پاسخ شرکت ملی گاز به خبری درباره گازرسانی زاهدان

شرکت ملی گاز ایران در پی انتشار خبری با عنوان «گاز به زاهدان رسید به زاهدانی‌ها نه!» با ارسال توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی، به این مسئله پاسخ داد.

به گزارش شانا، متن جوابیه شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به خبر منتشر شده در خبرگزاری جهان‌نیوز به این شرح است:

«همانگونه که قبلا به صورت مستمر در خصوص فرآیند گازرسانی به شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان اطلاع‌رسانی شده است به استحضار می‌رساند در طرح بزرگ و عدالت‌مندانه گازرسانی به مناطق محروم و روستایی طی برنامه‌ای مدون در سه فاز، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در دستور کار این شرکت قرار گرفت و بر همین اساس در فاز نخست با احداث خط لوله‌ای به طول ۲۶۲ کیلومتر و به قطر ۳۶ اینچ و با اعتباری بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد ریال گازرسانی به شهر زاهدان محقق و مقرر شد طی فاز دوم، گازرسانی به شمال استان و به‌طور مشخص شهر زابل و شهر‌ها و روستا‌های واقع در مسیر آن و در فاز سوم گازرسانی به نواحی جنوبی و به طور مشخص چابهار، عملیاتی و اجرایی گردد که به امید خداوند متعال و با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط در استان و همیاری مردم شریف و نجیب این استان به‌زودی شاهد بهره‌مندی مردم این مناطق از نعمت گاز خواهیم بود.

شرکت ملی گاز ایران باوجود محدودیت‌های اقتصادی در کشور، ضمن مدیریت شرایط و تامین اعتبارات لازم در ارتباط با شهر زاهدان در 2 سال گذشته با احداث و بهره‌برداری از ۴۳۵ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع شهری به همراه 7 هزار و 68 انشعاب ایجاد شده و اشتراک‌پذیری حدود 15 هزار مشترک، گام مهمی را در جریان گازرسانی به بزرگ‌ترین شهر استان سیستان و بلوچستان برداشته و پیش‌بینی می‌شود با پیگیری و استمرار برنامه‌های تدوین شده و پیمان‌سپاری‌های جدید و همچنین همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، عملیات اجرایی و گازرسانی در این شهر تسریع گردد.

مزید اطلاع با هدف آگاهی از عظمت طرح گازرسانی به زاهدان کافی است نگاهی به ابعاد فنی طرح نیز انداخته شود:

از ابتدای سال ۱۳۹۵ عملیات اجرایی این فاز با سرعت و جدیت آغاز شد، به گونه‌ای که روزانه ۱۲۰ دستگاه کامیون از اهواز، اراک و اصفهان قطعات لوله‌ مورد نیاز پروژه را به منطقه حمل و سه گروه مجهز در سه نقطه به طور همزمان عملیات خاکبرداری، کوه‌بری و جوشکاری را با سرعت پیش بردند. حجم و عظمت اجرای طرح در این بخش به اندازه‌ای بود که بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاک‌برداری انجام شد. در احداث خط لوله ایرانشهر - زاهدان، حدود ۲۲ هزار شاخه لوله ۳۶ اینچ به وزن ۸۶ هزار تن از ایرانشهر به زاهدان و 2 هزار و 125 شاخه لوله ۱۶ اینچ به وزن تقریبی 3 هزار و 130 تن جهت گازرسانی به CGS (ایستگاه تقلیل فشار ) شرقی و غربی و نیروگاه‌های استان و بالغ بر ۱۹۰ تن الکترود برای جوشکاری لوله‌ها استفاده شده که به‌طور کلی از کارخانجات داخلی تامین و به همراه سایر اقلام مورد نیاز با استفاده از 7 هزار و 700 تریلر به محل کارگاه‌های پروژه حمل شده است.

در بخش زابل نیز مطابق وعده داده شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته تجهیزات ایستگاه سی‌ان‌جی احداث ۴۶ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز هم‌اکنون آماده شده و شهر در آستانه تزریق گاز و بهره‌برداری قرار گرفته است و به تبع آن مردم این شهر نیز به تناوب از این نعمت خدادادی بهره‌مند خواهند شد.

همچنین گازرسانی به شهر ایرانشهر در سال ۱۳۹۰ محقق و در حال حاضر نیز شبکه توزیع روستا‌های حومه ایرانشهر و بمپور به میزان ۱۹۰ کیلومتر احداث و سه روستا نیز گازدار شده و شبکه توزیع شهر‌های بمپور و محمدان نیز پیشرفت مناسبی داشته و میزان ۱۱۳ کیلومتر نیز در مرحله اجرا و تست برای تزریق گاز است. در سوی دیگر استان در شهر خاش نیز شبکه گازرسانی به مقدار ۸۴ کیلومتر اجرا شده و شهر‌های برفان و دهگان نیز در مرحله اخذ مجوز، طراحی و پیمان‌سپاری هستند.

موضوع حائز اهمیت این است که فرآیند گازرسانی در شهر‌ها و روستا‌ها مبتنی بر استانداردها، ضوابط و فرآیند‌های تعریف شده‌ای شامل احداث خط انتقال گاز، شبکه‌گذاری، انشعاب‌پذیری، لوله‌کشی داخل منازل، تایید لوله‌کشی داخل منازل توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی و ساختمان و اتصال شبکه گاز به واحد مسکونی است که این امر در شهر زاهدان و سایر شهر‌های استان نیز همانند تمام شهر‌های گازرسانی شده در اقصی نقاط کشور روند عادی و استاندارد خود را طی می‌کند.

همانگونه که در خبر منتشر شده آن خبرگزاری و سایر رسانه‌های محترم مشهود است مسئله و مشکل پیش آمده مربوط به نحوه توزیع گاز مایع (سیلندر‌های LPG) و نبود هماهنگی در عرضه و تقاضای این حامل انرژی است که به‌طور کلی عرضه و نظارت بر توزیع این محصول ارتباط با شرکت ملی گاز ایران نداشته و متولی آن بخش دیگری است. حال این‌که در خبر و گزارش تهیه شده موضوع به این شرکت مرتبط شده است، درحالی که این شرکت پس از اخذ مجوز‌های لازم و به‌رغم مشکلات گوناگونی که وجود دارد تاکنون خدمات خود را ارائه کرده و با به‌کارگیری شرکت‌های جدید و استفاده از خدمات پیمانکاران به طور دائم در حال بهبود و تسریع در عملیات گازرسانی است.

 شرکت ملی گاز ایران ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت رسیدگی به مشکلات تمامی مناطق محروم به ویژه مشکل تامین گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان، به دور از هرگونه مسائل حاشیه‌ای و سیاسی حداکثر عزم، اراده و پتانسیل خود را مصروف گازرسانی در مناطق محروم و روستایی کرده است تا امید، آسایش و توسعه‌یافتگی را برای هموطنان عزیز در اقصی نقاط کشور به ویژه نواحی دوردست، صعب‌العبور و محروم فراهم آورد و گازرسانی به بیش از ۱۳ هزار روستا در دولت یازدهم و دوازدهم گواهی صادقانه بر آن است و بی‌شک طرح گازرسانی به مردمان شریف استان سیستان و بلوچستان نیز یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت و شرکت ملی گاز به شمار می‌آید، در حالی که تا پیش از دولت تدبیر و امید نیز اقدام ویژه‌ای در این خصوص انجام نشده بود.

بدون تردید مطالبه‌گری و بیان مشکلات مردم توسط رسانه‌های محترم نقش بسزایی در توسعه متوازن جوامع و رفع محرومیت‌ها دارد و بر همین اساس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران درخصوص موضوع گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از آن رسانه محترم درخواست می‌کند به منظور تبیین و حل مشکل پیش آمده و با در نظر گرفتن تمامی وجوه اعم از اثرات و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و ... و انعکاس صحیح مشکل نسبت به پیگیری موضوع مبادرت ورزد تا از نتیجه این زحمات با رفع مشکلات به‌وجود آمده کام مردم عزیز نیز به واقع شیرین شود.»

کد خبر 286181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =