۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
  • کد خبر: 285948
وزیر نفت عازم وین شد

بیژن زنگنه، وزیر نفت برای شرکت در یکصدوهفتادوپنجمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش تهران را به مقصد وین ترک کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، یکصدوهفتادوپنجمین نشست اوپک پنجشنبه (15 آذرماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می‌شود. کاهش تولید حداقل یک میلیون بشکه‌ای نفت، موضوعی است که برخی اعضای این سازمان آن را پیگیری می‌کنند.

پیش از این، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند.

۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گرد هم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی 10 کشور غیر عضو اوپک نیز توافق کردند که در این میان می‎توان به تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای روسیه اشاره کرد.

توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی و پس از آن در نشست‌های بعدی (172 تا 174) تا پایان سال 2018 تمدید شد. در نشست 174 این سازمان، با توجه به این که میزان پایبندی برخی کشورها از 100 درصد فراتر رفت، این سازمان اجماع کرد که این میزان را به 100 درصد برساند.

در بیانیه نشست 174 این سازمان آمده است: «با توجه به این که اعضای اوپک بیش از سطح مورد نیاز نسبت به میزان کاهش تعهد شده پایبندی داشته‌اند و مازاد پایبندی در ماه مه به 152 درصد رسیده است، اجلاس ۱۷۴ اوپک تصمیم گرفت کشورهای عضو این سازمان تلاش خود را برای رسیدن به سقف پایبندی 100 درصد برای 12 عضو از یکم ژوئیه تا پایان دوره قطعنامه یادشده به کار گیرند و کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک، تولید را رصد کند و به رئیس کنفرانس گزارش دهد.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از نشست 174 اوپک در چند نامه به دبیرکل و رئیس دوره‌ای اوپک نسبت به برداشت اشتباه از بیانیه اوپک تذکر داده و تاکید کرده بود که تصمیم این نشست، مجوزی برای افزایش و بازتوزیع تولید نبوده است.

وزیر نفت همچنین 15 آبا‌‌ن‌ماه در نامه‌ای به محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک تاکید کرده بود: «متاسفانه در طول ماه‌های گذشته عملکرد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک غیر اوپک (JMMC) و کمیته فنی مشترک (JTC) بر مبنای تفسیر غلط از تصمیم‌های کنفرانس اوپک بوده است و اینجانب در مکاتبات خود در این دوره، این موارد را بارها یادآوری کردم. تفاسیر حقوقی دبیرخانه اوپک از تصمیمات این سازمان که در بیستمین جلسه JTC در الجزیره ارائه شد، ضمن تایید نگرانی‌های اینجانب، موید این نکته بود که JMMC و JTC برداشت صحیحی از حدود وظایف و ماموریت خود ندارند.»

زنگنه در این نامه تصریح کرده بود: موضوع تهیه و تدوین شرح وظایف و اختیارات برای JMMC و JTC شامل عضویت، ماموریت، ریاست، مسئولیت‌ها و اختیارات به عنوان یک بند جداگانه در دستور کار نشست 175 وزیران نفت و انرژی اوپک در ششم 6 دسامبر 2018 قرار گیرد.

همچنین حسین کاظم‌پور اردبیلی،‌ نماینده ایران در هیئت عامل اوپک نیز در گفت‌گو با شانا درباره نشست ۱۷۵ اوپک اظهار کرد: «انتظار این است که کاهش تولید از جانب کسانی باشد که افزایش تولید داشته‌اند، نه کشورهایی که هیچ افزایش تولیدی نداشته‌اند یا حتی تولیدشان کمتر هم شده است. بنابراین بعید است مجموعه چند کشوری که افزایش تولید داشته و منتفع شده‌اند حاضر شوند حداقل ۱,۴ تا ۱.۸ میلیون بشکه کاهش تولید دهند تا قیمت‌ها به روند بالارونده برگردد.»

کد خبر 285948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =