مشبک‎کاری یک حلقه چاه به روش TCP

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از تحقق عملیات مشبک‎کاری یک حلقه چاه به روش TCP به متراژ 118 متر با استفاده از گان‎های چهار و یک دوم اینچ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، علی دقایقی گفت: این عملیات برای نخستین‎بار در چنین متراژی با موفقیت انجام شد.

وی افزود: در این عملیات که روی چاه شماره 466 میدان نفتی مارون در مناطق نفت‎خیز جنوب در موقعیت استقرار دستگاه حفاری 80 فتح انجام شد، یک هزار و 75 گلوله با کاربست 18 عدد گان با رعایت کامل نکات ایمنی و دستورعمل‎های کار با مواد منفجره استفاده شد.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری اظهار کرد: تا پیش از این در مشبک‎کاری چاه‎ها، گان‎های سایز  دو و هفت هشتم و سه و سه هشتم اینچ با متراژ 120 تا 130 متر به کار گرفته می‎شد و استفاده از گان‎های چهار و یک دوم اینچ تا 90 متر مدنظر قرار داشت.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: به روال معمول مشبک‎کاری این متراژ با اندازه‎های پیش گفته در دو تا سه مرحله انجام می‎شد که با تحقق این عملیات از این پس با موافقت شرکت‎های متقاضی گان‎های چهار و یک دوم اینچ استفاده خواهد شد.

وی توضیح داد: به‎کارگیری این روش افزون‎ بر کاهش زمان عملیات، صرفه‎جویی در هزینه‎ها و تحقق یک مرحله‎ای عملیات که به تقریب هر نوبت آن سه روز به طول می‎انجامد، سبب رضایتمندی کارفرما می‎شود.

مشبک‎کاری چاه‎های نفت و گاز جزو عملیات تکمیلی چاه به شمار می‌رود، گلوله مشبک‎کاری یک نوع گلوله انفجاری است که آزاد شدن آنی و لحظه‎ای انرژی ذخیره شده در آن،‌ کلید قدرتمند این سامانه برای نفوذ در مخازن نفت و گاز است.

فشار شدید ضربه روی لوله جداری و سازند چاه بر استحکام لوله جداری و سازند غلبه می‌کند و در سازند چاه حفره ایجاد می‌شود‌ که از این حفره‎ها نفت و یا گاز جریان دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت رایان‎پتروتجهیز نیز در این زمینه اعلام کرد: عملیات مذکور با استفاده از تجهیزات ساخت این شرکت و با نظارت و همکاری دو تن از مهندسان این شرکت انجام شد. این شرکت علاوه بر ساخت تجهیزات مشبک‎کاری، صادرات تجهیزات درون‎چاهی را نیز در کارنامه دارد.

کد خبر 286596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =