پروژه طراحی و ساخت بازوی بارگیری نفت خام در خارک افتتاح شد

پروژه تحقیقاتی- پژوهشی طراحی و ساخت نخستین بازوی بارگیری نفت خام در کشور به صورت ویدئوکنفرانس از سوی معاون اول رئیس جمهوری در جزیره خارک افتتاح شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پایانه‎های نفتی ایران، عباس اسدروز، سرپرست این شرکت، در این آیین که روز سه‌شنبه (27 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: بازوهای بارگیری نفت یکی از تجهیزات راهبردی در پایانه‌های نفتی کشور است که در فرآیند انتقال نفت خام و فرآورده‎های نفتی از اسکله به کشتی یا برعکس استفاده می‌شود. کاربرد این بازوها محدود به انتقال نفت خام نیست و افزون بر پایانه‌های نفتی در انبارهای ذخیره‎سازی فرآورده‎های نفتی نیز استفاده می‌شود که با توجه به کاربرد بازوها تفاوت‌هایی در طراحی و ساخت آنها وجود دارد.

وی افزود: با توجه به نیاز و اهمیت راهبردی خودکفایی در صنایع داخلی و توسعه فناوری صنعت نفت و همچنین بومی‎سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور، پروژه طراحی، ساخت و نصب بازوهای بارگیری اواخر سال ۹۰ تعریف شدو به اجرا درآمد. مجری این پروژه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است و با توجه به ضرورت تقویت بنیه فنی و عملیاتی، طراحی و ساخت این تجهیز با استفاده حداکثری از توان فنی کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای نخستین بار در کشور و مطابق با تازه‌ترین نسخه‌های استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام شد.

اسدروز گفت: این دستگاه در اجرای عملیات صادرات نفت خام اهمیت بالایی دارد و به لحاظ دانش طراحی و فناوری ساخت در شمار پیچیده‌ترین تجهیزات فناوری با سطح بالا در صنعت نفت است.

وی ادامه داد: فناوری طراحی و ساخت این دستگاه در انحصار تعداد محدودی از شرکت‎های خارجی است، اما این کار در شرکت پایانه‎های نفتی به همت متخصصان داخلی کاملا بومی‎سازی شد. این اقدام نه تنها مهندسی معکوس نبود، در مقایسه با نمونه خارجی دارای ویژگی‎های منحصر به‌فردی نیز هست که آن را به لحاظ سرعت در عملیات و راهبری و انجام فعالیت‎های تعمیراتی و پشتیبانی از نمونه‎های خارجی متمایز ساخته است.

وی با بیان این‌که در فرآیند طراحی و ساخت تجهیز یادشده ۲۵ هزار نفر ساعت کار انجام شده است، یادآور شد: فاز نخست این پروژه انجام مطالعات مفهومی بود و در فاز دوم به سراغ طراحی پایه برای دستیابی به دانش فنی این تجهیز رفتیم. طراحی تفصیلی بخش‎های کنترل الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی نیز در فاز بعد تهیه و ساخت همه بخش‎های کنترل الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی در دستور کار قرار گرفت که طبق برنامه زمان‎بندی با موفقیت به آن دست یافتیم.

اسدروز گفت: در فاز بعد، پروژه انجام آزمون‌های کنترل کیفیت، مونتاژ همه تجهیزات و نصب آنها در محل و انجام آزمون‌های عملکردی و در آخر راه‎اندازی و تحویل بازوی ساخته شده انجام شد.

به گفته وی، این پروژه برای نخستین بار در کشور و به منظور صحه‌گذاری فرآیند طراحی و ساخت پایلوت بازوی بارگیری در دستور کار قرار گرفت که پس از تست موفقیت‌آمیز در سه حوزه صنعتی آماده شد و پس از انتقال به پایانه نفتی خارک برای نخستین بار در یکی از پهلوگاه‎های اسکله شرقی پایانه نفتی خارک نصب و عملیاتی شد.

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: عملیاتی شدن پهلوگاه اسکله شرقی پایانه نفتی خارک، بومی‌سازی ساخت بازوهای بارگیری و تخلیه مواد نفتی در این پایانه مهم و راهبردی در کشور و انتقال فناوری ساخت بازو در داخل کشور از دستاوردهای این طرح بوده است.

کد خبر 286353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =