رویکرد زیست‎محیطی شرکت نفت فلات قاره در شناور فرآورشی کوروش

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران درباره اقدام‌هایی که در بخش‎ فنی و نگهداشت تولید و بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست روی شناور فرآورشی (FPSO) کوروش انجام شده است، توضیحاتی ارائه داد.

شهسوار ارغش به خبرنگار شانا گفت: از زمان واگذاری کامل راهبری شناور فرآورشی کوروش به شرکت نفت فلات قاره ایران، با تمرکز بر رفع مشکلات موجود و برگزاری جلسات کارشناسی مستمر، توانستیم اقدام‌های خوبی را هم در بخش فنی و نگهداشت تولید و هم در بخش محیط زیست انجام دهیم.

رئیس منطقه عملیاتی کیش به اقدام‎های زیست‎محیطی در این منطقه اشاره کرد و گفت: کاهش آلودگی پساب‎های صنعتی به کمتر از حد استاندارد (10 ppm)، اصلاح رینگ آب آتش‎نشانى، تثبیت فشار بدون در سرویس قرارگرفتن مداوم جوکی پمپ‎ها، کاهش استهلاک، افزایش ایمنی و تلاش برای افزایش طول عمر تاسیسات از جمله این اقدام‎ها بوده است.

ارغش همچنین به کاهش تعداد توقف‎های تولید اشاره کرد و افزود: استقرار دائم نفرات خدمات چاه در سکوی سرچاهی به منظور دستیابی به این هدف بوده که بی‎شک حضور پیوسته آنها از جمله دلایل اصلی افزایش فاصله بین توقف‎های تولید از 15 روز در زمان حضور پیمانکار خارجی به بیش از ٩٠ روز در زمان حاضر است.

به گفته وی، میزان مصرف مواد شیمیایی به ویژه تعلیق‎شکن که سبب صرفه‎جویی در هزینه‎های بهره‎برداری و بهینه‎سازی سامانه فرایندی می‎شود، از ٢٦٠ مورد به کمتر از ١٠٠ مورد کاهش یافته است.

رئیس منطقه عملیاتی کیش تصریح کرد: یکی دیگر از اقدام‎های انجام شده، به کارگیری ‎استارت بویلرهای موتورخانه با استفاده از نفت خام موجود در شناور پالایشگاهی کوروش است که به جای سوخت دیزل استفاده می‎شود و سبب صرفه‎جویی 60 تنی گازوئیل خواهد شد.

ارغش در ادامه به حادثه‎ برخورد با تانکر در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت:  به همت گروه‎های فنی و پشتیبانی شرکت نفت فلات قاره در بازه زمانی سه ماه و با حداقل هزینه و همچنین مطابق با استانداردهای شرکت DNV آسیب‎دیدگی به وجود آمده رفع شد.

طرح مستقل لایه‎های نفتی پارس جنوبی از معدود طرح‎های توسعه‎ای است که به‎صورت مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران اجرایی شد. این طرح ابتدا به عنوان یکی از طرح‎های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد و مطابق برنامه زمان‌بندی اولیه قرار بود در طول ۱۹ ماه به بهره‌برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به درازا کشید. پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال ۹۳ با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را آغاز و با بازتعریف اهداف پروژه و در اولویت قرار گرفتن آن توانست سرانجام هدف برداشت نفت از لایه نفتی را جامه عمل بپوشاند و به این ترتیب تولید آزمایشی در لایه نفتی، ۲۹ اسفندماه سال 95 آغاز و این طرح در فروردین ماه سال 96 همزمان با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی توسط رئیس جمهوری به‌طور رسمی افتتاح شد. 

کد خبر 286413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =