انتقال روزانه ۴۰۰ میلیون لیتر نفت و فرآورده‌ نفتی

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: هم اکنون به‌طور میانگین روزانه 400 میلیون لیتر نفت و فرآورده‌های نفتی با خطوط لوله نفت کشور منتقل می‌شود که این رقم در مقایسه با 40 سال گذشته، 830 درصد رشد داشته است.

به گزارش شانا به نقل از واحد مرکزی خبر، عباسعلی جعفری‌نسب در آستانه چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: میزان انتقال فرآورده‌های نفتی در ابتدای پیروزی انقلاب، سالانه 6 میلیارد لیتر بود که این رقم هم اکنون به بیش از ۵۶ میلیارد لیتر در سال رسیده است.

وی تصریح کرد: در زمینه انتقال نفت خام نیز هم اکنون ۶۶ میلیارد لیتر در سال نفت خام با خطوط لوله منتقل می‌شود که این رقم در ابتدای انقلاب ۲۵ میلیارد لیتر بود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت­ با بیان اینکه انتقال نفت خام به پالایشگاه‌ها و انتقال فرآورده‌ها به مبادی مصرف دو وظیفه اصلی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت است، افزود: تاکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله در سراسر کشور احداث شده که نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رشد خیره‌کننده‌ای داشته است.

جعفری‌نسب ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی طول خطوط لوله انتقال نفت خام ۲۲۵۰ کیلومتر بود که این میزان هم اکنون به ۴۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

وی درباره خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی هم گفت: پیش از پیروزی انقلاب تنها 2 هزار و 800 کیلومتر خطوط لوله برای انتقال فرآورده‌های نفتی احداث شده بود که این میزان پس از انقلاب به 9 هزار و 500 کیلومتر رسیده که تقریبا بیش از سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سراسر کشور به جز سه استان خراسان جنوبی، بوشهر و سیستان و بلوچستان زیر پوشش خطوط انتقال شرکت نفت هستند، افزود: هم اکنون روزانه ۴۰۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور منتقل می‌شود که اگر همین میزان قرار بود با تانکر و نفتکش منتقل شود، به بیش از ۶۰ هزار تانکر نیاز داشتیم.

جعفری‌نسب هزینه‌های انتقال با لوله را یک پنجم هزینه حمل با تانکر دانست و گفت: خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از شریان‌های حیاتی کشور هستند و امروز در احداث این خطوط و همچنین تولید تجهیزات جانبی آن تقریبا به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

کد خبر 286978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =