سازوکار مالی ایران و اروپا نفت در برابر غذا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در صورتی که سازوکار مالی اروپا و ایران اجرایی شود، می‌تواند حوزه وسیعی از مبادلات کالاها، اقلام و حتی مجموعه‌ای از تبادلات را در برگیرد، از این رو بحث نفت در برابر غذا بین دو طرف را تایید نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار شانا، بهرام قاسمی، امروز (دوشنبه، 10 دی‌ماه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در این باره گفت: این سازوکار تنها شامل موضوع نفت نمی‌شود، بلکه در صورت اجرایی شدن آن، همه کالاها و اقلام و حتی مجموعه‌ای از تبادلات را می‌تواند شامل شود، از این رو بحث نفت در برابر غذا بین ایران و اروپا را تأیید نمی‌کنم.

وی با تکذیب خبر تعیین شرایط اروپا برای راه‌اندازی سازوکار مالی موسوم به SPV (نهادهای واسط مالی) افزود: درباره این‌که اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی شروطی تعیین کرده باشند، این خبر از اساس نادرست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اروپایی‌ها همکاری‌های طولانی با ایران داشته‌اند و از ویژگی‌های ما به‌خوبی آگاه هستند، ایران در سطح جهان شناخته شده و دارای جایگاه مشخص با تعاریف خاص خود است.

قاسمی عنوان کرد: امروز در جهان، کشوری وجود ندارد که از ویژگی‌های ایران آگاه نباشد و همگان می‌دانند که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد دیگران برای تهران شرایط تعیین کنند.

وی ادامه داد: مشکلات SPV به ناتوانی اروپا در قبال آمریکا و فشار‌های سنگین ایالات متحده بر اروپا و پیچیدگی خود این سازوکار بازمی‌گردد، اگر چنین سازوکاری بخواهد در هر کجای جهان تعریف شود، با پیچیدگی‌هایی که دارد زمان‌بر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگرچه هنوز امیدواریم اروپا به تعهدهای خود عمل کند، اما تهران گزینه‌های دیگری را بدون آن‌که روی آنها تبلیغ کند با کشور‌های مختلف از جمله چین، روسیه، هند و ترکیه دنبال کرده است.

کد خبر 286590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =