شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تجارب بزرگان این صنعت بهره‌مند می‌شود

فرصت بهره‌مندی از تجارب بزرگان صنعت پتروشیمی کشور با نشست هم‌اندیشی مدیران عامل ادوار گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مدیرعامل جدید این شرکت فراهم شد.

 به گزارش خبرنگار شانا، نشست هم‌اندیشی مدیران عامل ادوار گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصر دیروز (یکشنبه، 16 دی‌ماه) با حضور مصطفی طاهری نجف‌آبادی، سیدمهدی حسینی، محمدرضا نعمت‌زاده، اصغر ابراهیمی‌اصل، غلامحسین نجابت، عادل نژادسلیم، عبدالحسین بیات، عباس شعری‌مقدم، مرضیه شاهدایی و سیدرضا نوروززاده برگزار شد.

بهزاد محمدی این نشست را فرصت مناسبی برای تجدید دیدار با بزرگان صنعت پتروشیمی دانست که از اوایل دهه 60 تا امروز در این صنعت حضور داشتند و گفت: در این هم‌اندیشی دوستانه از نظرات شما بزرگواران در مورد وضع فعلی و همچنین تجارب زمان تصدی مدیرعاملی این صنعت در روند پیشرفت صنعت پتروشیمی استفاده خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه قبل از واگذاری واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزون بر مالکیت و حاکمیت، خود متولی توسعه، اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت پتروشیمی بود، افزود: هم اکنون این شرکت در جایگاه حاکمیتی صنعت را به سمت توسعه کلان هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آنچه هم‌اکنون به ثمر رسیده، حاصل سال‌ها تلاش شما بزرگواران در صنعت پتروشیمی است، گفت: پتروشیمی اولویت نخست اقتصاد کشور است و نسبت به سایر صنایع، درآمدزایی بالایی برای کشور دارد.

محمدی با بیان اینکه پارسال 53.6 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده است، افزود: ارزش فروش محصولات پتروشیمی در بازار داخلی و خارجی در سال گذشته به 17.1 میلیارد دلار رسیده است که با تکمیل طرح‌هایی که هم‌اکنون در حال اجرا هستند این رقم افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه 105 موافقت اصولی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شده است، اظهار کرد: از این تعداد، 64 طرح وارد حوزه مهندسی، اجرا و ساخت شده که شامل 6 طرح تأمین خوراک، 5 طرح در حوزه زیرساخت و بسترسازی در دو منطقه عسلویه و ماهشهر و 53 طرح محصول نهایی است و سبب افزایش ظرفیت تولید می‌شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 13 طرح پتروشیمی با پیشرفتی بالای 80 درصد، در سال‌های نزدیک به تولید خواهند رسید، تصریح کرد: تا پایان سال 1400، تولید صنعت پتروشیمی کشور از 53.6 میلیون تن در سال 96 به حدود 80 میلیون تن و ظرفیت نصب شده 63 میلیون تنی به 95 میلیون تن خواهد رسید.

محمدی به جهش 50 درصدی تولید صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400 اشاره کرد و گفت: به همین نسبت محصول قابل فروش این صنعت نیز از 30.7 میلیون تن به 50 میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: امیدوارم در حین انجام مأموریتم در این صنعت از دیدگاه‌های شما و نخبگان و پیشکسوتان برای تسریع هرچه بیشتر توسعه صنعت پتروشیمی استفاده کنم.

صنعت پتروشیمی آینده درخشانی دارد

عباس شعری‌مقدم نیز در این نشست با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی تحول بالایی را در زمان مدیریت محمدرضا نعمت‌زاده تجربه کرده است، اظهار کرد: در آن دوره ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی رشد چشمگیری را شاهد بود.

وی با اشاره به افزایش تعاملات بین‌المللی افزود: تولید فناوری‌های روزآمد و سرمایه‎‌گذاری‌های جدید برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی کشور لازم است.

شعری‌مقدم به مقام نخست ایران در بهره‌مندی از منابع هیدروکربوری اشاره و تصریح کرد: صنعت پتروشیمی آینده درخشانی دارد.

NPC مشوق سرمایه‌گذاران

محمدرضا نعمت‌زاده نیز در این نشست، برگزاری چنین جلساتی و استفاده از تجربه مدیران ادوار گذشته را برای سازمان‌ها بسیار مفید دانست و با اشاره به این‌که کشور ما منابع سرشاری از نفت و گاز را در اختیار دارد، گفت: صنعت پتروشیمی در ایجاد ارزش افزوده، فناوری و تولید شغل جایگاه بسیار ارزشمندی برای کشور دارد.

وی با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی هنوز هم ظرفیت بالایی برای رشد و پیشرفت دارد، افزود: سرعت پیشرفت این صنعت باید تسریع شود.

نعمت‌زاده با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش خصوصی می‌تواند سرعت توسعه صنعت پتروشیمی را افزایش دهد.

هلدینگ‌ها آماده همکاری با NPC

عادل نژادسلیم نیز در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه حاکمیت و نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تمام هلدینگ‌ها نیز آماده همکاری و تعامل با شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند.

نژادسلیم با بیان اینکه جهش صنعت پتروشیمی از دوران حضور محمدرضا نعمت‌زاده آغاز شد، گفت: خوشبختانه تمام معاونان پس از ایشان نیز تلاش کردند پتروشیمی به سوی جایگاه واقعی خود حرکت کند، هرچند تحریم‌ها مسیر توسعه را کند کرد اما شاهد عملکرد بسیار خوبی در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

تمرکز بر تولید فناوری‌های نو

همچنین عبدالحسین بیات در این نشست با اشاره به چالش‌های پیش‌بینی نشده برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی گفت: تحول ایجاد شده در سال‌های اخیر در این صنعت بسیار امیدوارکننده است، به نحوی که صنعت پتروشیمی نخستین گروه تأثیرگذار در اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: جایگاه صنعت پتروشیمی کشور هم اکنون پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در تأمین رفاه، تولید ثروت، اشتغال و فناوری بسیار ارزشمند، نویدبخش و راضی‌کننده است.

بیات بر ایجاد پتروپالایشگاه‌ها نیز تأکید کرد و گفت: با همکاری هرچه بیشتر بین دولت و بخش‌ خصوصی می‌توان فضای کسب‌وکار مناسب‌تری را برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران بخش خصوصی ایجاد کرد.

وی با اشاره به حمایت همه‌جانبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تصریح کرد: این شرکت می‌تواند برای رفع هرگونه عاملی که سبب توقف پیشرفت صنعت از جمله مسائل بانکی، بیمه‌ای، فاینانس، خوراک، تحویل زمین و ... شود اقدام مقتضی انجام دهد.

بیات با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌تواند برای ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق و تسریع توسعه صنعت پتروشیمی پیشقدم شود، افزود: تقویت روابط بین‌المللی نیز با کمک وزارت نفت و وزارت امورخارجه کمک شایانی به پیشرفت صنعت می‌کند.

بیات همچنین بر تمرکز روی تولید فناوری‌ها اعم از فناوری کاتالیست‌ها و تولید محصولات پتروشیمی تأکید کرد.

جهش دوم صنعت پتروشیمی قابل انجام است

سیدمهدی حسینی نیز در این نشست با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت کم‌نظیری داشته است، گفت: ظرفیت تولید این صنعت قبل از پیروزی انقلاب حداکثر 3 میلیون تن در سال بود، اما در طول سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و بسیار شکوفا شده است.

وی به اهمیت صادرات غیرنفتی کشور اشاره و اظهار کرد: در میان همه محصولات صادراتی کشور، صنعت پتروشیمی بالاترین میزان درآمدزایی را در میان سایر صنایع به خود اختصاص داده است.

حسینی به توسعه پارس جنوبی اشاره و تصریح کرد: وجود خوراک فراوان برای مجتمع‌های پتروشیمی، فرصت بسیار خوبی برای توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی فراهم کرده است.

وی با اشاره به این‌که ظرفیت تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی وجود دارد، گفت: برای تحقق این جهش، باید به بازار محصولات پتروشیمی نگاه عمیق‌تری داشت.

دور زدن تحریم‌ها با توسعه صنایع پایین‌دست

اصغر ابراهیمی‌اصل در ادامه این نشست با اشاره به این‌که تلاش‌های بسیار خوبی در صنعت پتروشیمی به‌ویژه صنایع بالادستی انجام شده است، گفت: هم‌اکنون باید سرمایه‌گذاری بیشتری در صنایع پایین‌دستی انجام شود.

به گفته وی، در صنایع بالادستی به ازای هر 994 هزار دلار، در صنایع میان‌دستی به ازای هر 774 هزار دلار و در صنایع پایین‌دست به ازای هر 21 هزار دلار یک شغل ایجاد می‌شود. بنابراین صنایع پایین‌دستی نقش بسزایی در تولید اشتغال برای کشور دارد.

وی همچنین بر جذب سرمایه، فناوری‌های نو، به‌کارگیری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری و تولیدات بیشتر در صنایع پایین‌دست سبب دور زدن تحریم‌ها می‌شود.

کد خبر 286716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =