ندارد، اما نقش ریش سفیدی دارد و  به حل مسائل و مشکلات آنها و ارتباط‌شان با وزارت نفت کمک می‌کند.

وی با اشاره به این که باید تلاش شود مجموعه پتروشیمی مقتدر در ایران تشکیل شود، افزود: هم‌اکنون ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی حدود 20 میلیارد دلار است، اما این رقم می‌تواند به بیش از 40 میلیارد دلار برسد.

وزیر نفت با بیان این که پتروشیمی نقش بسیار زیادی در بخش ارزی کشور دارد، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت برای ایجاد تعادل در بازار ارز نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

زنگنه، بزرگ‌ترین وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را زمینه‌سازی برای تجهیز منابع مالی به‌منظور توسعه پتروشیمی‌ها عنوان و تاکید کرد: در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نیز بسیار جای کار هست و باید بیشتر فعالیت شود.

وی با بیان این که به‌طور قاطع می‌گویم که موافق تجمیع پتروشیمی‌های فعال با هم هستم، اما نه در قالب شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC)، تصریح کرد: در قالب شرکت ملی صنایع پتروشیمی این کار شدنی و قابل برگشت به گذشته نیست.

وزیر نفت با بیان این که باید به فکر تخصیص منابع مورد نیاز برای واحدهای پتروشیمی بود، گفت: تأمین منابع مالی در کشور کار سختی نیست، اما باید برنامه‌ریزی برای دستیابی به تولید واقعی و سوددهی واحد به درستی انجام شود. زیرا برای نمونه در دوره‌ای واحدهای زیادی برای تولید اوره و متانول احداث شدند که این خود سبب پایین آوردن قیمت‌ها می‌شود و همه ضرر می‌بینند.

زنگنه با اشاره به این که امیدوارم در سال‌های باقی مانده دولت دوازدهم جهشی اساسی در این صنعت روی دهد، اظهار کرد: شرکت‌های خصوصی در حال انجام فعالیت خود هستند، اما ما می‌توانیم برای بهتر شدن کار با برنامه‌ریزی درست به پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت کمک کنیم.

وی به وضع بسیار مطلوب خوراک در کشور اشاره و تصریح کرد: سال آینده باید اتان را برای مصرف وارد خط سراسری کنیم، زیرا اتان اضافی خواهیم داشت.

وزیر نفت با اشاره به تحریم‌ها ادامه داد: بخش ریالی طرح‌ها قابل تأمین است و تأمین دلار آن نیز باید از طریق فاینانس انجام شود.

زنگنه به ان‌جی‌ال 3100، ان‌جی‌ال 3200، ان‌جی‌ال خارک و ... اشاره کرد و افزود: از این واحدها خوراک فراوان ان‌جی‌ال خواهیم داشت که برای صنعت بسیار ارزشمند خواهند بود.

ضرورت تنوع‌بخشی محصولات پتروشیمی

بهزاد محمدی، مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌منظور تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی، توسعه این صنعت و ایجاد ارزش افزوده پایدار باید در نقش راهبردی خود قرار گیرد.

وی با اشاره به این که می‌توان نقاط مشترک بسیاری برای توسعه صنعت پتروشیمی مدیریت و طراحی کرد، افزود: باید از تنوع محصولات در صنعت پتروشیمی در کنار خوراک فراوانی که در کشور وجود دارد، بهره بیشتری برد.

مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین بر توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی در بخش پایین دستی تأکید کرد.

قرارداد تولید 6 نوع کاتالیست به‌زودی نهایی می‌شود

رضا نوروززاده، مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست با اشاره به این‌که می‌توان از منابع مالی سرگردان مردم برای توسعه صنعت پتروشیمی به نام بخش خصوصی استفاده کرد، گفت: بخش اعظم سهام احداث واحد تولیدی را می‌توان از سرمایه‌گذاران و بخش کمتر آن را از مردم تأمین کرد.

وی با اشاره به نقش شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به عنوان بازوی مهندسی در کنار شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: عملیاتی کردن تحقیقات این واحد بسیار حائز اهمیت است و در این راه، این شرکت، بخش خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک تضمین‌کننده همکاری سه‌جانبه بسیار خوبی با هم دارند.

معاون پیشین وزیر نفت ادامه داد: در یک سال گذشته قرارداد تولید 6 نوع کاتالیست با بخش خصوصی انجام شده است و امیدواریم در سه ماه آینده نیز 6 نوع کاتالیست یا آغازکننده و بهبوددهنده فرآیند را به نتیجه قرارداد برسانیم.

نوروززاده با بیان این‌که در دوران تحریم، قابلیت‌هاست که ما را به پای میز مذاکره می‌رساند، گفت: با وجود نیروی انسانی گران‌سنگ در صنعت پتروشیمی ما می‌توانیم حداکثر بهره را در زمینه تبیین دانش فنی داشته باشیم.

کد خبر 285781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =