قرارداد فاز دوم طرح پژوهشی هیدرات‎های گازی امضا شد

قرارداد فاز دوم طرح پژوهشی هیدرات‎های گازی بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این قرارداد بعدازظهر امروز (دوشنبه، 26 آذرماه) بین سیدصالح هندی، مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

بر اساس این گزارش، این قرارداد در ادامه قرارداد فاز نخست این طرح پژوهشی در دستور کار قرار گرفته است؛ مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بودجه آن را تامین می‌کند و مدت زمان اجرای آن 48 ماه تعیین شده است.

هندی به عنوان کارفرمای این طرح پژوهشی گفت: با اجرای فاز نخست این طرح، منابع هیدرات گازی و گاز طبیعی (منابع متعارف و غیرمتعارف) در دریای عمان شناسایی شد که با توجه به هزینه بالای فعالیت اکتشافی در آبهای عمیق این منطقه، تصمیم گرفته شد که برای افزایش قطعیت نتایج، فاز دوم این طرح پژوهشی نیز اجرا شود که امروز به قرارداد منتهی شد.

وی فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت را فرصت مغتنمی برای این صنعت خواند و گفت: این مجموعه دارای ظرفیت‌های فراوانی است و اگر به هر دلیلی ما نتوانیم در بهرهمندی از این ظرفیتها درست عمل کنیم، این قصور از سوی صنعت رخ داده است.

هندی، با اشاره به اهمیت کشف هیدرات‌های گازی در دریای عمان به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی این منطقه گفت: هرگونه اقدام توسعهای در منطقه راهبردی مکران که نگاه ویژهای به آن وجود دارد، حائز اهمیت است و نزدیکی به آبهای آزاد، نزدیکی به بازار پاکستان و ... بر این اهمیت میافزاید.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح پژوهشی، عدم قطعیت‌های موجود کاهش یابد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: گاز در سال‌های آتی، نقش اثرگذارتری در بازار انرژی جهان ایفا می‌کند و نیاز بخش انرژی بیشتر به این حوزه معطوف خواهد شد، از این رو کار در حوزه شناسایی و استحصال منابع گازی متعارف و غیرمتعارف در آینده اهمیت  بیشتری خواهد داشت.

وی این نکته را نیز یادآور شد که برخورداری کشور از منابع فراوان متعارف نفت و گاز، اگرچه استحصال ذخایر نامتعارف را در اولویت صنعت نفت قرار ندهد، اما باید فعالیت‌ها برای شناسایی این منابع دنبال شود تا در زمانی که برداشت غیرمتعارف‎ها هم توجیه اقتصادی می‌یابد، زمینه لازم فراهم شده باشد.

اعتماد به پژوهشگر ایرانی مایه افتخار است

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز با قدردانی از حمایت‌های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، تاکید کرد: خوشحالم که در شرکت ملی نفت ایران با مدیرانی همکاری می‌کنم که قدر و ارزش پژوهش و فناوری را می‌دانند و آن را ارج می‌نهند.

وی با اشاره به واگذاری این طرح پژوهشی به پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: اعتماد به پژوهشگر ایرانی مایه افتخار است و پژوهشگاه متعهد می‌شود که از همه توان و ظرفیت خود برای پیشبرد بهینه این طرح استفاده کند.

مجتبی صدیق عربانی، مدیر طرح پژوهشی هیدرات‌های گازی در مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در آیین امضای قرارداد فاز دوم این طرح، به تشریح اهمیت هیدرات‌های گازی و تلاش‌های کشورهایی از جمله ژاپن و چین در این عرصه پرداخت و گفت: هدف از پیگیری این طرح، دستیابی به زنجیره ارزش فناوری اکتشاف هیدرات‌های گازی است که نتایج آن، بدون تردید در توسعه منطقه مکران نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

کد خبر 286308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =