حفاری با هوا قابلیت رقابت با شرکت‎های خارجی را دارد

شرکت ملی حفاری ایران با تکیه بر دانش فنی و تجارب متخصصان و کارشناسان خبره در بخش عملیات حفاری با هوا، قابلیت رقابت با شرکت‎های بین‎المللی در هر نقطه از مناطق نفت‎خیز جهان را دارد.

به گزارش  شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، علی نجمی‎مقدم، رئیس مجموعه تخصصی حفاری با هوای مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران گفت: در این مجموعه هم‎اکنون 64 نفر نیروی انسانی متخصص مشغول کار هستند که همگی با اصول و کم و کیف کار آشنایی کامل دارند.

وی افزود: حفاری با هوا در حفر چاه‎های نفت و گاز در سازندهای شکننده، سخت و متوسط با سرعت حفاری کم و سازندهای حساس به آب و دارای هرزروی به جای سیال حفاری، کاربرد عملیاتی دارد.

رئیس مجموعه تخصصی حفاری با هوای مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری اظهار کرد: در این نوع حفاری، هوا از سوی کمپرسورهای پرفشار به درون رشته حفاری و از آنجا به نازل‎های مته وارد می‌شود و کنده‎های حفاری را با خود به سطح می‎آورد و نیاز به پالایش سیال ندارد.

نجمی‎مقدم در زمینه مزایای حفاری با هوا  توضیح داد: در این عملیات تخصصی، سرعت حفاری بیش از سه برابر حفاری با سیال است و  آسیب حداقلی به سازند وارد می‎شود. قابلیت حفاری سازندهای با فشار پایین، برگشت سریع‎تر کنده‎ها به سطح و هزینه کمتر از مزیت‎های این نوع حفاری به شمار می‎آید.

رئیس اداره حفاری با هوای مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران، با بیان این‎که انواع روش‎های حفاری با هوا مشتمل بر حفاری با هوای خشک، هوای مرطوب، کف غلیظ یا فشرده و حفاری با گل هوازده است، گفت: در هر کدام از این شیوه‎ها، متخصصان این مجموعه از تبحر و تخصص لازم برخوردارند.

وی به استفاده از عملیات حفاری با هوا در میدان‌های نفتی از جمله تابناک، آغار، دالان، شانول و هما اشاره کرد و افزود: اداره حفاری با هوا ظرفیت ارائه همزمان پنج عملیات را بسته به برنامه‎های شرکت‎های متقاضی دارد.

نجمی‎مقدم اظهار کرد: در این بخش افزون بر ارائه خدمات حفاری با هوا، خدمات جنبی مانند تأمین هوا برای عملیات توپک‎رانی  که با هدف بررسی معایب احتمالی و سرویس خطوط لوله انجام می‎شود نیز به شرکت‎های بهره‎برداری نفت و گاز ارائه می‎شود.

رئیس اداره حفاری با هوای مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران، با تاکید بر این‎که بخشی از خدماتی که با استفاده از عملیات حفاری با هوا به میدان‌های نفتی ارائه می‎شود همسو با مسئولیت‎های اجتماعی شرکت در حفاظت از محیط زیست و سلامت اکوسیستم خاک و هوا است، گفت: متخصصان این مجموعه به‎منظور پیشگیری از انتقال نفت به گودال‎های سوخت به هنگام تعمیر و آزمایش چاه‎ها از جمله در میدان‌هایی مانند آزادگان، دارخوین و سعادت‌آباد برای نخستین بار در این شرکت به طراحی و ساخت دستگاه بهسوزی نفت خام  مبادرت کردند.

وی با بیان این‎که تاکنون سه مجموعه کامل بهسوزی نفت خام در شرکت ملی حفاری ایران ساخته شده و در صورت نیاز، این تعداد به پنج دستگاه افزایش خواهد یافت، افزود: این تجهیز که تا پیش از این از خارج تأمین می‎شد قادر است با استفاده از هوای فشرده، نفت خام را به ذرات بسیار ریز تبدیل کند و با کمک سامانه احتراق اولیه، امکان سوزاندن کامل و بدون دود آن را فراهم سازد.

کد خبر 286180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =