رویکردهای وزارت نفت در راهبری فعالیت‌های پژوهشی و توسعه فناوری تشریح شد

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت، رویکردهای این وزارتخانه را در راهبری فعالیت‎های پژوهشی و توسعه فناوری تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، امید شاکری صبح امروز (شنبه، 29 دی‌ماه) در شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی،  به در دسترس نبودن حوزه کسب و کار در پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: در این موضوع شکاف در مراحل میانی توسعه فناوری بسیار چشمگیر است به گونه‎ای که با توجه به هزینه‌های بالای توسعه فناوری،  کسب و کار به این حوزه ورود پیدا نکرده است.

وی با اشاره به شرایط صنعت نفت در طرح‌های توسعه فناوری افزود: اغلب پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه صنعت نفت در مرحله نمونه پایلوت قرار دارند.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد پژوهش و فناوری در این وزارتخانه گفت: حوزه عملیات و حوزه پژوهش و فناوری باید ارتباط مستقیم داشته باشند.

شاکری به فرآیند توسعه علم و فناوری اشاره کرد و افزود: مراکز تحقیقاتی وابسته به صنعت یا دانشگاه که تحقیقات توسعه‌ای، کاربردی و پایه انجام می‌دهند باید در کنار بنگاه‌های اقتصادی، توسعه، تجاری سازی، اشاعه و انتقال فناوری را عهده‌دار باشند.

وی از سیاست‌گذاری، تنظیم مقررات، نظارت و کنترل سیستم به عنوان وظایف معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت یاد کرد و افزود: تعیین نیازهای فناوری، اولویت‌های فناورانه، روش‌های دستیابی به فناوری و ارائه خدمات شرکت‌های فناوری جزو مسئولیت‌های این معاونت است.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت با اشاره به نقش شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی((E&P در انتقال دانش و تکنولوژی شرکت‎های خارجی گفت: ارائه خدمات به شرکت‌های نفتی، توسعه فناوری‌های پیچیده و ساخت تجهیزات توسعه فناوری‌های محصول از جمله اولویت‌های شرکت‌های E&P در زمینه انتقال دانش و فناوری است.

شاکری تصریح کرد: حمایت از کسب و کارها و نوآوری از جمله مواردی است که با تشکیل زیرساخت‌های نظام پژوهش دسترسی به آن میسر می‌شود.

وی از تسهیل‌گری و کمک به زنجیره ایده تا خلق ثروت از سوی نهادهای واسطه‌ای اشاره کرد و افزود: توسعه فناوری‌های جدید، انجام تحقیقات کاربردی، تامین نیروی انسانی متخصص از جمله مواردی است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی در نظام پژوهش و فناوری وزارت نفت با همکاری دانشگاه‌های خارجی آن را باید به‌عهده داشته باشند.

مدیر کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت، کارکردهای نظام جدید پژوهش و فناوری  را شامل جذب و توسعه دانش و فناوری و همچنین ارتقای ظرفیت جذب شرکت‌های صنعت نفت عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح‌های کلان انتقال و توسعه فناوری تحت راهبری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت افزود: توانمندسازی و ظرفیت سازی داخلی در قراردادهای جدید نفتی، انتقال و توسعه فناوری بخش بالادست، حمایت از ساخت داخل اقلام پر مصرف صنعت نفت و همچنین انتقال و توسعه فناوری بخش پایین دست از جمله این طرح‌ها را شامل می‌شود.

شاکری به نقش شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P) در انتقال فناوری و دانش  اشاره کرد و گفت: توانمندسازی در کلاس جهانی در زمینه مهندسی مخزن، مدیریت پروژه، تامین مالی، تولید و بهره‌برداری در این زمینه پیش بینی شده است.

شاکری همچنین به ضرورت پیوند زنجیره مهندسی، پژوهش و فناوری با توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت تاکید کرد و گفت: توسعه پژوهش، توسعه مهندسی و توسعه فناوری سه رکن اصلی این زنجیره به شمار می‌آیند که ازدیاد برداشت صیانتی، ارتقای توان داخلی، افزایش اشتغال مولد و مفید، صدور خدمات فنی و مهندسی و تامین درآمدهای ملی خروجی‌های مورد انتظار در این زنجیره  است.

بر اساس این گزارش، شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی امروز در دانشگاه امیرکبیر آغاز به کار کرده است، در حاشیه افتتاحیه این کنگره، از حبیب‌الله بیطرف، معاون سابق وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری قدردانی شد.

کد خبر 286916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =