۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
  • کد خبر: 286925
شرکت نفت خزر معطل شرکت‎های خارجی نمی‎ماند

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: از حضور شرکت‎های توانمند خارجی در توسعه صنعت نفت در بخش خزر استقبال می‎کنیم، اما معطل آنها نمی‎مانیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت خزر، علی اصولی در نشست راهبردی این شرکت که با حضور رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در صورت مشارکت و همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی، نتایج بهتری در حوزه نفت و گاز دریای خزر به دست خواهیم آورد، اما معطل آنها نمی‎مانیم و با اتکا به توان داخل، فرآیندهای کاری را پیش می‎بریم.

وی افزود: پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نشست‌های مفصلی با حضور شرکت‌های متخصص و بزرگ جهان در حوزه آب‌های عمیق در شرکت نفت خزر انجام شد و تفاهم‌نامه‎هایی نیز در این زمینه امضا شد، اما اگر شرکت‌های خارجی هم پای کار نیایند، ما با اتکا به توان داخل به فعالیت‎های خود ادامه می‎دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: در گذشته نگاه مسئولان کشور به دریای خزر بیشتر نگاهی سیاسی و امنیتی بود تا اقتصادی، اما امروز با اقدام‌ها و فعالیت‌های اکتشافی که توسط شرکت نفت خزر انجام و منتهی به کشف میدان سردار جنگل شد، نگاه مسئولان به دریای خزر از نگاهی تنها سیاسی به نگاه اقتصادی سیاسی تغییر کرده است.

به گفته اصولی، مطالعات پنج منطقه آب‌های عمیق که در دنیا وجود دارد که مثلث آمریکای شمالی، خلیج مکزیک و جنوب آفریقا معروفترین آنهاست، نشان می‌دهد فعالیت‎های اکتشافی در آب‎های عمیق نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است و حتی پایین آمدن قیمت نفت به غیر از سال 2016 که سبب شد فعالیت در آب‎های عمیق کمی افت کند، در مجموع روند صعودی داشته است و دوباره شاهد این هستیم که فعالیت شرکت‌های بزرگ نفتی در آب‌های عمیق متوقف نشده و در بسیاری از موارد توسعه مطلوب داشته است.

اصولی عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، کشورهای حوزه دریای خزر هر ساله در حال توسعه فعالیت‌های اکتشافی و تولید نفت و گاز از دریای خزر هستند و حتی روسیه که یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان است، در حال توسعه فعالیت‌های خود در حوزه دریای خزر است، اما سرآمد این کشورها آذربایجان است که امروز شاهد هستیم با امضای قراردادهای متعدد با شرکت‌های بزرگ خارجی به نتایج بسیار مثبتی رسیده‎اند. ترکمنستان و قزاقستان هم در حال توسعه فعالیت‎های خود در این منطقه هستند.

وی یادآور شد: نباید از توسعه صنعت نفت در دریای خزر چشم بپوشیم، زیرا آیندگان بر ما خرده خواهند گرفت که در شرایط کنونی با توجه به تجربه‌های به‌دست آمده، چرا بهره‌برداری مناسب از منابع خدادادی در این حوزه صورت نگرفته است.

کد خبر 286925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =