سومین سکوی فاز ١٤ پارس جنوبی امسال آماده نصب می‌شود

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی از بارگیری و نصب سکوی 14B تا پایان امسال خبر داد و گفت: طرح توسعه فاز 14 به برداشت 28 میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از بخش فراساحل رسید.

به‌ گزارش شانا به نقل از شرکت نفت‌وگاز پارس، حمیدرضا مسعودی پیشرفت عملیات بخش حفاری طرح توسعه فاز 14 را 83.6 درصد عنوان کرد و افزود: عملیات حفاری روی موقعیت سکوی 14B دومین موقعیت اصلی این فاز به پایان رسیده و با توجه به اینکه مشبک‌کاری و تمیزکاری چاه‌ها در جریان است، انتظار می‌رود عملیات تکمیلی حفاری در موقعیت این سکو تا پایان بهمن ماه نهایی شود.

وی اظهار کرد: این سکو هم اکنون در یارد شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس حدود 92.5 درصد پیشرفت دارد و به محض پایان عملیات تکمیلی چاه‌ها و ترک دکل، برای نصب آن اقدام خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت 93 درصدی بخش سکوهای تولیدی فاز 14 پارس جنوبی افزود: کار ساخت دومین سکوی اقماری این طرح با پیشرفت فیزیکی 88 درصد در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر درحال اجراست و خوشبختانه با توجه به اقدام‌هایی که برای تامین کالا و تجهیزات سکوی D14 انجام شده است، انتظار می‌رود این سکو هم تا پایان امسال آماده نصب شود.

وی پیشرفت خطوط لوله طرح توسعه فاز 14 را، 91.6 درصد اعلام کرد و افزود: عملیات لوله‌گذاری 2 رشته خط لوله زیردریایی و خطوط درون میدانی این طرح به طول 230 کیلومتر و بهره‌برداری از خطوط لوله مرحله نخست زیر دریایی و درون میدانی (14A و 14C) پایان یافت.

به  گفته مسعودی، عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی خطوط لوله دوم طرح شامل خط لوله میانی دو سکوی اصلی 14B و اقماری 14D و همچنین خط لوله دوم طرح به پالایشگاه خشکی درحال انجام است.

در طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی، هم اکنون دو سکو هر کدام با ظرفیت برداشت روزانه 14.2 میلیون مترمکعب ترش غنی در مدار تولید است و نیمی از ظرفیت بخش فراساحل این طرح شامل برداشت روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز از حوزه فراساحلی این طرح به بهره‌برداری رسیده است.

مسعودی، با تاکید بر اینکه طرح توسعه فاز 14 در شرایط فراتر از انتظار به تولید روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از بخش فراساحل خود رسید، گفت: فاز 14 پارس جنوبی با حمایت کارفرما و کار مجدانه نیروهای اجرایی به تولید رسیده و عملیات پیچیده نصب و راه اندازی سکوهای تولیدی این طرح در وضع نامناسب آب و هوایی و شرایط طوفانی دریا با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و با ثبت رکوردهای بی‌نظیر در ساخت و راه‌اندازی انجام شده است.

بهره‌گیری حداکثری از توان مهندسی و ساخت داخل

مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی این طرح را یکی از طرح‌های بزرگ این میدان با بهره‌گیری حداکثری از توان مهندسی و ساخت داخل عنوان کرد و گفت:  فاز 14 پارس جنوبی یکی از طرح‎هایی است که حداکثر استفاده از ساخت داخل را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: هم پیمانکاران و هم مشاوران در حوزه های اجرا و مهندسی به‌طور کامل ایرانی هستند. بخش عمده ای از کالاها و هر آنچه توانسته‌ایم در داخل کشور تولید کنیم، از سوی سازندگان ایرانی تولید و به پالایشگاه این طرح حمل شده است.

مسعودی ضمن تاکید بر اعتماد کارفرما به پیمانکاران و سازندگان داخلی یادآور شد: برای سازندگان و تامین کنندگان کالا سه اصل محوری شامل رعایت مشخصات فنی منطبق بر خواسته‌های کارفرما، رعایت زمانبندی تعیین شده در تامین کالا و خدمات پس از فروش و کیفیت کالا الزامی است.

وی افزود: برآیند این همکاری باید محصولاتی باشد که ضمن رعایت اصول و استانداردهای ایمنی، قابل اعتماد بوده و کارفرما بتواند در پروژه‌های آینده از آن استفاده کند.

مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی به بخش پالایشگاهی فاز 14 پارس جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به مسیر مشخص شده در بخش پالایشگاهی فاز ١٤ پارس جنوبی، پیش بینی می شود، واحد یوتیلیتی این طرح در اوایل زمستان و ساخت نخستین ردیف شیرین‌سازی نیز با بهره‌گیری از گاز حوزه مخزنی خود در پایان زمستان سال ٩٨ به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 286752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =