شیوه‎نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین‎های دوار ابلاغ شد

شیوه‎نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین‎های دوار با هدف کاهش تصدی در شرکت‎های تابعه، بهبود بهره‌برداری از تاسیسات، پرهیز از داشتن انبارهای قطعات یدکی و صرفه‎جویی در وقت و هزینه در ارتباط با این تعمیرات، از سوی وزیر نفت به چهار شرکت اصلی و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار شانا، متن این شیوه‎نامه که از سوی بیژن زنگنه ابلاغ شده، به شرح زیر است:

«با توجه به ضرورت کاهش تصدی در شرکت‎های تابعه، بهبود بهره‎برداری از تاسیسات، پرهیز از داشتن انبارهای قطعات یدکی و در نهایت صرفه‎جویی در وقت و هزینه در ارتباط با تعمیرات ماشین‎های دوار، موارد زیر جهت اجرا ابلاغ و جایگزین دستورعمل شماره 2955-28/1 تاریخ 26/ 11/ 82 می‎شود. این شیوه‎نامه از تاریخ ابلاغ لازم‎الاجراست.

در صورتی که در زمان ابلاغ، معاملاتی برای خرید قطعات یدکی یا واگذاری تعمیرات خارج از چارچوب این شیوه‎نامه، در دست اقدام باشد، باید متوقف شده و کار براساس این شیوه‎نامه به انجام برسد.

منظور از ماشین دوار در این شیوه‎نامه، انواع توربین، کمپرسور، ژنراتور، پمپ، الکتروموتور و موتورهای دیزلی و گازسوز است.

الف) شرکت‎های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت موظفند:

الف-1- در تعمیرات ماشین‎های دوار، اصل اقتصادی بودن تعمیرات با جایگزینی دستگاه نو به خصوص برای دستگاه‎های مدل قدیم و موارد تحریم شده را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت اقتصادی نبودن تعمیر، نسبت به خرید و جایگزینی ماشین نو اقدام کنند.

تبصره- در بررسی جایگزینی ماشین‎های دوار، لازم است گزینه جایگزینی سامانه‎های متکی به الکتروموتورهای دور ثابت یا متغیر با توربین- کمپرسور یا توربوپمپ‎های موجود، مورد توجه و مقایسه فنی و اقتصادی قرار گیرد.

الف-2- امور تعمیرات اساسی ماشین‎های پیش‎گفته را که الزاما باید همراه با تامین قطعات مورد نیاز از طرف شرکت پیمانکار باشد، در شرایط رقابتی به شرکت‎های صاحب صلاحیت ایرانی واگذار کنند.

تبصره ۱- در مواردی که شرکت‎های تابعه دارای قطعات یدکی مربوط به ماشین‎های پیش‎گفته از محل خریدهای قبلی در انبارهای خود باشند، می‎توانند اینگونه قطعات را با قید در قرارداد فیمابین، در اختیار شرکت تعمیراتی طرف قرارداد خود بگذارند.

تبصره ۲- نحوه تعیین صلاحیت شرکت‎‏ها در بخش «ب» آمده است.

الف-3- از ایجاد، شراکت و توسعه هرگونه ظرفیت تعمیراتی مرتبط با این شیوه‎نامه از طریق سرمایه‎گذاری مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‎های دولتی تابعه خودداری نمایند و نیز از ارجاع تعمیرات اساسی ماشین‎های دوار خود به صورت امانی/ شبه امانی به تعمیرگاه‎های متعلق به شرکت‎های تابعه خودداری نمایند. ظرف مدت یک سال باید این گونه کارگاه‌ها از جمله تعمیرگاه آغاجاری تعیین تکلیف شوند.

تبصره- شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا پایان دی ماه ۱۳۹۷، نحوه استفاده از تعمیرگاه توربین آغاجاری را به نحوی که سازگار با این شیوه‎نامه باشد، ارائه نماید.

الف- 4- از واگذاری تعمیرات ماشین‎های پیش‎گفته توسط شرکت‎های تابعه وزارت نفت به شرکت‎های خارجی ممانعت کنند.
در مواردی استثنایی که ماشین دوار باید برای تعمیر یا بهینه‎سازی الزاما به خارج از کشور ارسال شود، این کار باید از طریق شرکت‎های ایرانی با ایرانی- خارجی تائید صلاحیت شده انجام پذیرد.

الف-۵- از هر گونه خرید مستقیم و انبار کردن قطعات یدکی مربوط به ماشین‎های دوار اکیدا خودداری کنند.
تبصره - قطعات و مواد مصرفی جاری برای بهره‎برداری نظیر فیلترهای هوا و روغن که جزو عملیات نگهداشت دستگاه‎ها محسوب می‎شود، از این قاعده مستثنی است.

الف-6- فهرست موجودی قطعات یدکی خود را به صورت فایل‎های الکترونیکی در اختیار مدیریت‎های ذی‌ربط (کالا و بازرگانی) شرکت‎های اصلی قرار دهند و در صورت نیاز سایر شرکت‎های تابعه، در ازای دریافت قیمت روز به فروش برسانند.

الف-۷- پیمانکاران طرف قراردادهای تعمیرات اساسی ماشین‎های دوار باید ملزم شوند قطعات و کالاهای مورد نیاز تعمیرات قابل تامین از داخل کشور را از تولیدکنندگان داخلی به‌ویژه اقلام مندرج در سامانه تأمین الکترونیکی کالای صنعت نفت (EP) خریداری نمایند.

تبصره– در مواردی که هنوز قطعه یا کالای موردنیاز تعمیرات ماشین‎های دوار امکان ساخت داخلی ندارد، با پیشنهاد پیمانکار تعمیراتی و با تأیید و مسئولیت هیئت‎مدیره شرکت تابعه، خرید خارجی از طریق پیمانکار تعمیراتی امکان‎پذیر خواهد بود.

الف-۸- واگذاری کار مطابق مدل‎های جدید برون‎سپاری مانند نگهداری و تعمیرات (M) یا بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)، مورد تاکید بوده و شرکت‎ها الزاما از این روش‎ها استفاده نمایند.

توضیح آن که در مورد سامانه‎هایی که ماشین‎های دوار در آنها نقش تعیین‎کننده دارند، مانند ایستگاه‎های تقویت فشار گاز، ایستگاه‎های تزریق گاز، تلمبه‎خانه‎های نفت، از ابتدا و به هنگام برگزاری مناقصه برای انتخاب سازندگان تجهیزات و پیمانکاران باید در اسناد قید شود که نگهداری و بهره‎برداری از تاسیسات نیز طبق قرارداد برای مدت طولانی برعهده طرف قرارداد خواهد بود. (از جمله شامل تامین قطعات یدکی و انجام تعمیرات مورد نیاز) بدین ترتیب این بخش از کار برون‌سپاری خواهد شد.

ب) معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است:

ب-1- فهرست شرکت‎های ایرانی صاحب صلاحیت برای انجام خدمات موضوع این شیوه‎نامه را با همکاری شرکت‎های تابعه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، تهیه و ابلاغ نموده و فهرست شرکت‎های پیش‎گفته را همراه با کارهای در دست اجرا و ظرفیت ارجاع کار به آنها، در پایگاه‎های اطلاع‌رسانی از جمله تارنمای معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری، اعلام و مرتبا به‎روز نماید.

ب-۲- اسناد و رویه‎های اجرایی برای پیاده‎سازی این شیوه‎نامه، مشتمل بر کلیات شرح خدمات، الگوی همسان قرارداد تعمیراتی، فرآیندهای ارجاع کار و فهرست‎بهای تعمیرات را با همکاری شرکت‎های تابعه، تهیه و جهت اجرا به شرکت‎های اصلی و فرعی تابعه ابلاغ نماید.

تبصره– ابلاغ اسناد موضوع این بند با هدف تسهیل و انضباط کار شرکت‎ها صورت می‎گیرد و لذا عدم ابلاغ این اسناد، مانع اجرای این شیوه‎نامه نخواهد بود.

ب-3- نسبت به برگزاری جلسات لازم و توجیه کارفرمایان و نیز فعال کردن شرکت‎های ذی‎صلاح اقدام نموده و در مجموع مقدمات و زیرساخت‌‏های لازم برای اجرای این شیوه‎نامه را فراهم آورد.

ب-4- نظارت مستمر بر عملکرد شرکت‎های اصلی و فرعی تابعه را در رابطه با پیاده‎سازی مفاد این شیوه‎نامه، انجام دهد و هر 6 ماه گزارش عملکرد شرکت‎های تابعه را به وزیر ارائه نماید.

کد خبر 286418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =