رویارویی با مشکلات مالی و فنی برای توسعه میادین نفت و گاز در شان ملت ایران نیست

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی درج گزارشی با عنوان «بازخوانی رشوه‌های توتال در صنعت نفت و گاز / چرا در ایران کسی محکوم نشد؟» برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شانا، متن توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به خبرگزاری مهر به شرح زیر است:

پرسش مطرح شده در تیتر این گزارش مبنی بر اینکه چرا در ایران کسی محکوم نشد؟ در وهله نخست این تصور را به وجود می‌آورد که مخاطب این گزارش، نهاد قضایی کشور است و به‌طور طبیعی در گروه حقوقی و قضایی آن خبرگزاری باید منتشر می‌شد، اما مطالعه متنی که پاسخی به پرسش مطرح شده در تیتر نداده است و نیز انتشار آن در گروه «آب و انرژی» خبرگزاری مهر این احتمال را به ذهن متبادر می‌کند که رسانه محترم بنا بر شیوه مألوف، درصدد تشویش اذهان عمومی نسبت به عملکرد وزارت نفت بوده است.

بحث و اظهارنظر درباره عملکرد شرکت‌های داخلی و بین‌المللی که توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران را به‌عهده داشته‌اند موضوعی فنی و تخصصی است و با اظهارنظرهای ژورنالیستی و جملات و گزاره‌های عام و فاقد صراحت (که در این گزارش هم بارها دیده می‌شود) همچون «حاشیه‌دار بودن» یا «عدم اجرای تعهدات» نمی‌توان عملکرد فنی شرکتی را در یک میدان یا پروژه نفتی و گازی و پیرامون کارآمدی یا ناکارآمدی آن قضاوت کرد.

تصریح می‌کنیم که درباره روند توسعه میدان‌های نفت و الگوهای توسعه این بخش از کشور چنانچه افرادی صاحب صلاحیت علمی و فنی، اظهارنظر کنند، وزارت نفت از چنین مباحثاتی استقبال می‌کند.

اما درباره بخش عمده این گزارش که وجود فساد در قراردادی نفتی را القا می‌کند، عجیب است که با وجود معین بودن وظایف دستگاه‌های حاکمیتی کشور چگونه نویسنده این گزارش از حدود وظایف و اختیارات قوای مجریه و قضاییه بی‌اطلاع است. در همین زمینه به اطلاع شما می‌رسانیم کشف فساد، رسیدگی به تخلفات و دادرسی نسبت به آنها از وظایف انحصاری دستگاه قضایی است. درباره تصورات نسبت به قرارداد توسعه فاز 2 و 3 میدان گازی پارس جنوبی و اینکه به زعم نویسنده و کارشناس مورد استناد در گزارش رشا و ارتشایی رخ داده است، این دستگاه قضایی کشور است که هم مرجع رسیدگی است و هم مرجع اظهارنظر درباره آن.

آن همه روایت‌های پرهیجان پلیسی که کارشناس محترم مورد استناد خبرگزاری مهر در این گزارش آنها را شرح داده است و از نظر ادبی همه ارکان و لوازم یک رمان پرهیجان و پرطرفدار همچون هجوم پلیس به دفتر متهم و کشف اسناد جدید، مرگ در سانحه هوایی، ناپدید شدن و قتل مرموز را هم داراست در کدام مرجع صالحه قضایی ایران تایید شده است که کارشناس حقوق نفت در خبرگزاری مهر اینگونه با جدیت داستان‌سرایی می‌کند؟

در بخشی از این گزارش نوشته‌اید توتال با چنین پیشینه قابل تأملی همچنان مورد علاقه وزارت نفت است، نخست اینکه درباره کدام پیشینه حرف می‌زنید؟ همین پیشینه پرهیجان و پلیسی که کارشناس شما از آن سخن گفته است؟ آیا وزارت نفت ایران باید مبنای همکاری‌های بین‌المللی خود را نوشته‌های شرلوک هلمز گونه ژورنال‌های پاریس درباره رشوه توتال و مرگ مشکوک دومارژری قرار دهد؟

درباره ادعای گزارش مبنی بر علاقه وزارت نفت به توتال، باید تاکید کنیم که ما نه به توتال، بلکه به تداوم همکاری با اکثر شرکت‌های معتبر بین‌المللی علاقه داریم، اتفاقا به دلیل اینکه یک جریان ضدایرانی در آمریکا و رژیم صهیونیستی، برنامه‌ای مفصل برای انزوای صنعت نفت ایران دارد و در این مسیر از هیچ کوششی هم فروگذار نمی‌کند ما علاوه بر علاقه، اصرار هم بر همکاری با بزرگان نفت و گاز جهان داریم.

باعث تاسف است که در کنار لابی پرقدرت صهیونیستی در آمریکا، وزارت نفت گاه از سوی برخی در داخل ایران هم برای قطع همکاری‌های بین‌المللی تحت فشار قرار می‌گیرد! نمی‌دانیم این اصرار داخلی بر انزوای نفت ایران و قطع همکاری با جهان به بهانه‌های خیالی را باید به پای همصدایی با دشمنان ایران بنویسیم یا به حساب نارسایی‌های ادراکی طراحان آن.

آنچه مسلم است یک جریان به شدت مشکوک داخلی این روزها درصدد است با طرح بهانه‌های واهی، رویکرد تعامل دولت با جهان به‌ویژه در توسعه صنعت نفت را فاقد کارآمدی نشان داده و سرانجام با فشار رسانه‌ای، کشور را به سوی نوعی انزوای خودخواسته پیش ببرد، آیا این اقدام تکمیل پازل آقای ترامپ و یارانش در منزوی کردن ایران نیست؟

نوشته‌اید پس از برجام فرش قرمزی برای توتال گستردیم. باید گفت که نه برای توتال که به همه شرکت‌های بزرگ و دارای فناوری جهانی برای حضور و مشارکت در صنعت نفت ایران خیر مقدم گفته و می‌گوییم، ما عزت ایران را در تعامل با جهانیان، همکاری حداکثری و گره خوردن اقتصاد ملی ایران با توسعه جهانی می‌دانیم.

شأن ملت ایران این نیست که برای توسعه میدان‌های نفت و گازش با انبوه مشکلات مالی و فنی مواجه باشد، چرا فکر می‌کنید ایران قطعه‌ای نادر از جهان است که نباید با سایر جهانیان همکاری کند؟ در این سال‌ها کدام شرکت بزرگ بین‌المللی بوده است که همکاری‌اش در توسعه صنعت نفت ایران را با جریانی از تشویش مواجه نکرده باشند؟

شرکت توتال پس از آغاز تحریم‌های ایران از مشارکت در توسعه فاز 11 خارج شد و البته اینکه شما با تعجب نوشته‌اید که این شرکت چرا منافعش را به خطر نینداخته و در ایران نمانده است نشان‌دهنده میزان آشنایی شما با مفاهیم اقتصادی حاکم بر جهان است. آیا گمان می‌کنید که توتال باید برای ما «ایثار» به خرج می‌داد؟ آیا شرکای خارجی دیگری که شاید بیشتر مورد پسند جریان فکری حاکم بر خبرگزاری مهر هستند هم چنین رسالت و ایثاری در قبال ما احساس می‌کنند؟ 

عجیب است رسانه‌ بزرگ وابسته به یک مجموعه فرهنگی کشور، به جای اینکه رویکرد ضدایرانی آمریکا را آماج انتقادهایش قرار دهد از اینکه یک شرکت بین‌المللی منافعش را در ایران به خطر نینداخته و ایثار به خرج نداده است انتقاد می‌کند!

اما درباره اظهارات نماینده محترم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی بهتر است خیلی وقت مخاطبان آن رسانه را نگیریم. ایشان سال‌هاست بنابر دلایل شخصی یک حرف را تکرار می‌کنند و به وقت خود پاسخ هم گرفته‌اند.

شاید بهتر باشد خبرنگار آن خبرگزاری و سفارش‌دهندگان سوژه‌های تخریبی علیه وزارت نفت در پی یافتن منابع جدید یا شاید هم ناشناخته‌تری برای جور کردن جنس‌شان در این قبیل گزارش‌ها باشند.

کد خبر 286712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =