تولید بیش از 100 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال 1404

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با تکمیل طرح‌های پتروشیمی موجود تا سال 1404، تولید محصولات پتروشیمی کشور به بیش از 100 میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی روز سه‌شنبه (11 دی‌ماه) در نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر با اشاره به این که تفکرم توسعه‌ای، عملیاتی و اجرایی است، گفت: همه تلاشم تا زمانی که در این سمت هستم، پشتیبانی و حمایت از سرمایه‌گذاران و صنعتگران است که چرخ توسعه صنعت پتروشیمی را به حرکت درمی‌آورند.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا حدی که قوانین اجازه بدهد، در رفع موانع و مشکلات واحدها تلاش می‌کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی از اولویت‌های نخست اقتصاد کشور است، ادامه داد: بخش اعظمی از فعالیت پتروشیمی‌ها در ماهشهر که قطب نخست پتروشیمی ایران است، انجام می‌شود. بیش از 37 درصد محصول صنعت پتروشیمی کشور در منطقه ماهشهر تولید می‌شود.

محمدی با اشاره به 54 مجتمع فعال و 34 طرح با پیشرفت بالای 20 درصد در صنعت پتروشیمی کشور گفت: 53.6 میلیون تن محصول از پتروشیمی‌های فعال تولید می‌شود که از این میزان 30.7 میلیون تن محصول قابل فروشاست و بقیه نیز به‌صورت بین‌مجتمعی و درون‌مجتمعی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: پارسال حدود 12 میلیارد دلار ارز از صادرات محصولات پتروشیمی وارد کشور شد که جایگاه ارزشمند پتروشیمی‌ها را در صنعت و کشور نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ارزش 5 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در بازار داخلی در سال 97 اشاره و اظهار کرد: در مجموع 17.1 میلیارد دلار ارزش محصولات پتروشیمی کشور در پایان سال 96 بوده است.

تنوع بالای محصولات پتروشیمی در ماهشهر

به گفته محمدی، افزون بر فعالیت صنایع بالادست در منطقه ماهشهر، در صنایع میانی و پایین‌دست هم کارهای خوبی در منطقه انجام شده و تنوع محصول در منطقه ماهشهر بسیار بیشتر از منطقه عسلویه است.

وی با اشاره به تاکید وزیر نفت بر توسعه پتروشیمی در منطقه ماهشهر ادامه داد: نشست‌های مختلفی در روزهای گذشته با این هدف انجام شده است و در حال تلاش برای هرچه تکمیل‌تر شدن صنعت پتروشیمی در این منطقه هستیم.

معاون وزیر نفت، اختصاص زمین مناسب برای طرح توسعه منطقه ماهشهر را بسیار مهم دانست و افزود: یکی از اهداف ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین زیرساخت‌ها و تعریف هاب‌های عملیاتی توسعه است.

محمدی اظهار کرد: با تکمیل طرح‌های پتروشیمی که پیشرفت بالای 20 درصد دارند، تولید در پایان سال 1400 از 53.6 میلیون تن حداقل به 75 میلیون تن می‌رسد و اگر تا پایان سال 1404طرحی تعریف نشود و همین طرح‌های موجود تکمیل شوند، این رقم به بیش از 100 میلیون تن خواهد رسید.

وی سهم منطقه ماهشهر را از تولید کنونی صنعت پتروشیمی کشور، 20  میلیون تن عنوان و اظهار کرد: تنوع بالای محصول در این منطقه، ریسک‌پذیری واحدهای پتروشیمی را در فروش پایین می‌آورد و انعطاف را افزایش می‌دهد.

ضرورت توسعه پایدار

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر توجه به رعایت مسائل زیست‌محیطی در اختصاص زمین به واحدهای پتروشیمی، گفت: توسعه باید پایدار باشد و نباید تنها مبتنی بر مسائل اقتصادی باشد.

وی با تاکید بر رعایت هرچه بیشتر نکات ایمنی در واحدهای پتروشیمی گفت: یک اتفاق بسیار کوچک در واحدها می‌تواند به حادثه‌ای بسیار عظیم تبدیل شود.

محمدی با اشاره به این‌که هر اتفاق خوبی اگر برای کشور ما بیفتد افتخارش برای ما و نسل‌های بعد ماست، افزود: تلاش شود مسائل اجتماعی همواره به عنوان حداقل یک مسئله اجتماعی و اخلاقی به رسمیت شناخته شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در این نشست در جریان مشکلات پیش روی واحدهای پتروشیمی قرار گرفت و پیگیری آنها را در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار داد.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سفر یک روزه به ماهشهر از طرح‌های پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا، سلمان فارسی و مخازن بیدبلند خلیج فارس و مجتمع‌های کارون، تندگویان، بندرامام و بوعلی‌سینا و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز ماهشهر، شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی، پارک ارم و کلینیک شهرک بعثت بازدید کرد و در جریان وضع آنها قرار گرفت.

کد خبر 286636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =