نرخ رشد مصرف بنزین در پنج سال اخیر نسبت به برنامه سوم توسعه، بیشتر از پیش بینی ها بوده است و اقدامات و راهکارهای مورد نظر برای کنترل مصرف بنزین از جمله جمع آوری خودروهای فرسوده، به دلیل موانع و مشکلات بر سر راه اجرایی شدن آن، محقق نشده و نتوانسته در کاهش میزان مصرف بنزین موثر واقع شود.

در نتیجه رشد مصرف بنزین بیش از میزان پیش بینی شده و به میزان متوسط روزانه، 67 تا 70 میلیون لیتر رسید. این در حالی است که تولید داخلی پالایشگاه های فعال کشور، روزانه 40 میلیون لیتر است و حدود 30 میلیون لیتر بنزین دیگر مورد نیاز کشور از کشورهای خارج وارد می شود. همچنین افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و به تبع آن بالا رفتن قیمت بنزین نیز باعث شد تا در سال گذشته، دولت بیش از پیش بینی های خود بابت هر لیتر بنزین وارداتی، یارانه پرداخت کند. در خوشبینانه ترین حالت، اگر قیمت هر لیتر بنزین وارداتی در قراردادها و موقعیت های مختلف بین 300 تا 400 تومان فرض شود، باز هم با واقعیت تلخی رو به رو خواهیم شد که آن تفاوت قیمت فروش هر لیتر بنزین در داخل به مبلغ 80 تومان با قیمت خرید هر لیتر بنزین وارداتی به مبلغ 300 تا 400 تومان است که این موضوع بار سنگین مخارج یارانه ای پیدا و پنهان بنزین را بر دوش دولت و ملت در دهه اخیر، تشدید کرده است. وضعیت جاده ها و خیابان های کشور، افزایش روزانه صدها خودرو در جاده ها و خیابان ها، ترافیک، وضعیت خودروهای فرسوده، تردد خودروهای تک سرنشین به علت ارزانی بنزین و دیگر مسایل ایجاب می کند که مسئولان به فکر ارائه طرح های اساسی و کارشناسی، باشند. تا کنون اجرای طرح های زیادی برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت همچون از رده خارج کردن ماشین های فرسوده و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، گسترش استفاده از سوخت CNG و چند پروژه دیگر آغاز شده اما هنوز به طور کامل اجرا نشده اند و در روند روزافزون رشد مصرف بنزین تغییری ایجاد نکرده است. به عبارت دیگر شرایط فعلی کشور نشان داده است که اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، کاهش مصرف سوخت در خودروهای ساخت داخل، واقعی شدن قیمت بنزین و سایر راهکارهای بهینه سازی و کنترل مصرف بنزین، به راحتی قابل اجرا نیست یا به کندی در حرکت است. در بین پروژه های کاهش مصرف سوخت، طرح کارت هوشمند سوخت با حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای بیش از دو هزار پمپ بنزین و 12 میلیون خودرو به بزرگترین و پرهزینه ترین طرح IT کشور تبدیل شده است تا بتوان با مدیریت مناسب در بهینه سازی مصرف سوخت بر مشکلات یاد شده، فائق آمد. در اهداف طرح استفاده از کارت هوشمند سوخت، ایجاد سیستم نوین مدیریت توزیع و مصرف سوخت، دسترسی دقیق به میزان واقعی مصرف سوخت وسائل نقلیه به تفکیک مناطق جغرافیایی کشور، بهره گیری از گزارش های آماری دقیق برای سیاست گذاری کلان در زمینه مصرف سوخت، ایجاد سیستم مکانیزه فروش فرآورده در جایگاه ها، فرهنگ سازی در کاربرد فن آوری اطلاعات و تجارب الکترونیک در میان مردم، کاهش فرسایش پول نقد و صیانت از سرمایه های ملی برای تجدید چاپ اسکناس فرسوده و از همه مهمتر جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور، از جمله اهداف بسیار مهمی است که به آسانی می توان آن را بررسی کرد ولی در عمل، اجرای آن با مشکلاتی مواجه می شود. در آغاز اجرای این طرح، تبلیغات بسیاری از سوی مقامات مختلف اجرایی و اقتصادی به مردم انجام شد و همزمان با اطلاع رسانی درباره این پروژه، شایعات و گمانه زنی های زیادی پیرامون این طرح ملی به وجود آمد. شایعه سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن آن نیز از جمله شایعاتی است که این روزها رواج یافته و بعضا مجریان این طرح را درگیر ساخته است. مسلما اجرای دقیق و به هنگام طرح کارت هوشمند سوخت در بسامان کردن اوضاع کنونی مصرف بنزین در کشور گامی بلند خواهد بود و تصمیم گیری درست تصمیم گیران در چگونگی استفاده از این ابزار مانع اتلاف بیش از پیش سوخت می شود. از این رو انتظار می رود تا در کنار امور اجرایی این پروژه، با فرهنگ سازی و تبلیغات شفاف تر و تسریع در اجرای کار، مشکلات موجود برطرف شود و شاهد به نتیجه رسیدن این پروژه و جلوگیری از بین رفتن سرمایه های کشور باشیم.
کد خبر 79544