عدالت اجتماعی در پرداخت یارانه سوخت به کاهش قاچاق می‎انجامد

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: معتقدیم یکی از دلایل افزایش قاچاق سوخت، موضوع پرداخت یارانه به سوخت است؛ در این مورد باید به گونه‌ای عمل کرد که عدالت اجتماعی برقرار شود.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست خبری نایب رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، امروز (شنبه، اول دی‌ماه) در محل این اتحادیه برگزار شد.

احسان باقریان، سخنگو و نایب رئیس این اتحادیه با بیان این‌که اصلی‌ترین چالش اتحادیه در شرایط فعلی بحث ارز است، گفت: در شرایط تحریم، هزینه صادرات فرآورده‌ها افزایش یافته، در عین حال ارز صادراتی خود را به چرخه اقتصادی کشور وارد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که صادرات فرآورده‌ها امسال نسبت به سال 96 افزایش یافته است و بازگشت ارز ناشی از صادرات نیز مناسب بوده، اما باید مکانیسم‌ها و راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌ها به‌کار گرفته شود.

باقریان با تاکید بر این‌که ظرفیت‌های بسیاری در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران وجود دارد که باید از آن استفاده کرد، گفت: زنجیره ارزش افزوده باید در پتروشیمی‌ها تکمیل شود. عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا به شفافیت کمک خواهد کرد، اما باید شفافیت و کارایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی به موضوع قاچاق سوخت نیز اشاره کرد و افزود: معتقدیم یکی از دلایل افزایش قاچاق سوخت، موضوع پرداخت یارانه به سوخت است. در این زمینه باید به گونه‌ای عمل کرد که عدالت اجتماعی برقرار شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این خصوص راهکارهای مختلفی ارائه کرده که باید آنچه به عدالت اجتماعی نزدیک است انتخاب شود.

احمد صرامی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این نشست به اهمیت و چالش‌های پیش روی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه صنعت نفت و گاز به معنای واقعی استفاده کرد.

وحید شیخی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این نشست عنوان کرد: باید بیش از گذشته از صنعت قیر کشور حمایت کنیم، به این بخش نباید آسیبی وارد شود یا نباید بازارهای جهانی را از دست بدهیم.

کد خبر 286400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =