۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
  • کد خبر: 286030
تضعیف اوپک در سایه خروج قطر

برخی تحلیلگران نفتی معتقدند خروج قطر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، احتمال افول این سازمان را بیشتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مارکتواچ، نعیم اسلم، تحلیلگر مؤسسه تینک‌مارکتس، اعلام کرد تصمیم قطر برای خروج از اوپک از آغاز سال آینده میلادی، تأثیر چندانی بر تولید نفت در خاورمیانه نخواهد داشت، اما نشان می‌دهد که شکاف‌های درون اوپک می‌تواند در نهایت موجب افول این سازمان شود.

وی گفت: خروج قطر از اوپک مشابه شکستگی استخوان کمر است؛ ممکن است اوپک نتواند به حیات خود ادامه دهد.

این کارشناس افزود: پیامی که این اقدام به دیگر اعضای اوپک می‌فرستد این است که آنها بدون اوپک وضع بهتری خواهند داشت؛ این کار الگویی را ایجاد کرده است که دیگران از آن پیروی می‌کنند.

جف یستین، تحلیلگر مؤسسه بنیان هیل نیز گفت: در دهه‌های گذشته، همه کشورهای عضو اوپک تا حدی قبول داشتند که منافع فردی آنها به طور کلی با منافع اوپک همخوانی دارد، اما این روزها فکر می‌کنم یک حس آزاردهنده وجود دارد که مسئله منافع عربستان مطرح است، نه الزاما منافع شریکان این کشور در اوپک.

وی گفت انحلال اوپک اکنون محتمل است، به ویژه اگر عربستان به رویه خود با رهبری ناشیانه محمد بن سلمان (ولیعهد این کشور) ادامه دهد.

این کارشناس همچنین اعلام کرد لازم نیست اوپک به طور رسمی منحل شود و همین که دیگر بی اهمیت و ناکارآمد شود، کافی است.

یستین گفت: کاملا ممکن است که نوسان‌های شدید قیمت، همانند نوسان‌هایی که در چند ماه گذشته دیده‌ایم، در آینده بدون اوپک، عادی‌تر شوند.

همچنین به گزارش شبکه سی ان بی سی، اندی کریچلو، کارشناس مؤسسه پلاتس، درباره خروج قطر از اوپک گفت: این یک اتفاق بزرگ است. در 20 سال گذشته که اخبار اوپک را پوشش می‌دادم، اتفاقی بزرگ‌تر از این را به یاد ندارم که خطر ساختاری بیشتری برای آینده اوپک در بر داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه قطر به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ال‌ان‌جی در جهان، اعلام کرد این کشور در سال‌های گذشته نقش یک پل دیپلماتیک را در اوپک ایفا می‌کرده است.

این کارشناس افزود: اوپک واقعا دیگر وجود ندارد و از این پس یک سازمان دو عضوی است که شامل روسیه و عربستان است.

از سوی دیگر، ایهام کامل، تحلیلگر مؤسسه اوراسیا گفت: فکر می‌کنم اوپک هنوز زنده است، اما به یک نهاد کاملا متفاوت تبدیل شده است.

وی اعلام کرد که اوپک کارایی خود را به عنوان یک پل دیپلماتیک از دست می‌دهد و عربستانی‌ها خودسرانه با روس‌ها تعامل می‌کنند و می‌کوشند دیگران را با خود همراه کنند.

کد خبر 286030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =