نعمت‌زاده: تا تحویل همه کارت‌های هوشمند سوخت به مردم منتظر می‌مانیم

معاون وزیر نفت گفت: هم اکنون دو هزار عرضه سوخت در کشور قابلیت ارائه بنزین با کارت هوشمند سوخت را دارند ولی برای اجرای کامل این طرح منتظر می‌مانیم تا بقیه مردم نیز کارت هوشمند سوخت خود را تحویل بگیرند.

به گزارش شانا، محمدرضا نعمت‌زاده شامگاه روز گذشته (یکشنبه 16 اردیبهشت) در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو با اعلام این مطلب افزود: هدف از اجرای طرح کارت هوشمند سوخت، کنترل و اعمال نظام مدیریت علمی مصرف سوخت، تنظیم سوخت رسانی در کشور و جمع آوری اطلاعات مصرف‌کنندگان سوخت است.

وی گفت: به موجب بند «9» تبصره 13 قانون بودجه سهیمه بندی، فروش و عرضه بنزین را باید دولت تنظیم کند و به همین منظور، از اول خرداد ماه جاری، بنزین بدون کارت هوشمند سوخت عرضه نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح کارت هوشمند سوخت، به جز برای کسانی که مصرف بنزین بالایی دارند، برای بقیه مصرف کنندگان مشکل خاصی به وجود نیاید.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده ‌های نفتی ایران، تصریح کرد: در صورت اعمال سهمیه بندی بنزین، خودروهای سواری مانند تاکسی و وانت به مقدار کافی سوخت دریافت خواهند کرد، ضمن آن که ممکن است سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها کمتر از میزان مصرف روزانه کنونی آنها نباشد.

نعمت زاده تاکید کرد: با تکمیل تدریجی طرح کارت هوشمند سوخت، ابعاد مختلف آن پیش بینی شد و اکنون ‪ ۲۷۰‬جایگاه در سراسر کشور بنزین را با کارت توزیع می‌کنند.

نعمت زاده با بیان این که مرکز اطلاعات و داده‌ کارت هوشمند سوخت از نظر طراحی، تهیه و نصب  پیشرفته ترین مرکز پرسرعت داده‌ (IT ) کشور است، افزود: در حال حاضر 13 ‪    هزار و 500 تلمبه بنزین در 2300 جایگاه سوخت رسانی کشور به این سیستم پیشرفته مجهز هستند.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که سامانه کارت هوشمند سوخت از نظر فنی و اجرایی کامل است، به تشریح چگونگی عملکرد سیستم کارت هوشمند سوخت در جایگاه های سوخت کشور پرداخت و توضیح داد: کارت خوان های نصب شده روی تلمبه ها  که در واقع یک رایانه هستند، به گونه ای عمل می کنند که بدون وارد کردن کارت هوشمند سوخت، اجازه سوخت گیری برای مصرف کننده صادر نمی شود.


وی افزود: این کارت خوان ها با یک شبکه سیمی به مرکز جایگاه و از طریق شبکه مخابراتی و با استفاده از فرستنده های V100 اطلاعات را ثبت و منتقل می کنند.

 

نعمت زاده ادامه داد: حدود 8 جمع آوری کننده اطلاعات (PULLER) در این سیستم وجود دارد که در یک فاصله زمانی تعیین شده، یک بار به شبکه متصل می‌شوند و از طریق فیبرنوری و مخابرات، کار دیتاگیری خود را انجام می دهند.

 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین با اشاره به روند توزیع و تحویل کارت هوشمند سوخت خاطرنشان کرد: تقریبا برای تمام خودروها کارت هوشمند سوخت صادر شده است و چندی پیش نیز، اطلاعات 200 هزار خودرو برای شخصی سازی کارت به صنایع قطعات الکترونیک ایران فرستاده شده است که تا چند روز دیگر آماده توزیع خواهد شد.

 

نعمت زاده در باره شایعه وجود کارت های اضافی تصریح کرد: تولید دو میلیون کارت هوشمند سوخت اضافی صحت ندارد.

 

وی با بیان این که کارت هوشمند سوخت محاسن زیادی دارد و البته ممکن است مشکلاتی نیز برای دارندگان ایجاد کند، خاطرنشان کرد: برای این که بتوانیم خدمات پس از توزیع کارت هوشمند سوخت را به نحو مطلوبی ارائه دهیم، حدود 600 مرکز امور مشترکین در مراکز پستی ایجاد خواهد شد که نصب تمام تجهیزات این سیستم انجام شده و آماده راه اندازی است.

 

نعمت زاده ادامه داد: در این دفاتر حدود 13 نوع خدمات از جمله ثبت اطلاعات جدید، تغییر کاربری، ارائه خدمات برای کارت های مفقودی و تخریب شده و جلوگیری از سوء استفاده از کارت هوشمند سوخت ارائه می شود.

 

معاون وزیر نفت همچنین تصریح کرد: تمام خدمات ارائه شده به مردم، رایگان و دریافت هر گونه وجه از مردم، غیر قانونی است و سوء استفاده تلقی می شود.

 

نعمت زاده در باره پیچیدگی ابعاد اجتماعی و اقتصادی طرح کارت هوشمند سوخت گفت: از آنجا که به طور متوسط از حدود هشت سال گذشته تا کنون سالانه 10 تا 5/10 درصد به میزان متوسط بنزین کشور افزوده شده است؛ بنابراین مدیریت و کنترل صحیح مصرف سوخت در کشور بیش از پیش ضروری است که طرح ملی کارت هوشمند سوخت نیز در همسویی با این ضرورت، اجرا شده است.

 

 وی یادآور شد: اوایل انقلاب متوسط مصرف روزانه بنزین کشور 12میلیون لیتر بود و این میزان در سال گذشته به 74 میلیون لیتر رسید و  امسال نیز اگر سهمیه بندی اعمال نشود، به بیش از 81 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد، تا 20 سال آینده مصرف بنزین کشور به 318 میلیون لیتر در روز خواهد رسید که با این اوصاف باید صادرات تمام نفت خام تولید شده را به طور کامل متوقف و تمام پالایشگاه ها را تجهیز کنیم تا این مقدار نفت خام را برای مصرف بنزین کشور پالایش کنند.

 

نعمت زاده با اشاره به افزایش سرانه مصرف بنزین کشور در مقایسه با کشورهای جهان خاطرنشان کرد: سرانه مصرف بنزین در فرانسه 9/1 لیتر در روز، در ژاپن 5/2 ، آمریکا 3/7 و در ایران این رقم به 5/9 لیتر در روز رسیده است که در صورت ادامه این روند، وضعیت بنزین کشور به نقطه بحرانی خواهد رسید.

 

وی با اشاره به افزایش هزینه واردات بنزین از بیش از 5 میلیارد دلار در سال گذشته تا بیش از 5/8 میلیارد دلار در سال آینده تصریح کرد: با این وضعیت حتما لازم بود که مصرف سوخت مدیریت و کنترل شود که در شرایط کنونی و در درازمدت، پروژه کارت هوشمند سوخت راهکاری مناسب است. 

 

کد خبر 103962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =